زنگنه در گفت‎وگوی ویژه خبری:

اجلاس اخیر اوپک تحت فشار آمریکا بود/تصمیمی برای سهمیه بندی و قیمت سوخت گرفته نشده است

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع از قاچاق سوخت تا معافیت ایران از توافق اخیر اوپک برگزار شد.

اجلاس اخیر اوپک تحت فشار آمریکا بود/تصمیمی برای سهمیه بندی و قیمت سوخت گرفته نشده استبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  گفت‌وگوی ویژه خبری امشب (چهارشنبه، ۲۱ آذر ماه) با موضوع از قاچاق سوخت تا معافیت ایران از توافق اخیر اوپک با حضوربیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت برگزار شد.

زنگنه در ابتدای برنامه اظهار کرد: اجلاس اخیر اوپک بسیار سختی بود و دو روز طول کشید. این اجلاس تحت فشار شدید آمریکا بود و این کشور مرتکب یک ناشی‌گری شد.

وی ادامه داد: قبل از اجلاس ترامپ توئیتی مبنی بر اینکه از اوپک می‌خواهیم تولید را کاهش ندهد، منتشر کرد. بعد از آن هم مسئول تحریم‌ها در وزارت خارجه آمریکا با بعضی از اعضای اوپک ملاقات داشت که من در استانبول در جریان این خبر قرار گرفتم و در این رابطه اظهار نظر کردم مبنی بر اینکه اگر این مقام مسئول در وزارت خارجه آمریکا تقاضای عضویت آمریکا در اوپک را اعلام کند قابل بررسی است اما اگر با هدف دیگری حضور پیدا کرده است کار ناشیانه‌ای به حساب می‌آید.

وزیر نفت تصریح کرد: عربستان بلافاصله این دیدار را تکذیب کرد و چند دقیقه بعد وزارت خارجه آمریکا تکذیبه عربستان را تکذیب کرد و دچار یک دستپاچگی در این زمینه شدند.

زنگنه ادامه داد: آمریکا حق هیچگونه اظهار نظر اضافی در این رابطه ندارد و نمی‌تواند دخالت کند، ضمن اینکه هنوز سازمان اوپک جزو بخشی از وزارت انرژی آمریکا قرار ندارد.

وی با بیان اینکه نکته مهم مستثنی شدن ایران از کاهش تولید بوده است، اذعان کرد: ایران به دلیل وجود تحریم‌ها باید از هر کاهش تولید مستثنی می‌شد که این امر به سرانجام رسید.

وزیر نفت تصریح کرد: من در گذشته یک نامه‌ای به اوپک نوشتم مبنی بر اینکه  در اولین فرصتی که مشکلات مان رفع شود تولیدات خود را به سطح مصوبه قبلی می‌رسانیم.

وی ادامه داد: در صورتی که با کاهش تولیدات مان موافقت می‌کردیم ۶۰۰ هزار بشکه از ظرفیت تولید و فروش نفت کشور کاسته می‌شد، اما با اصرار، جمهوری اسلامی ایران از اجرای قطعنامه اجلاس اخیر اوپک برای کاهش تولید مستثنی شد.

زنگنه افزود: آنچه مهم بود در قطعنامه آورده شد، به دبیرکل و دبیر کنفرانس هم اجازه داده شد تا کشور‌هایی راکه شرایط خاص دارند مستثنی کنند. 

وزیر نفت با بیان اینکه  لایحه‌ای در آمریکا به نام «نوپک» مورد بررسی است که مطابق با آن هرگروه و کارتل نفتی که برای تعیین قیمت نفت بوجود آید، از سوی آمریکا در لیست تحریم قرار می‌گیرد، افزود: طرح این لایحه و تحریم‌های احتمالی سبب ایجاد نگرانی در میان برخی کشور‌های عضو اوپک شده است.

وی درباره تاثیرات اوپک بر آینده قیمت‌ها و نفت و انرژی اظهار کرد: زمانی که آن اتفاق افتاد روز قبلش قیمت برنت ۵۷۲۲ بود که بعد از تصمیمات ما به قیمت ۶۱۴۸ افزایش پیدا کرد، البته این موضوع  جنبه روانی بازار است و به نظرم بازار این قطعنامه را بعنوان اقدام مثبت پذیرفت و امیدوارم که این موضوع ادامه پیدا می‌کند.

زنگنه تصریح کرد: اوپک در حال تبدیل به یک سازمان پیشرفته است به این دلیل که اعضا در عین نزاع به علت اختلاف‌های سیاسی اما برای منابع خود با یکدیگر به تعامل می‌رسند. تهدیداتی متوجه بقای اوپک است که بخشی از آن مربوط به عوامل بیرونی است.

وزیر نفت تصریح کرد: صندوق توسعه ملی سازوکار درستی است که می‌تواند کاهش وابستگی به درآمد نفتی داشته باشد آن هم بدون اینکه بخواهیم کاهش وابستگی بودجه به نفت داشته باشیم، اینکه بخواهیم منابعی را داشته باشیم و بعد به جای دیگری انتقال دهیم و از آن برای توسعه کشور استفاده کنیم کار خوبی است لذا این مسئله توسعه کشور را تسریع می‌کند.

وی با اشاره به اینکه برخی فکر می‌کنند که  فرآورده‌های نفتی در تحریم نیست و نفت خام در تحریم است، این در حالی است که نفت خام و فرآورده هر دو با یک شدت تحریم می‌شوند اظهار کرد: این دو از نظر تحریم فرقی نمی‌کنند و فشار برای جلوگیری از صادرات فرآورده بیشتر از فشار بر نفت خام است، دولت آمریکا برای خرید نفت خام از ایران معافیت داد، ولی برای خرید فرآورده به هیچ کسی ویور نداد.

وی با اشاره به اینکه بالا بردن ظرفیت پتروشیمی‌ها و پتروپالایش اقدامی خوب است، ادامه داد: از بازار داخلی باید استفاده کرد، ما طرحی را در حال تکمیل داریم تا برای توسعه پالایشگاه‌ها و برای استفاده از ظرفیت‌های مردمی بهره ببریم آن هم بدون اینکه نظام اداره دولت را برهم بریزیم.

نامدار زنگنه با اشاره به پیشنهاد هند برای داشتن پالایشگاه در این کشور به ازای طلب خود گفت: ما همیشه محدودیت مالی برای خرید داشتیم بنده چند سال پیش و اخیرا موضوع را دنبال کردم، ولی همیشه کشور ما محدودیت مالی ارزی برای اینگونه امور دارد، اگر پالایشگاهی برای خودتان بود، ولی اگر آن کشور مشمول تحریم بود پالایشگاه شما هم تابع حاکمیت آن کشور می‌شود، ساخت یک پالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای به شش میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد، همچنین فاینانس این طرح‌ها هم برای ما چالش داشت.

وی با اشاره به اینکه یک شرکت روسی پالایشگاه اس آر را در هند خریداری کرده است، افزود: آن‌ها اجازه ندارند از ایران نفت خریداری کنند، دولت هند اجازه بردن نفت از ایران را به شرکت روسی نداد، باید در زنجیره پالایش و پایین دستی‌ها حضور داشته باشیم.

وزیر نفت با اشاره به بورس نفت افزود: اجازه یک میلیون بشکه را داده بودند لذا این مقدار تمام شد و دوباره در خواست کردیم تا با مقدار بیشتری برای شش ماه اجازه عرضه داشته باشیم لذا پیشنهاد فروش ریالی را هم داده ایم، بنابراین در بورس نفت اجازه عرضه یک میلیون بشکه نفت خام را داشتیم که به پایان رسید و در تلاشیم تا با گرفتن مجوز مقدار بیشتری را فعال کنیم.

وی با اشاره به اینکه اگر ادارات دولتی مصرف گاز خود را کنترل نکنند می‌توانیم گاز آن‌ها را قطع کنیم، بیان کرد: در سال‌های اخیر قطع گاز واحد‌های تولیدی را نداشتیم و حتی از کشور‌های همسایه نیز واردات صورت نگرفت، به طور کلی در دنیا در ماه‌های پیک مصرف بر روی نیروگاه‌ها کار می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه قیمت گاز پایین است، اما از ابزار‌های غیر قیمتی استفاده می‌کنیم، خاطرنشان کرد: ایران یکی از بی نظیر‌ترین کشور‌های دنیا از نظر جمعیت تحت پوشش گاز است، پیش بینی می‌کنیم امسال در فصل سرما به مصرف ۸۰۰ هزار مترمکعب گاز در روز برسیم، نیروگاه‌های کشور سالانه ۸۰ میلیارد مترمکعب گاز مصرف می‌کنند در حالی که با سرمایه‌گذاری و راندمان بالا با نیمی از این مقدار هم می‌توانند فعالیت کنند.

وی گفت: از نظر درصدی، نیروگاه‌های کشور با ۳۷ درصد بزرگترین مصرف کننده گاز کشور هستند و پس از آن صنایع، ازجمله پتروشیمی‌ها با ۳۰ درصد و بخش خانگی با ۲۵ درصد در رده‌های بعدی قرار دارند.

وزیر نفت با اشاره به اجرای طرح انتقال گاز از کشورمان به پاکستان افزود: جمهوری اسلامی ایران برای این طرح بیش از یک میلیارد دلار هزینه کرده در حالی که پاکستان تاکنون حتی یک کیلومتر هم خط لوله ایجاد نکرده است، با این که پاکستان به گاز ایران نیاز دارد، اما تحت فشار امریکا، عربستان و امارات است.

نامدار زنگنه عنوان کرد: بیشترین ارزآوری را به کشور پتروشیمی‌ها دارند و نباید از آن‌ها در این باره گله کرد تا مورد اجحاف قرار گیرند و اصلا جای گله از پتروشیمی‌ها نیست، بنده اختیار ویژه‌ای از رئیس جمهور و مجامع آن‌ها داشتم و هیچ وقت لازم نشد از اختیاراتم استفاده کنم، فقط برخی از شرکت‌های ۱۰۰ درصد خصوصی بودند، وزن آن‌ها به قدری نبود که بازار را بهم بریزند.

وی با بیان اینکه عراق روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب گاز از ایران برای نیروگاه هایش می‌خرد تا برق تولید کند، ادامه داد: ایجاد چند پالایشگاه در سیراف در حال انجام بود که به تحریم‌های جدید برخورد کردیم و نتوانستیم آن‌ها را اجرا کنیم و هم اکنون این طرح‌ها را در سرمایه گذاری‌های جدید دیده ایم.

وزیر نفت با اشاره به اینکه برای گاز‌های همراه نفت شش طرح در مناطق دهلران، غرب کارون، بهبهان، مارون و خلیج فارس داریم که با بهره برداری از آن‌ها تا دو سال آینده دیگر شاهد سوختن گاز در میادین نفتی این مناطق نخواهیم بود.

وزیر نفت افزود: بر اساس برآوردها، صاحبان حدود ۱۰ میلیون خودرو و موتورسیکلت فاقد کارت سوخت هستند و تا کنون یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر برای صدور کارت سوخت مراجعه یا ثبت نام کرده اند.

وی ادامه داد: طرح کنونی برای صدور کارت سوخت با هدف مشخص شدن وضعیت سوخت خودروهاست و ت کنون برای سهمیه بندی یا تغییر قیمت سوخت در دولت تصمیم گیری نشده است.

نامدار زنگنه افزود: میزان قاچاق سوخت از کشور حدود ۴ تا ۵ میلیون لیتر است.

وی با اشاره به طراحی ۲۷ فاز برای پارس جنوبی گفت: تا پارسال ۲۱ فاز به مدار آمد و تا پایان امسال ۴ فاز دیگر عملیاتی خواهد شد. اوراق ریالی توسعه صنعت نفت به زودی عرضه خواهد شد که در قالب آن عملیات اجرایی ۳۳ میدان جدید دیده شده است.

نامدار زنگنه افزود: تا پایان سال، سه فاز پارس جنوبی به ظرفیت ۸۰۰ میلیون مترمکعب، یک طرح به ظرفیت ۷ هزار تن متانول، یک طرح استفاده از اتان و فاز سه ستاره خلیج فارس به بهره برداری می‌رسد.

وزیر نفت گفت: با پالایشگاه ساختن و سالی ۱۰ درصد به مصرف بنزین اضافه کردن تراز بنزین در کشور درست نمی‌شود. این تراز را باید در خودروسازی‌های کشور ببینیم. ساز و کار‌های موجود برای تأمین مالی صنعت نفت جوابگوست و نیازی به ایجاد صندوق جدید نیست.

زنگنه افزود: روزانه ۱۰ روستا به شبکه گاز کشور اضافه می‌شود و تعداد روستا‌های گازدار شده کشور از ۲۷ هزار روستا گذشته است. همکاران ما هم در وزارت نفت برای شکستن تحریم‌ها شبانه روز تلاش می‌کنند تا دربرابر این جنگ نابرابر و غیرعادلانه پیروز شوند.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار