شرکت روس اتم به باکو می‌رود

تمایل روسیه برای ساخت نیروگاه اتمی در جمهوری آذربایجان

رسانه‌های باکو از پیشنهاد شرکت «روس اتم» روسیه به رئیس‌جمهور آذربایجان برای ساخت نیروگاه اتمی در این کشور خبر دادند.

تمایل روسیه برای ساخت نیروگاه اتمی در جمهوری آذربایجانبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه «ینی مساوات»، رسانه‌های باکو از پیشنهاد شرکت «روس اتم» روسیه به رییس‎جمهور آذربایجان برای ساخت نیروگاه اتمی در این کشور خبر دادند.

یک منبع مطلع در شرکت روس اتم گفته است: «در جمهوری آذربایجان صنعت اتمی وجود دارد، اما نیروگاه هسته‌ای وجود ندارد. در این باره، شرکت روس اتم پیشنهاد خود را داده است و طرف آذربایجانی نیز در حال بررسی است. در دوره شوروی، محل احداث نیروگاه اتمی، در جمهوری آذربایجان انتخاب شده بود و می توان در همان محل، ساخت این نیروگاه را آغاز کرد.»

این منبع افزوده است: «در گزینه دوم، همکاری مرحله‌ای روسیه و جمهوری آذربایجان در بخش انرژی هسته ای پیشنهاد شده است و پنج تا شش ماه پس از آن می توان ساخت نیروگاه اتمی در جمهوری آذربایجان را آغاز کرد. فکر نمی کنم که باکو برای این کار از روسیه درخواست اعتبار بکند. احتمال می دهم که جمهوری آذربایجان با منابع مالی خود این طرح را اجرا کند.»

ینی مساوات افزود: «جمهوری آذربایجان طی سال های اخیر گام هایی را در راستای استفاده از انرژی هسته‌ای برداشته است. در سال 2014، "مرکز تحقیقات اتمی" در وزارت ارتباطات و فناوری های پیشرفته جمهوری آذربایجان تاسیس شد. ساخت نیروگاه اتمی نیاز به میلیاردها دلار سرمایه گذاری دارد و جمهوری آذربایجان برخی تمهیدات را در این زمینه تدارک دیده است. شرکت روس اتم در بوشهر ایران، نیروگاه برق اتمی ساخته و با ترکیه نیز برای ساخت نیروگاه اتمی در " آق قویو" قرارداد امضاء کرده است.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار