چرای دام در مراتع بوکان ممنوع است

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بوکان گفت: از تاریخ ۱۵ آبان ماه سال جاری تا ۱۵ اردبیهشت سال آینده، چرای دام در کلیه‌ی مراتع این شهرستان ممنوع می‌باشد.

سیامک صدقی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بوکان در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ، با بیان اینکه ورود دام به مراتع، قبل از زمان مناسب و خروج قبل از مهلت مقرر، علاوه بر آسیب به پوشش گیاهی، به دلیل رطوبت زیاد خاک و در اثر تردّد زیاد دام در مرتع، باعث فشرده شدن خاک و کم شدن تخلخل آن می‌شود و در نتیجه این عمل، وزن مخصوص خاک افزایش یافته و قابلیت نفوذ آن به آب کاهش می‌یابد، اظهار داشت: از تاریخ ۱۵ آبان ماه سال جاری تا ۱۵ اردیبهشت ماه سال آینده، چرای دام در کلیه‌ی مراتع این شهرستان ممنوع اعلام شده است.

وی با اشاره به اینکه افزایش دائمی و بدون توقف دام‌ها، عدم تولید علوفه توسط دامداران و نبود دامداری‌های صنعتی در این شهرستان، باعث تشدید چرا شده است، افزود: حفظ پوشش گیاهی در مراتع با معیشت مردم ارتباط مستقیم دارد که فرهنگ سازی از جمله اقدامات موثر برای جلوگیری از چرای غیر قانونی دام در مراتع است و این اداره با برگزاری کلاس‌های آموزشی برای دامداران و روستائیان، در تلاش است که به صورت تدریجی این مهم را فرهنگ سازی کند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بوکان با یادآوری اینکه در این شهرستان بیش از ۱۳۱ هزار هکتار مراتع ملی وجود دارد که ۱۱۰ هکتار آن، ذخیره گاه جنگلی می‌باشد، تاکید کرد: سامانه ۱۵۰۴ آماده دریافت اطلاعات و گزارش‌های مردمی در زمینه تخریب، تصرف و آتش سوزی منابع طبیعی است.

شهرستان بوکان در جنوب استان آذربایجان غربی و بر سر جاده ترانزیتی غرب قرار گرفته است و با شهرستان‌های مهاباد، میاندوآب، شاهیندژ و سقز همجوار است و یکی از مهاجر پذیر‌ترین شهر‌های ایران به شمار می‌رود.

بوکان دارای ۲۵۱ هزار نفر جمعیت است که از این تعداد، ۱۹۴ هزار نفر ساکن نقاط شهری و ۵۶ هزار نفر نیز ساکن روستا‌ها می‌باشند و بعد از ارومیه، خوی و میاندوآب چهارمین شهر پر جمعیت آذربایحان غربی است.
 
انتهای پیام/
 

ممنوعیت چرای دام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.