رئیس انجمن رادیوتراپی انکولوژی ایران مطرح کرد:

پیشرفت چشمگیر ایران در حوزه تولید دارو

قوام نصیرى گفت: مواد موثره اولیه دارو‌هایی که برای درمان سرطان در داخل کشور تولید می‌شود، همچنان از خارج از کشور وارد می‌شود.

پیشرفت چشمگیر ایران در حوره تولید داروبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا قوام نصیری در نشست خبرى سومین کنگره بین المللی انکولوژی و سیزدهمین کنگره سالانه کلینیکال آنکولوژی درباره کمیته شیمی اظهار کرد: چندین سال‌ است که موضوع شیمی درمانی و رادیوتراپی در جامعه مطرح شده و با فعالیت‌های صورت گرفته در حال حاضر نیاز به داروهای خارجی کمتر شده است، پیش از این داروهای مورد نیاز از کشورهای اروپایی وارد می شد که قیمتی بسیار بالا داشت.

قوام نصیری درباره داروهای تولید شده در کشور، بیان کرد: مواد موثر داروهای تولید شده در کشور از کشورهای دیگر وارد می‌شود. کشور ما این توانایی را دارد که داروهایی بسازد و بتواند با کشورهای دیگر رقابت کرده و پیشرفت کند، صرف اینکه تولید این داروها عارضه ایجاد می‌کند نباید این کار را از دست داد، بلکه باید کمک کرد تا عوارض را کاهش داد و این کار به بهترین نحو پیش رود.

وی ادامه داد: در کشور داروهایی تولید می‌شود که قابل رقابت با داروهای خارجی بوده و عوارض آن کم است؛ در ابتدا سعی شد داروهایی که قبلا از کشورهای غیر اروپایی مانند هند و پاکستان وارد می شد، در لیست داروهای مورد نیاز داخل دیده نشود.

وی ادامه داد: هدف دوم کمیته شیمی درمانی وزارت بهداشت، این بود که داروهای درمان سرطان در سازمان های بیمه گر دیده شود و بر همین اساس، سهم بیمه ها از ۱۰ تا ۳۰ درصد برای پوشش این داروها افزایش یافت.

رئیس سومین کنگره بین المللی انکولوژی، با اشاره به عوارض داروهای سرطانی که در داخل تولید می شود، گفت: آنچه مسلم است، بیشتر داروهای ضد سرطان که در داخل تولید می شود، ماده موثره اولیه آنها از خارج می آید.

وی با بیان ایکه هر دارویی عارضه دارد، تاکید کرد: شرکت های داروسازی کشور توانایی تولید داروهایی در ردیف برندهای خارجی را دارند و باید مورد حمایت قرار گیرند.

قوام نصیری ادامه داد: عوارض داروها بسته به نوع آنها و بیماری‌، متفاوت است. ما داروهایی در داخل تولید می‌کنیم که برای اینکه بتوانند با محصولات مشابه خارجی رقابت کنند، از عوارض آنها کاسته شده است.

انتهاى پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار