عضو هیات علمی گروه چشم دانشگاه علوم پزشکی مشهد:

افزایش سن مهمترین عامل ابتلا به آب مروارید محسوب می‌شود/کاهش بینایی و تاری دید شایع‌ترین علائم آب مروارید

افزایش سن مهمترین عامل ابتلا به آب مروارید محسوب می‌شود/کاهش بینایی و تاری دید شایع‌ترین علامت آب مرواریدعضو هیات علمی گروه چشم دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت:در افرادی که به دلیل افزایش سن مبتلا به آب مروارید می‌شوند، ملاک جراحی میزان دید مورد نیاز فرد است.
 
به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد  ، سعید شکوهی راد عضو هیات علمی گروه چشم دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه افزایش سن مهمترین عامل ابتلا به آب مروارید محسوب می‌شود، گفت: کاهش بینائی و تاری دید، دوبینی یک چشمی، تغییر در درک رنگ ها و دیدن نقاط ثابت تاریک در میدان بینایی از علائم ابتلا به این بیماری به شمار می‌رود.

وی با اشاره به اینکه عفونت‌های حین حاملگی مانند سرخجه، ضربه به چشم، صدمات چشمی با مواد شیمیائی، قرار گرفتن طولانی مدت در معرض اشعه مادون قرمز و ماوراء بنفش، مصرف دراز مدت برخی از دارو‌ها مثل کورتونها، برخی بیماری‌های سیستمیک مثل دیابت و بیماری‌های التهابی داخل چشمی از دیگر عوامل زمینه ساز آب مروارید به شمار می‌رود تصریح کرد: درمان داروئی موثری برای این بیماری وجود ندارد و تنها درمان قطعی جراحی است.

فلوشیپ قرنیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه تصمیم برای انجام عمل جراحی آب مروارید فقط بر عهده پزشک و پس از معاینه بالینی است گفت: در افرادی که به دلیل افزایش سن مبتلا به آب مروارید می‌شوند، ملاک جراحی میزان دید مورد نیاز فرد است در واقع زمانی جراحی انجام می‌شود که کاهش بینائی فرد با زندگی روزمره و شغلش تداخل ایجاد کند.

شکوهی راد افزود: در برخی از موارد عدم جراحی می‌تواند منجر به تورم عدسی و ایجاد آب سیاه و افزایش فشار داخل چشم شود که در این موارد باید بصورت اورژانس آب مروارید جراحی شود.

وی با بیان اینکه در عمل جراحی آب مروارید، عدسی کدورت یافته خارج و یک لنز داخل چشمی با قدرت برابر عدسی چشم فرد در همان محل تزریق می‌شود تصریح کرد: تکنیک خروج عدسی کدورت یافته از طریق برش کوچک ۳ میلیمتری و خارج کردن محتویات عدسی توسط دستگاه فیکو و جاگذاری لنز تا شونده از داخل برش کوچک انجام می‌شود و به طور معمول از بخیه استفاده نمی‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه عمل آب مروارید در بیشتر مواقع موفقیت آمیز است گفت: درد خفیف و احساس جسم خارجی در چشم و حساسیت به نور و تاری دید از عوارض معمول پس از عمل است و از عوارض احتمالی دیگر می‌توان به عفونت داخل چشم، اِدم قرنیه، خونریزی، افزایش فشار داخل چشم، جابجایی لنز و اِدم مرکز بینایی اشاره کرد.
 
انتهای پیام//ج.ر
 

عمل آب مروارید در بیشتر مواقع موفقیت آمیز است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.