رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره):

یکی از برکات انقلاب اسلامی تحول علمی در ایران است

آیت الله مصباح یزدی گفت:یکی از بزرگترین برکات انقلاب این بود که زمینه را برای تحول علمی در جامعه ایران به وجود آورد، فعالیت‌های علمی قبل و بعد از انقلاب قابل مقایسه نیست.

به گزارشگروه استان های  باشگاه خبرنگاران جوان ازقم،آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی ظهر امروز در مراسم رونمایی از کتب و نرم‌افزارهای مرکز دایرة المعارف علوم عقلی اسلامی در سالن همایش‌های موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به دلایل انتخاب حضرت آدم به عنوان خلیفه خدا گفت: خداوند به این پیامبر الهی علم اسم‌های الهی را آموخت و این علم در خلیفه خدا شدن حضرت آدم تاثیر داشت.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) اضافه کرد: روایت‌های متعددی در ستایش ایرانیان در توان بهره مندی از علوم و دانش‌ها به ما رسیده است و آن‌ها براین اساس استعداد بیشتری نسبت به دیگران دارند، در طول تاریخ هم شاهد بودیم که بسیاری از ستاره‌های برجسته علوم مختلف از ایران بودند.

وی ادامه داد: از زمانی که رسول اکرم(ص) به نبوت مبعوث شد، شرایط برای بشریت برای جهش علمی به وجود آمد و پیش از آن زمان چنین شرایطی فراهم نبود، اسلام برای علم اهمیت زیادی قائل شده است و ائمه معصومین(ع) به صورت مستمر دیگران را به علم آموزی تشویق کردند.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به برکات انقلاب اسلامی تصریح کرد: یکی از بزرگترین برکات انقلاب این بود که زمینه را برای تحول علمی در جامعه ایران به وجود آورد، فعالیت‌های علمی پس از پیروزی انقلاب اسلامی به هیچ وجه با این فعالیت‌ها در پیش از پیروزی انقلاب اسلامی قابل مقایسه نیست.

وی ادامه داد: با پیروزی انقلاب اسلامی زمینه ای فراهم شد که همه کشورهای اسلامی احساس نیاز به تحقیقات و پژوهش‌های علمی در زمینه علوم اسلامی پیدا کنند، روشنفکران پیش از پیروزی انقلاب روحانیون را افرادی سرباز می‌دانستند، اما پس از پیروزی انقلاب شاهد بودیم که نظریات این روحانیون در جهان منتشر شد.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) عنوان کرد:نخستین حلقه تحول علمی پس از پیروزی انقلاب اسلامی را علامه طباطبایی به وجود آورد و او مباحث فلسفی را به زبان ساده به زبان فارسی به نگارش درآورد، چنین تلاشی را کسی از روحانیت انتظار نداشت، همچنین تفسیر المیزان علامه طباطبایی یک کار برجسته در تفسیر قرآن بود.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به لزوم شکر نعمت‌ها ابراز کرد:فراموش کردن نعمت‌ها و شکرنکردن جزو آفت‌هایی است که ملت‌های مختلف با آن مواجه شدند، اگر افراد شکر نعمت‌ها را به جا نیاورند،آن نعمت‌ها از دستشان خارج می‌شود و این یک سنت الهی است.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: زمینه ای که پس از پیروزی انقلاب اسلامی برای کار پژوهشی در زمینه علوم عقلی درحوزه علمیه قم فراهم شده است،در هیچ دوره ای فراهم نبود.کتاب‌های علوم عقلی در گذشته در دسترس پژوهشگران نبود و آن‌ها باید برای پیدا کردن یک کتاب علوم عقلی کتابخانه‌های مختلف را جستجو می‌کردند، ولی اکنون تمام کتابخانه‌های دنیا در دسترس پژوهشگران است.

وی تصریح کرد: بعد از استفاده از نعمت‌هایی که خداوند به ما داده است، باید این نعمت‌ها را حفظ و برای جهان گیر شدن نعمت‌ها تلاش کنیم.

وی یادآورشد: باید شکر نعمت‌های الهی در پیروزی انقلاب سیاسی و تحولات علمی پس از پیروزی انقلاب اسلامی را به جای بیاوریم تا گام‌های بلندتری در زمینه توسعه دانش‌ها در کشورمان برداشته شود.

انتهای پیام/ح

ایجاد زمینه برای تحول علمی در ایران از برکات انقلاب اسلامی است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار