حصول توافق میان گروه‌های یمنی در سوئد درباره الحدیده و تعز

دبیر کل سازمان ملل از توافق میان گروه‌های یمنی در سوئد پس از یک هفته مذاکره در خصوص بندر الحدیده و همچنین کاهش درگیری‌ها در شهر تعز خبر داد.

حصول توافق میان گروه‌های یمنی در سوئدبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد در نشست مطبوعاتی اختتامیه گفتگو‌های یمنی در استکهلم سوئد از توافق گروه‌های یمنی درباره بندر الحدیده و شهر تعز خبر داد.

او افزود: درباره بندر الحدیده توافق شده است و سازمان ملل متحد به تلاش‌ها برای توزیع کمک‌های بشردوستانه در این کشور کمک خواهد کرد. سازمان ملل نقشی کلیدی در اداره بندر راهبردی الحدیده خواهد داشت. همچنین بر سر کاهش تنش در تعز و تبادل اسرا میان دو طرف توافق شده است. دور جدید مذاکرات صلح یمن اواخر ژانویه پیش بینی شده است.

او همچنین گفت: یمن از بحران انسانی بی سابقه‌ای رنج می‌برد و سرنوشت آینده این کشور در دستان دو طرف گفتگوهاست.

آنتونیو گوترش ادامه داد: معتقدم کشور‌های عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز از این توافق حمایت می‌کنند و همین عاملی جهت افزایش انگیزه در نظارت بر روند اجرای آن خواهد شد.

دبیر کل سازمان ملل با بیان اینکه ایران، عربستان و کشور‌های منطقه از این مذاکرات برای دستیابی به یک راه حل حمایت کرده‌اند و این موضوع روند را تسهیل خواهد کرد، گفت: نیرو‌های نظامی از استان و بندر الحدیده خارج خواهند شد.

مارتین گریفیتس، فرستاده سازمان ملل متحد در امور یمن نیز در نشست خبری که با حضور آنتونیو گوترش، دبیر کل این سازمان برگزار شد، به مسئله راه اندازی دوباره فرودگاه‌های یمن اشاره کرد.

گریفیتس درباره فرودگاه‌های یمن به خبرنگاران گفت: همانطور که دبیر کل سازمان ملل نیز به این موضوع اشاره کرد، ما همچنان در حال مذاکره کردن در خصوص این مسئله هستیم. در حالی که ما مشغول برگزاری مراسم پایانی هستیم، همکاران ما در پشت صحنه مشغول رد و بدل کردن یادداشت‌ها میان دو طرف در اتاق مذاکرات هستند. به نظر من، ارائه یک برنامه خاص برای چنین مسائلی، اقدام درستی نخواهد بود. اما این موضوع به وضوح مشخص است که گام اولیه و نخست در خصوص مسئله فرودگاه‌ها، گشودن آن‌ها برای پرواز‌های تجاری است و این گشایش احتمالا ابتدا برای پرواز‌های داخلی رخ خواهد داد. سازمان ملل خواهان گشایش فرودگاه‌ها در کوتاهترین زمان ممکن است و طرفین نیز در این خصوص توافق کرده اند.

او در ادامه گفت: تمایل دارم چنین تصور کنم که طی چند هفته آینده و شاید هم زودتر ما به توافق دست پیدا خواهیم کرد. ضمناً باید مد نظر داشته باشید که ما برای دستیابی به توافق لازم نیست در اینجا حضور داشته باشیم. ما به مذاکرات ادامه خواهیم داد و دبیر کل سازمان ملل متحد نیز به این موضوع اشاره کرد. گفتگو‌های سوئد در خارج از سوئد نیز ادامه خواهد داشت.

گریفیتس ادامه داد به علاوه می‌خواهم بر موضوعی که دبیر کل به آن اشاره کرد، تاکید کنم. همانطور که می‌دانید، الحدیده هدف دشواری بود. الحدیده، مرکز ثقل جنگ در یمن بود و همواره یکی از مسائلی بود که در مذاکرات مطرح می‌شد. طرفین این گفتگو‌ها باید بدانند که تعهدات آنها، قاطعانه و شدیداً مورد نظارت قرار خواهد داشت و در خصوص عملکرد آن‌ها گزارش تهیه خواهد شد. این موضوع تا پیش از این در یمن رخ نداده بود و این نخستین بار است که چنین اقدامی صورت می‌گیرد.

مارگوت والستروم، وزیر امور خارجه سوئد نیز در کنفرانس مطبوعاتی اختتامیه گفتگو‌های یمنی در استکهلم سوئد با تشکر از هیئت‌های شرکت‌کننده در این گفتگو‌ها گفت: کویت و عمان نقش مهمی در به سرانجام رساندن این دور از گفتگو‌ها ایفا کردند. دو هیئت شرکت کننده در گفتگوها برای دستیابی به نقاط مشترک فداکاری‌های بسیاری کردند.

وزیر خارجه سوئد با اعلام اینکه کشورش در فوریه آتی میزبان نشستی درباره حمایت انسانی از یمن خواهد بود؛، اظهار کرد بحران در یمن به توجه مداوم جامعه بین المللی نیاز دارد و سودان همچنان فعالانه به حمایت از تلاش‌های سازمان ملل برای برقراری صلح در یمن ادامه خواهد داد. سال آینده (میلادی) در اواخر فوریه ما میزبانی مشترک همایش سازمان ملل را برای یاری رسانی انساندوستانه به یمن بر عهده خواهیم داشت و  من ابراز امیدواری می‌کنم در آن رویداد نیز درباره کمک به بازسازی یمن به گفتگو بنشینیم.

والستروم به هیئت‌های شرکت کننده نیز گفت: هرگز فراموش نکنید چرا اینجا گردهم آمده اید و چه کسانی را نمایندگی می‌کنید، شما نماینده مردم یمن اعم از زنان، مردان و کودکان این کشور هستید و آن‌ها هستند که بیشترین درد و رنج را در این درگیری‌ها متحمل شده اند. مردم یمن هم اکنون منتظر نتیجه بخش بودن این گفتگو‌ها هستندف آن‌ها می‌خواهند در کشورشان ثبات، نیکبختی و صلح و آشتی برقرار باشد و شما را تشویق می‌کنم هر چه بیشتر در تعامل سازنده با یکدیگر تلاش کنید و با حسن نیت با فرایند سازمان ملل همراه شوید تا راه را برای ایجاد ثبات و صلح در یمن هموار سازید و ما ابراز امیدواری می‌کنیم این روحیه مثبتی که در اینجا شکل گرفته تداوم داشته باشد. بار دیگر از همه شما برای همه تلاش‌هایی که کردید تشکر و قدردانی می‌کنم.

حصول توافق میان گروه‌های یمنی در سوئد

محمد عبدالسلام، رئیس هیئت اعزامی صنعا گفت: با هدف نجات مردم یمن در موضوع الحدیده امتیازات گسترده‌ای دادیم. با ایفای نقش سازمان ملل متحد در موسسات بشردوستانه موافقت کردیم. ما در خصوص الحدیده بحث کردیم و بنا بر آتش بس در استان و بندر الحدیده و تاسیسات حیاتی آن نهاده شد. همچنین سازمان ملل باید در بازرسی کشتی‌هایی که به الحدیده می‌آیند، نظارت کند. الحدیده تنها شهر و تنها مسیر نجات یمن از جنگ است. ما چارچوب حل سیاسی را که طرح پیشنهادی سازمان ملل متحد بود پذیرفتیم، اما طرف مقابل آن را نپذیرفت.

او افزود باید بازرسی از هواپیما‌ها در صورت حمل اشیاء غیرنظامی پایان یابد. طرف مقابل پرواز‌های بین المللی در فرودگاه صنعا را رد کرد و این غیرقانونی است. آنها، پرونده اقتصادی یمن را سیاسی کردند در حالی که ما چند پیشنهاد با توجه به نقش اقتصادی بی‌طرفانه مطرح کردیم.

رئیس هیئت مذاکره کننده صنعا در سوئد گفت: امیدواریم که از اینجا که به یمن باز می‌گردیم جنگ متوقف و محاصره لغو شود. ما خواهان مبادله کامل زندانیان از طرف همه گروه‌ها هستیم، چه از طرف صنعا و چه از طرف مقابل و از امارات متحده عربی و عربستان سعودی.

عبدالسلام خاطرنشان کرد: بازگشایی فرودگاه صنعا یک دستاورد سیاسی برای هیچ حزبی نیست بلکه این حق کسانی است که مورد تجاوز قرار گرفته اند و مجروح شده اند. با هدف حل مشکلات انسانی ناشی از جنگ و محاصره کشور حاضریم از فردا گفتگو‌ها را آغاز کنیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: یمن ، سازمان ملل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار