آخرین وضعیت منطقه ویژه نمین؛

منطقه ویژه اقتصادی درگاه تجارت استان اردبیل با بازارهای جهانی

مناطق ویژه اقتصادی در کنار مناطق آزاد تجاری می‌تواند در سیر تحول اقتصادی یک کشور بسیار موثر واقع شوند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ منطقه ویژه اقتصادی یا Special Economic Zone طبق تعریف قانونی به محدوده جغرافیایی مشخصی اطلاق می‌شود که قوانین گمرکی کشور در آن اجرا نمی‌شود و به منظور تسهیل در امر واردات و صادرات کالا و حمایت از صنعت داخلی کشور و همچنین جذب فناوری‌های نوین در امر تولید و توسعه منطقه‌ای در مبادی گمرکات و نقاط مرزی کشور ایجاد می‌شود.

این مناطق معمولا در صورت ایجاد و پرداخت مناسب به آن با اصول اقتصاد بین‌الملل، اقتصاد منطقه را متحول ساخته و در واقع شاهراهی برای ورود به بازارهای جهانی محسوب می‌گردد و از طرفی رفع و رجوع بسیاری از مشکلات و تسهیل امور کارآفرینان و سرمایه‌گذاران حقیقی برای ورود به عرصه تولید با راه‌اندازی مناطق ویژه اقتصادی میسر شده و ایجاد اشتغال در این مناطق تا حد زیادی موجب کاهش هزینه‌های تولیدی فعالان اقتصادی می‌شود.

از دیگر مزیت‌های عمده مناطق ویژه اقتصادی می‌توان به معافیت گمرکی تا سقف ارزش افزوده و پرداخت عوارض گمرکی مازاد بر ارزش افزوده قطعات خارجی در تولیدات، ورود ماشین‌آلات خط تولید و ابزار و اثاثیه بدون عوارض گمرکی، پایین بودن هزینه‌های انبارداری کالاهای وارداتی، صدور مجوز ساخت و پایان کار بصورت رایگان و همچنین عدم محدودیت زمانی متروکه شدن کالا در این مناطق اشاره داشت.

اکنون با توجه به ظرفیت‌های تولیدی موجود در بخش کشاورزی و همچنین موقعیت جغرافیایی و برخورداری از نیروی کار تحصیلکرده و مرز و گمرک؛ استان اردبیل ظرفیت برخورداری از مزیتهای این منطقه را دارد.

البته پیشنهاد ایجاد منطقه ویژه اقتصادی نمین از اوایل دهه 80 در این استان ارائه شده و در اردیبهشت ماه سال 85 به تصویب هیئت وزیران رسید که از آن تاریخ دو شرکت انبارهای عمومی و شهرکهای صنعتی به عنوان مقام مسئول وارد این منطقه شدند اما هیچ اقدام عملیاتی را به انجام نرساندند و تا اواخر همان سال عملا هیچ گامی در خصوص عملیاتی شدن آن انجام نپذیرفته و این طرح همچنان در حد مصوبه باقی ماند.

تا اینکه بالاخره با پیگیری مقامات استان و مساعدت مسئولان دولتی مربوطه به ویژه مشاور رئیس جمهور و دبیر مناطق ویژه اقتصادی و آزاد، گروه بازرگانی شاهد به عنوان یکی از بزرگترین مجموعه‌های اقتصادی و باتجربه کشور آمادگی خود را جهت سرمایه‌گذاری و ایجاد این منطقه اعلام کرد.

استاندار اردبیل در این خصوص می‌گوید: مسئولیت  این منطقه از اسفندماه سال 93 به شرکت بازرگانی شاهد محول و این گروه به عنوان مقام مسئول تعیین و به تصویب دولت رسیده و  فرآیندهای اداری و مطالعاتی و اجرایی آن آغاز گردیده است.

روند اجرایی منطقه ویژه متوقف نمی‌شود

اکبر بهنام‌جو استاندار اردبیل در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل اظهار داشت: در اولین اقدام با همکاری مجموعه مدیریت استان به ویژه ادارات کل منابع طبیعی و ثبت اسناد محل احداث این منطقه به وسعت 2 هزار و 55 هکتار تعیین و به صورت اجاره 15ساله در اختیار سرمایه‌گذار قرار گرفت.

منطقه ویژه اقتصادی درگاه تجارت استان اردبیل با بازارهای جهانی

استاندار اردبیل تصریح کرد: در دو سال گذشته مدیریت گروه شاهد نسبت به شروع مطالعات فنی و پیوست‌های زیست محیطی و اجتماعی و اقتصادی لازم و ایجاد راه دسترسی و به تجهیز کارگاه در مساحت 3 هکتار و محصور نمودن آن با فنس اقدام و طرح جامع منطقه توسط گروه مهندسین مشاور ذی‌صلاح تدوین شده و در حال تکمیل است.

بهنام‌جو با اشاره به تامین برخی زیرساختهای لازم در این منطقه گفت: با رفع برخی مشکلات، در حال‌حاضر راه اصلی ورود به منطقه ویژه از محل تقاطع با شهرک صنعتی شماره دو اردبیل توسط اداره کل راه و شهرسازی در دست اجرا و قابل تردد است.

وی ادامه داد: هر چند در سه سال گذشته روند اجرایی عملیات و اداری منطقه ویژه اقتصادی متوقف نبوده ولی سرمایه‌گذار نسبت به انجام کامل تعهدات خود اقدام ننموده و از برنامه زمانبندی عقب بوده است.

استاندار اردبیل اضافه کرد: این امر موجب ایجاد مشکلاتی شده بود که با همکاری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و تغییرات اساسی در مدیریت منطقه توسط شرکت بازرگانی شاهد؛ روند توسعه منطقه شتاب بیشتری گرفته و شاهد شتاب بالاتر در عملیات اجرایی و تکمیل زیرساختهای این منطقه ویژه هستیم.

وی اظهار داشت: منطقه ویژه اقتصادی نمین به واسطه قرار داشتن در موقعیت ژئوپلتیک و مزیت‌هایی نظیر مجاورت با فرودگاه بین‌المللی و قرار داشتن در فاصله کمتر از صد کیلومتر با مرز و دریا و ریل آهن و همچنین در کانون بازار غلات و محصولات دامپروری و مسیر ترانزیت کالا؛ دارای موقعیت بسیار ممتازی است.

برابری انبارهای اردبیل با دبی و ابوظبی

استاندار اردبیل همچنین اظهار داشت: کارشناسان معتقد هستند تحولات سیاسی سالهای اخیر و روآوردن بازار بزرگ روسیه و کشورهای حوزه دریای خزر به محصولات کشاورزی کشورهای همسایه جنوبی به ویژه ایران از سویی و افزایش چشمگیر تولید محصولات کشاورزی استان با افزایش بیش از 80 هزار هکتاری اراضی آبی و افزوده شدن بیش از 1 میلیون تن به  تولید محصولات کشاورزی و همچنین معادن در دست اکتشاف؛  این منطقه دارای رونق خوبی خواهد بود.

بهنام‌جو یادآور شد: وسعت زیاد منطقه ویژه اقتصادی نمین و قرار گرفتن آن در مسیر ترانزیت جاده‌ای و ریلی و هوایی و امکان استقرار انبارها و سردخانه‌های مدرن و بزرگ در این منطقه باعث خواهد شد تا تجار و بازرگانان کشورهای مشترک المنافع برای دپو و انبار و بسته‌بندی و صادرات مجدد این منطقه را به انبارها و سردخانه‌های دبی و شارجه و ابوظبی و کویت ترجیح داده و این منطقه به یکی از دروازه‌های تجارت خارجی استان و کشور تبدیل گردد.

منطقه ویژه اقتصادی درگاه تجارت استان اردبیل با بازارهای جهانی

وی در بیان چشم‌انداز منطقه ویژه اقتصادی نمین اظهار کرد: با توسعه منطقه ویژه اقتصادی نمین ضمن تسهیل در فرآوری و ارتقای ارزش محصولات کشاورزی و باغی و دامی استان اردبیل؛ فرصتهای شغلی متعدد و متنوعی برای جوانان جویای کار استان ایجاد شده و درآمد سرانه شهروندان افزایش قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت.

استاندار اردبیل تکمیل و به بهره‌برداری رسیدن این طرح بزرگ را جزء اولویت‌های دولت دوازدهم دانسته و افزود: با همت سرمایه‌گذار و حمایت مسئولان در سال اخیر شاهد شتاب در احداث و تکمیل آن هستیم و امید داریم تا همین روند با شتاب حداکثری تا مرحله بهره‌برداری ادامه داشته باشد.


بیشتر بخوانید: منطقه آزاد اردبیل؛ سکویی برای جهش به سمت تجارت جهانی/ فرصتی که پیشران اقتصاد و توسعه پایدار است


تکمیل منطقه ویژه با 800 میلیارد تومان اعتبار

سرپرست منطقه ویژه اقتصادی نمین در گفتگو  با خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل اظهار کرد: منطقه ویژه اقتصادی نمین در زمینی به مساحت 2 هزار و 55 هکتار و در 5 فاز مختلف پیش‌بینی و عملیات اجرایی فاز نخست این پروژه در مساحتی بالغ بر 900 هکتار آغاز شده است.

سینا فرح‌بخش با بیان اینکه سرعت انجام عملیات اجرایی فاز اول منطقه ویژه اقتصادی نمین مطلوب است، افزود: پیش‌بینی می‌شود که بهره‌برداری از این فاز تا پایان سال 99 انجام گیرد.

وی در تشریح جزییات فاز اول این پروژه گفت: مطابق برنامه حدود 900 هکتار که شامل اراضی فاز اول و دوم این طرح می‌شود در حال فنس‌کشی بوده و 14 کیلومتر آن اجرا و تنها 2 کیلومتر تا تکمیل عملیات حصارکشی باقی مانده است.

سرپرست منطقه ویژه اقتصادی نمین ادامه داد: علاوه بر این فازها ساختمان اداری گمرک با زیربنای یک هزار مترمربع در حال احداث می‌باشد که این پروژه در صورت مساعد بودن شرایط جوی و منطقه‌ای تا پایان سالجاری مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

فرح‌بخش مجموع اعتبارات پیش‌بینی شده برای تکمیل 5 فاز این پروژه را 800 میلیارد تومان عنوان و اضافه کرد: این اعتبار مطابق برنامه و اولویت اجرای فازها در نظر گرفته شده است که ارزش ریالی هزینه شده برای این پروژه تا به امروز 25 میلیارد تومان بوده و تا پایان سال به حدود 30 میلیارد تومان می‌رسد.

وی به حضور سرمایه‌گذاران خصوصی و دولتی در تسریع اجرای عملیات این منطقه اشاره کرد و یادآور شد: تا به امروز سرمایه‌گذاران متعددی برای حضور در منطقه اعلان آمادگی کردند که در این راستا هم‌اکنون مجتمع تولید بلور و کریستال در حال آماده‌سازی سایت جهت احداث در منطقه می‌باشد.

سرپرست منطقه ویژه نمین در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران که مشکلی در روند تامین و ایجاد زیرساختهای لازم در این منطقه وجود دارد یا نه اظهار داشت: مطابق قانون تشکیل مناطق آزاد تجاری و منطقه ویژه اقتصادی دولت می‌بایست زیرساختهای لازم را تا اجرای حریم منطقه تامین نماید که در این زمینه با مساعدت و حسن لطف استاندار اردبیل و سایر مسئولان این روند تسریع شده است به طوری که هم‌اکنون برق موقت در جهت کارهای کارگاهی در منطقه مورد استفاده می‌باشد.

منطقه ویژه اقتصادی درگاه تجارت استان اردبیل با بازارهای جهانی

سرپرست منطقه ویژه نمین در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران که مشکلی در روند تامین و ایجاد زیرساختهای لازم در این منطقه وجود دارد یا نه اظهار داشت: مطابق قانون تشکیل مناطق آزاد تجاری و منطقه ویژه اقتصادی دولت می‌بایست زیرساختهای لازم را تا اجرای حریم منطقه تامین نماید که در این زمینه با مساعدت و حسن لطف استاندار اردبیل و سایر مسئولان این روند تسریع شده است به طوری که هم‌اکنون برق موقت در جهت کارهای کارگاهی در منطقه مورد استفاده می‌باشد.

فرح‌بخش خاطرنشان کرد: همچنین مسیر جاده به طول 4 و نیم کیلومتر در دست احداث و اجرا بوده و کارهای ساختمانی جهت ایجاد ایستگاه تقلیل فشار گاز و خطر انتقال موقت آغاز شده است.

مشکل معارضان برطرف شد

فرماندار شهرستان نمین نیز در این خصوص گفت: زمین منطقه ویژه اقتصادی نمین معارضین حقیقی و حقوقی داشت که گروه سرمایه‌گذاری شاهد با پرداخت بهای زمین مالکان حقیقی و حقوق بهره‌برداران و پرداخت یکجای اجاره زمین نسبت به رفع مشکلات حقوقی و حل مشکلات برخی از معارضین اقدام نموده است.

عاطف ناصری اظهار داشت: با همکاری دستگاه‌های اجرایی از جمله فرمانداری نمین و منابع طبیعی و امور اراضی باقی مانده مشکلات حقوقی تحصیل اراضی نیز در دست اقدام است.

وی همچنین در تکمیل اطلاعات مربوط به توسعه اقتصادی منطقه ویژه نمین افزود: با تامین زیرساخت‌ها فاز پیشران این منطقه در وسعت 850 هکتار در دست آماده‌سازی بوده و عملیات اجرایی اولین واحد تولیدی صادرات محور در اواخر سال 96 در این منطقه به زمین زده شده است.

فرماندار نمین تصریح کرد: همانطور که می‌دانید گروه صنعتی آرتا نمین سبز به عنوان اولین واحد صنعتی مستقر در منطقه ویژه اقتصادی نمین نسبت به اخذ پروانه احداث و آغاز عملیات اجرایی کارخانجات تولید بلور و کریستال و ظروف چدنی اقدام نموده است که این کارخانجات در وسعت 40 هکتار در ضلع غربی منطقه ویژه در دست احداث بوده در فاز اول با تولید روزانه حدود 50 تن محصول در فاز اول با سرمایه‌گذرای بالغ بر 300 میلیارد تومان برای 800 نفر و در فاز نهایی با سرمایه‌گذرای حدود 500 میلیارد تومان؛ با تولید بیش از 170 تن محصول برای بیش از یک هزار و 500 نفر به طور مستقیم فرصت شغلی فراهم خواهد آورد.

ناصری یادآور شد: همچنین با ایجاد زیرساختهای یاد شده چند گروه سرمایه گذار داخلی و خارجی نسبت به ارائه طرح و بازدید از منطقه، به منظور سرمایه‌گذاری در این منطقه اقدام نموده‌اند که این پیشنهادات در دست بررسی توسط طرفین بوده و به زودی شاهد استقرار واحدهای تولیدی و صنعتی جدید خواهیم بود.

منطقه ویژه اقتصادی درگاه تجارت استان اردبیل با بازارهای جهانی

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی نیز در خصوص مزیت های منطقه ویژه اقتصادی در استان اردبیل به خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل گفت: ورود کالای مصرف داخلی مطابق مقررات صادرات و واردات، صدور بدون تشریفات کالا، ورود کالا از مناطق آزاد تجاری و صنعتی با کمترین تشریفات گمرکی، خروج بدون تشریفات کالاهای وارده از مناطق آزاد به منطقه ویژه اقتصادی و امکان واگذاری استفاده از بخشهای مختلف منطقه ویژه اقتصادی به اشخاص حقیقی و حقوقی از مشوقهای سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی نمین است.

صدیف بدری تسهیل واردات و صادرات کالا ، حمایت از صنایع داخلی ، جذب فناوری های نوین ، سرمایه گذاری در تولید و توسعه منطقه ای ، پشتیبانی از فعالیتهای اقتصادی ، ارتباط تجاری بین المللی ، تحرک بخشی به اقتصاد منطقه ای ، صادرات غیرنفتی، ایجاد اشتغال مولد ، جذب سرمایه گذاری ، معافیت گمرکی تا سقف ارزش افزوده ، ورود ماشین آلات خط تولید ، ابزار و اثاثیه اداری بدون عوارض گمرکی و اشتغالزایی را از اهداف و مزایای منطقه ویژه اقتصادی نمین ذکر کرد.

وی اظهار داشت: مناطق آزاد و نیز ویژه اقتصادی بویژه برای استان های مرزی در واقع بعنوان دروازه هایی برای ورود به اقتصاد جهانی و حضور موفق دست کم در بخشی از آن در کنار مرزهای خود است.

و اما کلام آخر؛

  • باید به خوبی درک کرد که استان اردبیل به عنوان شاهراه کشور در ارتباط با کشورهای همسایه همچون آذربایجان شرایط ایده‌آل بسیاری برای ایجاد و حتی رونق منطقه ویژه اقتصادی نمین دارد که بهره‌برداری از این منطقه ویژه اقتصادی می‌تواند با قبول تولیدکنندگان و کارآفرینان و با بهره‌گیری از ایده‌های نوین نخبگان توسعه واقعی استان را تسهیل بخشیده و علاوه بر این از بار مشکلات منطقه نیز تا حد قابل توجهی بکاهد، فقط توجه و تلاش در این مسیر کمی همت می‌خواهد.

انتهای پیام/س

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.