باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

دلار سقوط کرد، ترمز گرانی اقلام اساسی کشیده نشد!

اگرچه با سقوط نرخ دلار به کانال ۱۰ هزار تومان، انتظار آحاد جامعه برآن بود که ترمز گرانی ها کشیده شود، اما بازار حرف دیگری برای گفتن دارد.

دلار سقوط کرد، ترمز گرانی اقلام اساسی کشیده نشد! به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، چندماهی است که قیمت اقلام اساسی در بازار دستخوش تغییر و تحولاتی قرار گرفته است که با سقوط نرخ دلار به کانال ۱۰ هزار تومان، انتظار آحاد جامعه برآن بود که ترمز گرانی ها کشیده شود.

ناگفته نماند که گزارش های میدانی حاکی از آن است که قیمت گوشت قرمز، مرغ، تخم مرغ، برنج، حبوبات، روغن، آجیل و خشکبار نه تنها در بازار کاهشی نداشته بلکه روند افزایشی و با ثباتی را در بازار  تجربه کرده که این امر واکنش بسیاری از مصرف کنندگان را به همراه داشته است چرا که با افزایش نرخ دلار، قیمت تمامی کالاها به سبب جو روانی بازار سیر صعودی به خود گرفته است.

بسیاری از مسئولان بر این باروند که قیمت اقلام تحت تاثیر افزایش قیمت ارز به سرعت در بازار افزایش می یابد، در حالیکه با سقوط نرخ دلار  و سودجویی دلالان ماه ها زمان نیاز است تا قیمت ها به روال سابق بازگردد.

به نظر می رسد با توجه به اختصاص ارز یارانه ای به واردات نهاده های دامی، مسئولان با اعمال نظارت بیشتر باید از نوسان قیمت ذرت و کنجاله سویا که تاثیر بسزایی در افزایش قیمت تمام شده محصولاتی نظیر گوشت قرمز، مرغ، تخم مرغ دارد، جلوگیری کنند.


بیشتر بخوانید: دلار سقوط کرد، اما چرا قیمت‌ها بالا مانده‌اند؟/ انتقاد بخش خصوصی از سازمان حمایت 


حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا از آخرین وضعیت تاثیر کاهش نرخ ارز بر بازار اقلام اساسی با خبر شویم:

قیمت اقلام اساسی باید درصد ۶۰ کاهش داشته باشد

قاسمعلی حسنی دبیر کل بنکداران مواد غذایی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی،  با اشاره به تاثیر کاهش نرخ دلار بر قیمت اقلام اساسی اظهار کرد: اگرچه عموم مردم با کاهش ۷ تا ۸ هزار تومانی نرخ دلار انتظار داشتند که قیمت اقلام اساسی نظیر حبوبات، برنج، قند و شکر، روغن و... به همین نسبت در بازار کاهش یابد، اما متاسفانه سودجویی واردکنندگان، کم فروشی و گران فروشی کارخانه‌های تولیدی و امید به افزایش مجدد قیمت‌ها موجب شده است تا روند نزولی قیمت نرخ دلار تاثیر چندانی بر بازار اقلام اساسی نداشته باشد.

وی افزود: با کاهش نرخ دلار از مرز ۱۸ هزار تومان به کانال ۱۰ هزار تومان انتظار برآن بود که قیمت اقلام اساسی ۶۰ تا ۷۰ درصد ارزان شود، درحالیکه هم اکنون قیمت‌ها تنها ۵ درصد در بازار اُفت داشته است.

حسنی، آزاد سازی نرخ ارز را تنها راهکار تنظیم بازار اقلام اساسی دانست و گفت: با آزاد سازی نرخ ارز به سبب از بین رفتن انحصار و ایجاد رقابت میان واردکنندگان قیمت‌ها واقعی می‌شود، این درحالی است که در شرایط فعلی علی رغم اختصاص ارز یارانه‌ای به واردات، کالا با ارز آزاد در بازار به فروش می‌رسد که این امر به معنای سودجویی ۲۰۰ درصدی است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه با آزاد سازی نرخ ارز، عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت هاست، بیان کرد: تا زمانی که رقابت شفاف و واقعی میان واردکنندگان با آزادسازی نرخ ارز ایجاد نشود، روند افزایش قیمت‌ها ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه کاهش قیمت رب گوجه در بازار ملموس نیست، افزود: علی رغم افزایش چشمگیر قیمت رب گوجه در ماه‌های اخیر به دنبال ممنوعیت صادرات، قیمت تنها ۱۰ درصد در بازار کاهش یافته است.

حسنی در پایان تصریح کرد: با وجود کاهش نرخ دلار و مواد اولیه، اما قیمت درج شده بر روی کالا مربوط به ۲ تا ۳ ماه گذشته است.

نوسان نرخ ارز یکی از عوامل اُفت قیمت آجیل و خشکبار

مصطفی احمدی رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، با اشاره به اینکه نوسان نرخ ارز یکی از عوامل کاهش قیمت آجیل و خشکبار است، اظهار کرد: نوسان نرخ ارز یکی از دلایل گرانی خشکبار در بازار به شمار می‌رود که تنها روند نزولی قیمت دلار، کاهش ۱۰ درصدی نرخ اقلام آجیل و خشکبار را به همراه داشته است.

وی با اشاره به اینکه ۳۰ درصد عامل گرانی اقلام آجیل و خشکبار مربوط به سودجویی دلالان است، افزود: همچنین کاهش ۷۰ تا ۸۰ درصدی تولید ناشی از سرمازدگی بهاره نسبت به مدت مشابه سال قبل در گرانی بی تاثیر نبوده است.

احمدی، ۳۰ درصد قیمت‌های فعلی آجیل و خشکبار را کاذب برشمرد و گفت: با توجه به اُفت قیمت دلار انتظار می‌رود که روند نزولی قیمت آجیل و خشکبار در بازار کاهش یابد تا قدرت خرید مردم بالا رود چرا که با نوسان ۱۰۰ درصدی قیمت اقلام آجیل و خشکبار نسبت به مدت مشابه سال قبل رکود سنگینی بر بازار حاکم است.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار با اشاره به اینکه قیمت اقلام برحسب نرخ دلار کاهش نیافته است، بیان کرد: هم اکنون هر کیلو اقلام آجیل و خشکبار براساس کیفیت، نوع جنس و... با نرخ‌های متفاوتی در بازار عرضه می‌شود که این امر به معنای گران فروشی نیست.

وی در پایان تصریح کرد: با استمرار روند نزولی قیمت دلار انتظار می‌رود که قیمت آجیل و خشکبار به نرخ واقعی خود برسد تا بازار به رونق برسد.

سقوط نرخ دلار بر اُفت قیمت میوه تاثیری نداشته است

اسداله کارگر رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، با اشاره به اینکه کاهش نرخ دلار بر بازار میوه تاثیر چندانی نداشته است، اظهار کرد: با توجه به آنکه ۹۵ درصد میوه‌های موجود در بازار داخلی بوده و تنها ۵ درصد اقلام همچون موز، آناناس، انبه و نارگیل وارداتی است، از این رو کاهش یا افزایش نرخ دلار تاثیر چندانی بر بازار ندارد.

وی افزود: اگرچه با افزایش نرخ دلار، قیمت تمامی اقلام اعم از میوه و صیفی تحت تاثیر جو روانی بازار سیر صعودی دارد، اما کاهش نرخ دلار در عموم مردم کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

کارگر ادامه داد: با وجود آنکه با افزایش نرخ دلار، مغازه داران قیمت روز را مبنای بازار قرار می‌دهند، اما با کاهش قیمت توجهی به این موضوع ندارند و معتقدند که این اجناس با نرخ قبلی خریداری شده است.

رئیس اتحادیه میوه و سبزی با اشاره به اینکه رونق صادرات ناشی از نوسان نرخ ارز یکی از عوامل گرانی به شمار می‌رود، بیان کرد: به عنوان مثال در ماه‌های اخیر رونق صادرات گوجه فرنگی به دنبال نوسان نرخ ارز موجب شد تا قیمت محصول بر مبنای دلار در بازار عرضه شود، درحالیکه مقایسه دلار با ریال اصولی نیست.

وی در پایان تصریح کرد: با وجود آنکه احتساب اقلام صادراتی بر مبنای دلار اصولی نیست، از این رو مسئولان ذی ربط باید پاسخگوی این امر باشند چرا که افزایش چشمگیر قیمت محصولات در بازار داخل بر رکود بازار دامن می‌زند.

قیمت گوشت قرمز همچنان در بازار بالاست

علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، با اشاره به تاثیر کاهش نرخ دلار بر بازار گوشت قرمز اظهار کرد: با توجه به آنکه دام کافی در میادین عرضه نمی‌شود، از این رو کاهش نرخ ارز تاثیری بر اُفت قیمت گوشت در بازار ندارد.

وی افزود: با وجود افزایش روزمره قیمت دام زنده، دامداران انگیزه‌ای برای فروش دام ندارند که همین امر به سبب کمبود، بر نوسان نرخ دام زنده اثرگذار است.

ملکی ادامه داد: در ماه‌های اخیر که قیمت دلار به طور لحظه‌ای در نوسان بود، مقدار قابل توجهی دام از مرز‌های کشور خارج شد که همین امر بر کمبود دام زنده در بازار داخل و افزایش قیمت دامن زد از اینرو  کاهش نرخ دلار نمی‌تواند بر کنترل قیمت در بازار تاثیر چندانی داشته باشد چرا که دامی برای عرضه در میادین موجود نیست.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی، نرخ هر کیلو دام زنده را ۲۸ تا ۳۰ هزارتومان و شقه گوسفندی بدون دنبه را ۶۹ تا ۷۰ هزار تومان اعلام کرد و افزود: با توجه به وضعیت کنونی بازار نمی‌توان پیش بینی خاصی  راجع به وضعیت قیمت داشت.

کاهش نرخ دلار ارتباطی به نهاده های دامی ندارد

عظیم حجت عضو اتحادیه مرغدران گوشتی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، با اشاره به اینکه اُفت قیمت دلار ارتباطی به نرخ نهاده های دامی ندارد، اظهار کرد: با توجه به اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات نهاده‌های دامی، کاهش نرخ دلار ارتباطی به نهاده‌های دامی ندارد.

وی افزود: علی رغم اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی و کاهش نرخ دلار، قیمت ذرت و کنجاله سویا، نه تنها کاهشی نداشته بلکه طی یک ماه اخیر ۱۰۰ تا ۱۵۰ تومان افزایش یافته است.

حجت ادامه داد: با وجود آنکه ۷۰ درصد قیمت تمام شده تولید مرغ مربوط به نهاده‌های خوراک دام است، بنابراین افزایش قیمت نهاده‌های دامی بر قیمت تمام شده و فروش تاثیر بسزایی دارد.

این مقام مسئول از رشد ۱۰۰ درصدی قیمت جوجه یکروزه در بازار خبر داد و گفت: در ماه‌های اخیر قیمت هر قطعه جوجه یکروزه ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان بود، درحالیکه هم اکنون به ۲ هزار و ۷۰۰ تومان رسیده است که این امر ۱۲ تا ۱۳ درصد قیمت تمام شده تولید را افزایش می‌دهد.

به گفته وی افزایش قیمت دلار به سبب جو روانی بازار بر قیمت تمام شده تولید و کالای نهایی تاثیر بسزایی دارد چرا که به تبع نرخ دلار، قیمت عوامل تولید بالا می‌رود.

حجت در پایان با اشاره به اینکه در چندماه اخیر مرغداران برای جلوگیری از نوسان قیمت، به اندازه کافی اقدام به تولید مرغ کرده اند، تصریح کرد: با توجه به اعلام نرخ مصوب ۹۸۰۰ تومانی برای هر کیلو مرغ از سوی ستاد تنظیم بازار نگرانی‌هایی در بین تولیدکنندگان ایجاد شده است که انتظار می‌رود براساس هزینه‌های تولید، تجدید نظری در نرخ صورت گیرد.

قیمت تخم مرغ با نوساناتی در بازار روبروست

ناصر نبی پور رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، درباره آخرین وضعیت بازار تخم مرغ اظهار کرد: هم اکنون متوسط نرخ هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری ۹ هزار تومان معادل شانه‌ای ۱۸ هزار تومان است.

وی با اشاره به اینکه در هفته‌های اخیر قیمت تخم مرغ ناشی از افزایش نرخ نهاده‌های دامی در بازار با نوساناتی روبرو بوده است، افزود: علی رغم اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات نهاده‌های دامی، اما قیمت ذرت و کنجاله سویا با نوساناتی در بازار روبروست.

نبی پور در پایان قیمت هر کیلو ذرت تحویل به مرغدار را یک هزار و ۲۳۰ و کنجاله سویا ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار و ۶۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: اگرچه مشکلات حمل و نقل تا حدودی بهبود یافته است، اما نرخ نهاده‌های دامی با نوساناتی در بازار مواجه است.

سودجویی عوامل واسطه و افزایش قیمت های جهانی از جمله علل گرانی نهاده های دامی در بازار

مهدی مسعودی مدیرعامل اتحادیه تعاونی خوراک دام، طیور و آبزیان در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، با اشاره به علل نوسان نرخ نهاده های دامی در بازار اظهار کرد: علی رغم اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات نهاده های دامی، اما قیمت آن تحت تاثیر مسائل مختلف همچون افزایش قیمت جهانی در بازه زمانی های مختلف با نوساناتی روبروست که این امر هیچ ارتباطی به سودجویی واردکنندگان ندارد.

وی افزود: با توجه به اختصاص ارز یارانه ای، واردکنندگان موظفند با احتساب سود معقول، نهاده های دامی نظیر ذرت و کنجاله سویا را در بازار عرضه کنند، در غیر این صورت دستگاه های ذی ربط با واردکنندگان متخلف برخورد می کنند.

مسعودی در پایان با اشاره به دیگر عوامل گرانی قیمت ذرت و کنجاله سویا در بازار تصریح کرد: قیمت ذرت و کنجاله سویا تحت تاثیر مسائلی همچون سودجویی عوامل واسطه، احتساب سود برای خریدهای مدت دار، مقدار تناژ خرید و هزینه های حمل و نقل در نوسان است.

گزارش از آزاده محبی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۹ ۲۸ آذر ۱۳۹۷
من زن میخوام با این گرونی چیکار کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۳ ۲۷ آذر ۱۳۹۷
هیچکس مقسر نیس فقط امتحان الهی ..... والله
Iran (Islamic Republic of)
رهام
۰۹:۴۱ ۲۶ آذر ۱۳۹۷
از کل مطلبی که در بحث پایین اومدن دلار آورده شد
فقط یه نتیجه و یه علت وجود داره....
نظااااااااااآرت رو دولت رها کرده....درصورتیکه مسئول اجرایی دولت هست...
در بازار کاشی و سرامیک هم قیمت خیلی بالا رفته فکر میکنید مربوط به دلاره؟خیر
نرخ گذاری رو از دست اتحادیه گرفتن کارخانه ها خودشون نرخ گذاری میکنن..
در باقی موارد هم از تخم مرغ تا ماشین ..
تا ایران خودرو و سایپا دولت نظارت را رها کرده
حتی اگر ایران خودرو موظف میشد سر وقت تحویل بده...همون وقتی که توی قرار داد خودش اعلام کرده این آشفته بازار خودرو نبود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۹ ۲۶ آذر ۱۳۹۷
دولت که کالای خوب و با کیفیت رو صادر میکنه بقیه کالا های ایرانی رو هم صادر بکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۸ ۲۶ آذر ۱۳۹۷
من مطمئنم که علت اصلی گرانی ها خود مردم هستند چرا که هرموقع چیزی کمیاب می شود مردم بیشتر هجوم می آورند که همان جنس را بخرند .
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۰۶:۲۲ ۲۶ آذر ۱۳۹۷
دلاررفت بالا بهونه ای خوب افتاد دست مدیران برای گران کردن حالا که آمده پاین از سود جوی دلالان گرفته خروج دام زنده از مرزها وووووو...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۵ ۲۶ آذر ۱۳۹۷
برخی واقعاموقع گرانتربودن ارزخریدکرده اندکه اگرارزانتربدهند ضررمیکنندبرخی هم ازقبل کالایی داشته اندکه حقشانست به قیمت روزبفروشند
Iran (Islamic Republic of)
سام زرین
۲۲:۱۹ ۲۵ آذر ۱۳۹۷
بابا اینا فیلم بود منتظر فرصت بودن تا با یه بهونی همه چیز را گران کنن بخدا گرانی هیچ ربطی به دلار یا ترامپ نداره..دیدین یه ساعته همه چیز را گران کردن بهونشون این بود که دلار شده 18 تومن ، اما الان دلار 9500 تومن شده پس چرا قیمت ها را پایین نمیارین ..دیگه حرفی ندارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۴ ۲۵ آذر ۱۳۹۷
این گرانی ها کاملا برنامه ریزی شده چون اونوقت دلار میرفت بالا همه چی را سرسام اور بردند بالا و سرمایه هاشون را چند برابر کردند اما حالا که دلار اومد پایین چیزی که ارزون نشد واقعیت اینه متاسفانه
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۲۱:۰۲ ۲۵ آذر ۱۳۹۷
دلار به هیچ عنوان ارزان نشده هر وقت شد 3200 یعنی ارزان شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۵ ۲۶ آذر ۱۳۹۷
دولت قیمت یه چیزی رو میکنه پنج و شش برابر بعد میاد یه جز قمیت رو میاره پایین میگه قیمتها اومد پایین قیمتها به ثبات رسید فقط کارشون شده شعارو حرفهای وعده
Iran (Islamic Republic of)
Sjm
۲۰:۴۹ ۲۵ آذر ۱۳۹۷
تنها چاره برای کاهش ارزش دلار اینه که دلار قلابی در کشور تکثیر بشه تا مردم فکر و خیال خرید دلار نکن،در اینصورت دلار بعلت بی محلی ارزان خواهد شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۲ ۲۵ آذر ۱۳۹۷
پسته ۲۱۰ هزار تومنی هیچ ارتباطی با دلار ندارد .
United States of America
ناشناس
۱۹:۵۶ ۲۵ آذر ۱۳۹۷
من جوانم می خوام ازدواج کنم بعضی وقت ها فکر می کنم دارم خواب می بینم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۰ ۲۵ آذر ۱۳۹۷
دلار همون ۲۰ هزار هست و این کاهش ها عوامفریبی بیش نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۱ ۲۵ آذر ۱۳۹۷
دلار فقط هزار تومان شايد هم کمتر و ثابت باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۴ ۲۵ آذر ۱۳۹۷
کدام کاسب، مغازه دار که ثروتمند نميشه حضرت عباسی من امسال که هیچ پارسال هم نتوانستم آجیل بخرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۶ ۲۵ آذر ۱۳۹۷
رکود و کسادی کسب و کار مغازه دارها کاملا مشهوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۴ ۲۵ آذر ۱۳۹۷
کدام کاسب، مغازه دار که ثروتمند نميشه حضرت عباسی من امسال که هیچ پارسال هم نتوانستم آجیل بخرم
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۷:۴۸ ۲۵ آذر ۱۳۹۷
تا برنگرده به 3000 تومان نمیشه ادعای ارزانی کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۷ ۲۵ آذر ۱۳۹۷
آقای مسئول کجایی ؟الان دقیقا کجائی ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۲ ۲۵ آذر ۱۳۹۷
باید پاسخگو باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۶ ۲۵ آذر ۱۳۹۷
ساده نباشید
دلار رو آوردن پایین که دلارای دست مردم رو جمع کنن و بعد دوباره شاهد صعود قیمت دلار تا ۲۰هزار تومن باشیم
برا همینه که قیمت اجناس پایین نیومده،قبل عید بازم بالاتر هم میره
این خط و این نشون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۶ ۲۵ آذر ۱۳۹۷
خدا عاقبت ما رو بخیر کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۶ ۲۵ آذر ۱۳۹۷
خدا عاقبت ما رو بخیر کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۴ ۲۵ آذر ۱۳۹۷
گرانی‌تا‌کی‌
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۵:۱۱ ۲۵ آذر ۱۳۹۷
گران فروشان رو باید اعدام کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۳ ۲۵ آذر ۱۳۹۷
موافقم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۷ ۲۶ آذر ۱۳۹۷
در ملاعام
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۵:۱۰ ۲۵ آذر ۱۳۹۷
اوایل انقلاب مردم خدایی خوب بودن...تا مغازه میدیدن گرون فروشه یا کسی نمیخرید ازش یا مغازشو میبستن یا زندام .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۸ ۲۵ آذر ۱۳۹۷
قیمت دلار مصنوعی بردن بالا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۸ ۲۵ آذر ۱۳۹۷
شهرداری ها سازمان تعزیرات دقیقا دارید چکار می کنید چرا وقتی میرفتیم مغازه میگفتیم چرا گرون میگفت دلار بیست تومن الان میریم مغازه بازم گرون نمیگن دلار اومده پایین خب ببندین چهارتا از این پاساژ ها و فروشگاه ها و کارخانه هایی که گرون میدن مرغداری ها رو توقیف کنید
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۵:۰۹ ۲۵ آذر ۱۳۹۷
چشممم
United States of America
ناشناس
۱۴:۴۸ ۲۵ آذر ۱۳۹۷
دلار وجنس بازار بهم هیچ ربطی ندارندبعد که کنترل ارز از دستش خارج شد مردم نگند دلار شد بیست تومان و جنسها گرون شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۷ ۲۵ آذر ۱۳۹۷
دلالان تحریم ها اجازه کاهش قیمت نمیدهند .
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۵:۰۹ ۲۵ آذر ۱۳۹۷
چهاتا دلال سریع بگیره اعدام کنه همه چی اوکی میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۴ ۲۵ آذر ۱۳۹۷
آره به خدا
Iran (Islamic Republic of)
محمد امین
۱۴:۲۹ ۲۵ آذر ۱۳۹۷
مثل اینکه ملت عزیز نمی دانند که امپراطوری دلالها سالهاست که یک شیر یک طرفه سر راه قیمت ها نصب کرده است!! فاکتورهای موثر در قیمت ها به هر سمت و سویی حرکت کنند، قیمت ها فقط و فقط به سمت بالا حرکت می کند!!! ارز ارزان شود، گران شود، واردات انجام شود یا نشود ، تصمیمیات دولتی موافق باشد یا مخالف و هر تغییر فقط و فقط توسط این توجیهی می شود برای بالا رفتن قیمت ها.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۶ ۲۵ آذر ۱۳۹۷
هیچی نظارتی نیست هر بازاری جنس چهار برابر قیمت تحویلت میده بهانه گرونی دلار کی دلار برسه به قیمت سال قبل ما خیالمون راحت بشه گرچه باز هم نظارتی نخواهد بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۶ ۲۵ آذر ۱۳۹۷
چون نمی خواهند که کالای اساسی ارزان شو
Iran (Islamic Republic of)
اسماعیل
۱۳:۳۹ ۲۵ آذر ۱۳۹۷
وقتی نظارت ضعیف باشه همین میشه
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۳:۳۸ ۲۵ آذر ۱۳۹۷
واقعا که ...............................................................
Germany
سمیه
۱۳:۲۶ ۲۵ آذر ۱۳۹۷
خود مسئولان همه چیزو گرون می کنند والا
Iran (Islamic Republic of)
سيدي
۱۳:۲۴ ۲۵ آذر ۱۳۹۷
چرا خودمون رو گول مي زنيم. ايها الناس ، دلار 3800 تومني شده 9700 تومن . به نظر شما آيا دلار ارزان شده ؟؟؟؟!!!!
زماني ميشه گفت دلار ارزان شده كه بشه 3000 تومن . در نتيجه ، انتظار كاهش نرخ ساير قيمتها رو بايد داشته باشيم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۰ ۲۶ آذر ۱۳۹۷
میدونن چطوری قیمتهای نجومی رو بر ملت تحمیل کنن و صدای ملت در نیاد
United States of America
علی
۱۳:۰۹ ۲۵ آذر ۱۳۹۷
اجناس زمانی ارزون میشه که بشه از این دلار 9 تومنی تهیه کرد برای واردات !! اگه پیدا نشه دلار یک ریال هم باشه به درد نمیخوره !! دلار زمانی میتونه به اقتصاد کمک کنه که فراوان باشه !! و از طریق فراونی قیمت بیاد پایین !
Iran (Islamic Republic of)
jak
۱۳:۰۸ ۲۵ آذر ۱۳۹۷
نه که پایین نمیارن . ثروتمندان از این وضعیت کلی پولدارشدند و مردم ضعیف فقیرتر ... ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۰ ۲۶ آذر ۱۳۹۷
موافقم
Iran (Islamic Republic of)
jak
۱۳:۰۸ ۲۵ آذر ۱۳۹۷
نه که پایین نمیارن . ثروتمندان از این وضعیت کلی پولدارشدند و مردم ضعیف فقیرتر ... ....
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۲:۴۸ ۲۵ آذر ۱۳۹۷
دولت مانع پایین امدن قیمتها می شودتا هر طرح ولایحه ای را که می خواهدبزور تصویب کند
Iran (Islamic Republic of)
م
۱۲:۲۱ ۲۵ آذر ۱۳۹۷
همش بخاطر بی توجه مسئولین هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۶ ۲۶ آذر ۱۳۹۷
نه عزیز از دولت و مسولین دولتی است خودشون میدونن چیکار کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۸ ۲۶ آذر ۱۳۹۷
بله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۸ ۲۵ آذر ۱۳۹۷
مرگ بر گرانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۶ ۲۶ آذر ۱۳۹۷
مرگ بر گرانییییی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۷ ۲۶ آذر ۱۳۹۷
مرگ بر گرانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۸ ۲۵ آذر ۱۳۹۷
مسئولین همه در رفاه و اسایشن و هیچ گاه مشکلات ما مردم فقیر رو درک نمیکنن / نمیفهمن شرمنده زن بچه بودن یعنی چی اونم شرمنده شکمشون نه چیز دیگه /
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۸ ۲۶ آذر ۱۳۹۷
آره واقعا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۶ ۲۶ آذر ۱۳۹۷
میگن تو هیچ کالایی کمبود نداریم الله اکبر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۸ ۲۵ آذر ۱۳۹۷
مسئولین همه در رفاه و اسایشن و هیچ گاه مشکلات ما مردم فقیر رو درک نمیکنن / نمیفهمن شرمنده زن بچه بودن یعنی چی اونم شرمنده شکمشون نه چیز دیگه /
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۱ ۲۵ آذر ۱۳۹۷
وزیری که حقوق ۱۰ میلیون تومنی میگیرد یا نماینده مجلسی که حقوق ۲۰ میلیون تومنی در ماه میگیرد به فکر مردم نیست . هروقت حقوق های نجومی قطع شد و ...همگی یکسان با مردم حقوق ۱.۵ میلیون در ماه گرفتند اون موقع اوضاع مملکت درست میشود .
Iran (Islamic Republic of)
احمدی
۱۲:۰۸ ۲۵ آذر ۱۳۹۷
میخواستم به آقای علی بگم پس شما بفرمائید همین حقوق کم را چی میخرید که نتونستید یک ساله گوشت ومیوه بخورید ! من هم کارمند هستم و حقوقم به 5یا6 ماه هم نمیرسه ولی گفته های شما عجیب وغریبه ! حقوق کم درست ، ولی همین کمش را بگید چی میخرید ؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۱۲:۰۱ ۲۵ آذر ۱۳۹۷
داداش همینو فقط بگم که اوضاع خیلی بیشتر از اینه میدونی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۸ ۲۵ آذر ۱۳۹۷
لیمو عمانی هر کیلو ۶۰ هزار تومن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۵ ۲۶ آذر ۱۳۹۷
طبق آمارهای اعلامی نه گرونی هست نه کمبود نه تورم و نه بیکاری و هر مسول صحبت میکنه میگه تو هیچی کالایی کمبود نداریم الله اکبر اخه گوشت کیلویی هفتاد هزار تومن غیر خودتون مگه کسی میتونه بگیره که کمبود هم ندارین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۵ ۲۵ آذر ۱۳۹۷
چرا با بالا رفتن دلار قیمتها بالا میره ولی با پایین آمدن دلار هیچ تغییری نمیکنن حتی گرونترم میشن....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۰ ۲۶ آذر ۱۳۹۷
چون مسول همه گرانیها خود دولت و مسولینه وگرنه ملت کاره ای نیستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۴ ۲۵ آذر ۱۳۹۷
گرونی ای گرونی تا کی در این کشور میمونی داد از گرونی بیداد از گرونی
می بینیم و می فهمیم که گرانی هست . پس چرا جلوش را نمی گیرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۶ ۲۵ آذر ۱۳۹۷
میدونی چرا چون بازار هر یک از وسایل دست یه .... که نمیزارن بیاد پایین کارخونه ها رو اقتصاد نابود کن تا ما واردات داشته باشیم سود های چند برابری ببریم فارغ از پرداخت حقوق کارگر و از همه مهمتر حق بیمه چرا واسه خودمون دردسر دست کنیم در حالی که با واردات کلی هم سود میکنیم
جنس بجنل بیار قیمت جنس اصلی رو بگیر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۷ ۲۵ آذر ۱۳۹۷
گوشت گوساله ۷۵۰۰۰ تومن . صدای انفجار قیمت ها به گوش میرسد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۳ ۲۵ آذر ۱۳۹۷
جای تاسف است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۲ ۲۶ آذر ۱۳۹۷
فقط برا ملت خوب شعار میدن وعده میدن ولی عمل نیست !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۰ ۲۵ آذر ۱۳۹۷
اقای‌دکترحسن‌روحانی‌ازتوگله‌مندم‌توبفکر‌مظلومان‌نیستی‌توفقط‌بفکر‌گران‌کردن‌گاز‌برق‌وبنزین‌هستی‌‌وهیچ‌نظارتی‌بربازارنداری‌‌
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۵ ۲۶ آذر ۱۳۹۷
باید فیلم مناظره ایشون رو بازپخش کنه شاید یادش بیاد چه قولهایی به ملت داده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۸ ۲۵ آذر ۱۳۹۷
متاسفانه مغازه دار آنروز به قيمت دلار نگاه ميكردند ولي امروز به فاكتور نگاه مي كنند
يعني ترازو هر طرف سنگيني كرد مال مغازه دار است

وَيْلٌ لِلْمُطَفِّفِينَ
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۰:۵۵ ۲۵ آذر ۱۳۹۷
ازماست که بر ماست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۳ ۲۵ آذر ۱۳۹۷
افزايش دلار روي همه چيز حتي آب آشاميدني هم تاثير داره و افزايش 400 درصدي را به دنبال دارد اما قيمت دلار اگه به هزار تومان سابق هم برگرده هيچ تاثيري روي هيچ چيز ندارد. واقعا مسئول اين وضع فاجعه بار كيست؟ بايد منتظر چه كسي باشيم تا اوضاع را درست كند؟ دولت و نهادهاي نظارتي كجا درگيرند و چه كار مهمي دارند كه رسيدگي نمي كنند؟اصلا اگه اين نهاد هاي نظارتي بر جلوگيري و برخورد با قيمت هاي سرسام آور و غير واقعي بازار كارائي ندارند ادغام شوند بهتر است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۸ ۲۵ آذر ۱۳۹۷
یک روز میگن گرانی بنزین یک روز میگن گرانی خودرو بعد هم میگن چرا ارزون نشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۸ ۲۶ آذر ۱۳۹۷
مسول و علت همه گرونیهادر مملکت فقط دولت وخود مسولین هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۸ ۲۵ آذر ۱۳۹۷
یک روز میگن گرانی بنزین یک روز میگن گرانی خودرو بعد هم میگن چرا ارزون نشد
Iran (Islamic Republic of)
محمود
۱۰:۳۳ ۲۵ آذر ۱۳۹۷
ناراحتم از این گرونی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۳ ۲۵ آذر ۱۳۹۷
مرگ بر گرونی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۹ ۲۶ آذر ۱۳۹۷
مرگ بر گرانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۴ ۲۵ آذر ۱۳۹۷
سوال از مردم : "مردم یادتان هست" .
جواب : خوب یادمان می ماند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۵ ۲۵ آذر ۱۳۹۷
دلار یک یا دو روز به 18 تومن رسید بقیه اوقات که روی 15 تومن بود الانم که چهار تومنی ارزون شده هیچ دردی را دوا نمیکنه. در ضمن مغازه دارا و فروشنده ها کالای خود را تو همین گرونی گرفتن باید به فروش برن تا کالای جدید ارزونتر بگیرن و بفروشن...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۵ ۲۵ آذر ۱۳۹۷
درست میگید چرا هی نیگید دلار ۸ تومن ارزون شده .فقط چند روز اونم به دست دلال هایی که اصلا معلوم نبود کی اند شد ۱۷ اینا .همون نزدیک ۱۴ تومن بود الانم فقط ۴ تومن پایین اومده اگه به حدود ۶ تومن برسه اونوقت قیمت ها تعدیل می شه .الان هنوز بالاست قیمت دلار
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۰۹:۳۸ ۲۵ آذر ۱۳۹۷
چرا از لفظ "سقوط" استفاده میکنید؟ . قراره وانمود کنن دلار سقوط کرده ولی مردم اجازه نمیدن قیمتها پایین بیاد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۱ ۲۶ آذر ۱۳۹۷
اگه بیاد رو قیمت اولی سه و هشتصد میتونین بگین سقوط کرده و قیمت اومده پایین فعلا با این قیمت که سه برابر شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۷ ۲۵ آذر ۱۳۹۷
متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
مهرداد
۰۹:۲۸ ۲۵ آذر ۱۳۹۷
.آخه با این حقوق ماهی ۲ تومن یه کارمند مگه میشه آجیل و گوشت خرید .بخدا صبر مردم هم حدی داره ‌
United States of America
محسن
۱۱:۳۸ ۲۵ آذر ۱۳۹۷
داداش برو خدا رو شکر کن که حداقل 2تومن می گیری واسه ما که کار نداریم چی...؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۴ ۲۵ آذر ۱۳۹۷
مردم عزیز چرا نمی خواهید بفهمید دولت اگر فکر مردم بود دلار را گران نمی کرد .اگر به فکر مردم بود ورود خودرو را آزاد می کرد که با تعرفه پایین وارد کشور شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۳ ۲۶ آذر ۱۳۹۷
فقط دولت مسوله کاش دولت ایران و مسولین کمی احساس مسولیت داشتندکشوری که خاکش از طلاست مردم در فلاکت به سر میبرند عادت کردن فقط بگن صرفه جویی کنین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۷ ۲۵ آذر ۱۳۹۷
چی بگم//
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۵ ۲۵ آذر ۱۳۹۷
مگه‌ما‌جزملت‌نیستیم‌مرگ‌برگرانی
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۹:۰۴ ۲۵ آذر ۱۳۹۷
اي كاش كه مسولين دلسوزي داشتيم قدر اين مردم رو بدانيد كه به گفته خودتون تنها به پشتوانه اين مردم است كه جلوي دنيا ايستاديد .
Iran (Islamic Republic of)
ملکوت
۰۹:۵۵ ۲۵ آذر ۱۳۹۷
در این مورد بخصوص مسئولین دولتی این همه وعد به مردم میدهند عمل نمیکنند این همه مشکلات اقتصادی برای مردم ایجاد شده مسئولین انگار نه انگار که مردم زیر فشاره اقتصادی دارند له میشوند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۶ ۲۵ آذر ۱۳۹۷
به نظر من یکی از عوامل گرانی خود دولته مثلا لبنیات،شیری که ۲۴۰۰تومان بود شده بود ۴۰۰۰تومان که چند روز پیش دولت قیمت جدید شیر رو اعلام کرد۴۱۰۰تومان خود همین موضوع باعث شد کارخانه های لبنیاتی مجددا شیر رو ۱۰۰تومان گرون کنند اگر دولت برای گرونیها کاری نمیتونه بکنه حداقل به گرونیها دامن نزنه که جنس‌ها بیشتر از این گرون نشن
Germany
ناشناس
۱۳:۲۹ ۲۵ آذر ۱۳۹۷
موافقم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۰ ۲۵ آذر ۱۳۹۷
یعنی از اولش همین بوده
هر کی هر کیه!
Iran (Islamic Republic of)
ااا
۰۸:۴۲ ۲۵ آذر ۱۳۹۷
امروز هم یکی از سردارها نیروی انتظامی گفته جریمه ها کمه باید افزایش پیدا کنه.
Germany
تهران
۱۳:۲۸ ۲۵ آذر ۱۳۹۷
جدی میگی ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۲ ۲۵ آذر ۱۳۹۷
خب خلاف نکن این دیگه از اون حرف ها بود این که دیگه دست خودت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۹ ۲۵ آذر ۱۳۹۷
جلوی تورم و گرانی را بگیرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۲ ۲۶ آذر ۱۳۹۷
تورم - گرانی - بیکاری - کمبود کالا- کمبود دوا و دکترو ...یعنی خود دولت و مسولین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۱ ۲۵ آذر ۱۳۹۷
متاسفم برای خودمون به جایی رسیدیم که رحم و مروت را از یاد بردیم گرانی دلار بهانه ست همه ی اجناس ایرانی و...که ربطی به دلار هم نداشت گران شده حتی ارزاق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۹ ۲۵ آذر ۱۳۹۷
همون کالاهایی که شما میگین ایرانی، مواد اولیه شون از خارج میاد ما فقط سر هم میکنیم. وقتی واسه بدنه پلاستیکی کارت ملی بمونیم و نتونیم تولید کنیم، حسابو کتاب دستت میاد
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۰۸:۲۳ ۲۵ آذر ۱۳۹۷
خودمون رو گول نزنیم
دلار هروقت رسید به ۷۰۰۰تومان میشه گفت قیمتها دوبرابر یاسه برابر شده
با دلار ده هزار تومانی انتظار پائین آوردن فی قیمت ها رو نداشته باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۵ ۲۵ آذر ۱۳۹۷
اغلب کسبه ، ورشکسته شدند
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۸:۰۴ ۲۵ آذر ۱۳۹۷
دلار هیچگاه به قیمت سابق خودش(3000 تا3500تومان) برنخواهد گشت
Iran (Islamic Republic of)
علي حيدري
۰۸:۰۳ ۲۵ آذر ۱۳۹۷
دوستان من يك كارمند هستم حدود يكسال است كه گوشت و ميوه نتوانستم بخورم علت آن هم گراني است پس چرا دولت فكري به حال مردم نمي كند زيرا خودشان پول دارند
Iran (Islamic Republic of)
ملکوت
۰۹:۵۷ ۲۵ آذر ۱۳۹۷
شوخی نکن علی جان ودر زندگی قناعت داشته باش تا بتوانی زندگی مناسبی داشته باشی .
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۰:۳۹ ۲۵ آذر ۱۳۹۷
هموطن ودوست عزیز باشما احساس همدردی میکنم
مثل شما کم نیستند که حتی شبها گرسنه سربر بالین میگذارند
خدایا کجاییییییییییییییییی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۱ ۲۵ آذر ۱۳۹۷
البته وضع بد است ولی نه به اون شدتی که شما میگی حالا میگفتی کارگر باور پذیر تر بود تا کارمند به هرحال انشاالله که درست میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۲ ۲۵ آذر ۱۳۹۷
چرا هیچ کسی به داد ملت نمی رسه
Iran (Islamic Republic of)
ملکوت
۱۰:۰۰ ۲۵ آذر ۱۳۹۷
مسئولین کشور وهیچ توجه ای به این همه تورم و گرانی نمیکنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۵ ۲۵ آذر ۱۳۹۷
چون از اول هم قرار نبود کسی به داد ملت برسه دولت با گران کردن دلار فقط مردم رو داره عذاب میده . از ماست که بر ماست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۸ ۲۵ آذر ۱۳۹۷
خوی کاخ نشینی و حقوق های نجومی ، باعث بی تفاوتی برخی مسیولین شده .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۷ ۲۶ آذر ۱۳۹۷
مسولینی که دم از حمایت از کالای ایرانی رو میزنن خودشون هم باید از کالای ایرانی بی کیفیت با قیمت نجومی استفاده کنن که بدونن ملت چی میکشن وگرنه شعار دادن راحته قیمت کالای با کیفیت خارجی رو به یه کالای بی کیفیت ایرانی بدی
آخرین اخبار