باشگاه خبرنگاران جوان کهگیلویه وبویراحمد گزارش می دهد:

حل معمای اشتغال بهبود یافتگان با حمایت های ستاد مبارزه با مواد مخدر

از سال گذشته تاکنون در کهگیلویه و بویراحمد برای 6۰ بهبود یافته مواد مخدر اشتغال پایدار ایجاد شده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از یاسوج ، اعتیاد به مواد مخدر، یکی از چهار بحران جهانی است و تأثیر آن در ظهور سایر آسیب‏ ها‏ی اجتماعی نمود عینی دارد.  فردی که بعد از ترک دوباره به ‌سوی مواد برمی‌گردد احساس گناه، ناامیدی، خجالت و عصبانیت گریبان گیر او می‌شود.

عوامل مختلفی از بازگشت افراد بهبودیافته به اعتیاد جلوگیری می‌کند. نبود شغل یکی از مهم ترین مشکلات بهبود یافتگان بیماری اعتیاد است لذا عامل مهمی در بازگشت بیماری اعتیاد به شمار می آید. اگر بتوان برای ‏معتادین رها یافته از اعتیاد با توجه به مهارت های شغلی آن ها، ‏کار و شغل ایجاد کرد نه‌ تنها از عود مجدد آنان ‏پیشگیری می‌شود بلکه زمینه توانمندسازی و بازگشت وی ‏به کانون خانواده و جامعه ‏نیز فراهم می‌شود.

اشتغال بهبود یافتگان

به نظر می‏رسد که داشتن شغل و مهارت‌های شغلی نقش مؤثری در پیش‌بینی ماندگاری درمان بهبودیافتگان از اعتیاد دارد با توجه به نقش مهم اشتغال زایی در جلوگیری از بازگشت مجدد به مصرف مواد، بر ضرورت ایجاد فرصت های شغلی برای پیشگیری از بازگشت به چرخه ‏اعتیاد تاکید می شود.

هر چند به نظر کارشناسان امر، معضل اعتیاد چند وجهی و امری پیچیده است اما امروزه در درمان های پیشرفته نگاه جامع به مقوله درمان در هر سه حوزه وجود دارد و از نقاط آسیب پذیر درمان که در بحث اقتصادی و اجتماعی باید هوشیار بود و توجه ویژه ای به آن داشت که منجر به افزایش ماندگاری در بهبود یافتگان می شود.

از آنجایی که حدود 75 درصد از درمان شدگان دچار لغزش شده و شکست را تجربه می کنند، دقت در درمان کامل، جایگاه ویژه ای داشته و رصد دقیق بیمار تا رسیدن به اوج توانایی و عملکرد مناسب اجتماعی و اقتصادی اهمیت اساسی دارد.

يك جامعه‌شناس در گفتو گوبا خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از یاسوج ،  ؛ گفت: برای پذیرفتن بهبودیافتگان از اعتياد در جامعه و خانواده بايد فرهنگ‌سازی لازم صورت بگیرد تا با تقویت و حمایت مالی و روانی اینگونه افراد، از گرایش دوباره آنان به اعتیاد، جلوگیری شود.

رضا خلیلی جلوگیری از گرایش مجدد معتادان بهبود یافته به سمت مواد مخدر را ضرورتی اجتناب‌ناپذیر خواند وگفت: با تثبیت و تقویت بعد مالی، روانی و جسمانی افراد، می‌توانیم از گرایش دوباره معتادان بهبود یافته به سمت اعتیاد، جلوگیری کنیم که در این میان ضروری است تا نگاه افراد جامعه به بیمار معتاد تغییر یابد تا وی در میان لایه‌های جامعه سرخورده نشود.

وی با بیان این که معتاد فرد بیماری است که مرتکب اشتباه شده است، گفت: با نجات یک معتاد، یک خانواده و حتی جامعه را از منجلاب خارج می‌کنیم، بنابراین نباید از تلاش برای درمان و بهبود معتادان خسته شویم.

خلیلی یکی از مهمترین عوامل بازگشت به سمت اعتیاد را بیکاری دانست و افزود:یک بیمار اعتیاد اگر بعد از ترک بیکار بماند باز احساس خلا و پوچی به او دست می دهد و همین دلیل بازگشت وی به سمت اعتیاد خواهد بود.

این جامعه شناس که خود در حوزه اشتغال بهبود یافتگان ورود پیدا کرده و برای 6 نفر از آنها اشتغال زایی انجام داده است می گوید: مشکل بهبود یافتگان اشتغال است و تا زمانی این موضوع مهم در کشور حل نشود، نمی توان آنها را از اعتیاد دورنگه داشت.

اشتغال بهبود یافتگان

خلیلی بیان کرد : تاکنون با دریافت تسهیلات از ستاد مبارزه با مواد مخدر توانسته ام در حوزه صنایع دستی برای تعدادی از بهبود یافتگان اشتغال ایجاد کنم و تعدادی را هم برای دریافت وام های خود اشتغالی به بانک ها معرفی کرده ایم که هم اکنون مشغول به کار هستند.

اشتغال 6۰ معتاد بهبود یافته در کهگیلویه وبویراحمد

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کهگیلویه وو بویراحمد در گفتو گوبا خبرنگار ما گفت: اشتغال بهبود یافتگان تأثیر بسزایی در کاهش احتمال بازگشت آنان به اعتیاد خواهد داشت.

سید ناصر رضایی افزود: این امر به طور جدی در دستور کار شورای مبارزه با مواد مخدر کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفته است.

وی بیان کرد: امسال سه میلیارد ریال به منظور تسهیلات برای آنان در نظر گرفته شده که تاکنون ۱۶ طرح به شورا ارسال شده و ۱۲ مورد از آنان برای دریافت تسهیلات تصویب شده است.

رضایی عنوان کرد: این تسهیلات از طریق صندوق کارآفرینی امید به بهبود یافتگان اعطا می‌شود.

وی با بیان اینکه سال گذشته افزون بر ۲ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال به بهبود یافتگان کهگیلویه و بویراحمداختصاص یافت افزود:از سال گذشته تاکنون در کهگیلویه و بویراحمد برای 6۰ بهبود یافته اشتغال پایدار ایجاد شده است. 

اشتغال بهبود یافتگان

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کهگیلویه وو بویراحمدگفت: سهمیه امسال این استان در زمینه ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به بهبودیافتگان مواد مخدر ۶۱۲ نفر است که برنامه داریم تا پایان برنامه توسعه ششم برای 200 بهبود یافته شغل فراهم کنیم.

سالها پیش یک شهروند یاسوجی به دلیل بیماری اعتیاد و مشکلات مالی و بدهکاری هایی که به اشخاص حقیقی وحقوقی داشت زندانی و تمام اموال او توسط بانک و طلبکاران مصادره می شود اما امروز وضع کاملا تغییر کرده است.

وی علاوه بر اینکه چندین سال است از دام اعتیاد رهایی پیدا کرده خود نیز مشوقی برای پاکی معتادان شده و زندگی خود را وقف بازگشت به زندگی بیماران اعتیاد کرده است.

اشتغال بهبود یافتگان

این کارآفرین که امروزه دارای یکی از مجتمع های تولید سوله ساختمان سازی بزرگ در جنوب کشور است در گفت و گو با خبرنگار ما می گوید : با توجه به اینکه خودم در دام اعتیاد بودم وبعد از رهایی مشغول به کار شدم ، بعد از چندین سال هنوز پاک هستم و امید به زندگی دارم تصمیم گرفتم بهبود یافتگان مواد مخدر را به کار جذب کنم.

وی افزود: هم اکنون 60 نیروی کار در کارگاه تولیدی من مشغول به کار هستند که  15 نفر از آنها بهبود یافته مواد مخدر هستند.

این کار آفرین برتر نیز اظهار کرد که علاوه بر حمایت های مالی در مجتمع تولیدی من از بهبود یافتگان هم حمایت های معنوی انجام می گیرد که بچه ها به سمت اعتیاد باز نگردند.

حمید نادری که یکی از بهبود یافتگان مواد مخدر است بعد از 7 سال پاکی در کارخانه سوله سازی مشغول به کار است .

اشتغال بهبود یافتگان

وی به خبر نگار ما گفت: بر اثر اعتیاد همه زندگی ام را از دست دادم و خانواده ام  در فلاکت اعتیاد من غرق شده بودند  که بعد از آشنایی با انجمن NAو ترک اعتیاد توانستم با شروع کار در این کارگاه به زندگی برگردم و خداروشکر تا کنون هیچ گونه انگیزه ای برای بازگشت به اعتیاد نداشته ام و زندگی ام سرو سامان گرفته است.

متاسفانه به دلیل نبود حمایت از سوی جامعه، معتادان بهبود یافته نمی توانند به صورت مستقل کسب و کاری را شروع کنند و این موضوع زمینه بازگشت دوباره آنها را به آغوش اعتیاد فراهم می کند.

مشکل بهبود یافتگان اشتغال است و تا زمانی این موضوع مهم در کشور حل نشود، نمی توان آنها را از اعتیاد دورنگه داشت.

 

گزارش/ مرضیه سادات غلامی

برچسب ها: اعتیاد ، اشتغال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.