ساخت شمع‌های سانتریفیوژی بتنی به همت یک شرکت دانش بنیان در خرمشهر

شمع‌های سانتریفیوژی بتنی محصولی ضروری برای ساخت سازه‌های سنگین صنعتی است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازآبادان ، سانتریفوژ به دستگاهی اطلاق می شود  که از آن برای چرخاندن مواد با سرعت بسیار زیاد استفاده می‌کنند، این دستگاه سانتریفیوژ با نیروی گریز از مرکز شدیدی که ایجاد می‌کند،  مواد درون خود را نيز به بيرون پرتاب می كند.

دانشمندان از این خاصیت برای  جدا کردن ذرات جامد از یک مایع یا تقسیم مخلوط مایعات به اجزای مختلف آن  استفاده می کنند، به عبارتی  دستگاه سانتریفیوژ برای جداسازی مایع از مایع یا مایع از جامد بکار می رود.

اهمیت شمع های سانتریفیوژی بتنی

شمع های سانتریفیوژی بتنی در واقع ستون های بتنی هستند که با استفاده از فن آوری خاص تولید می شوند، این  ستون‌ها اساس و شالوده سازه هایی سنگین صنعتی بویژه سازه های دریایی است که برای محکم سازی زیر ساخت پرژه هایی بکار می رود که در مناطق با خاک سست ساخته شود، به عبارتی وقتی قرار است که پروژه ای عظیم در منطقه ای ساخته شود که خاک آن منطقه سست و کم استحکام است برای محکم و مقاوم کردن زیر ساخت این سازه ها از شمع های سانتریفیوژی بتنی استفاده می شود.

سازه های دریایی هم نیازمند  این شمع های سانتریفیوژی هستند، زیرا بستر دریا بسیار سست ،رونده ، بی استحکام و مملو از گل و لای  است ، حال اگر  مهندسین  بخواهند سازه هایی در دریا بسازند مجبور هستند از این شمع های سانتریفیوژی بتنی استفاده کنند  و این شمع های بتنی هستند که برای ساخت سازه های غول آسا در دریا به یاری مهندسان می آیند، زیرا هم استحکام لازم برای بسترسازه های سنگین دریایی را فراهم می‌کنند و هم در برابر خوردگی آب شور دریا مقاوم هستند.

مهندس جمالی مدیر کارخانه شمع های سانتریفیوژی بتنی در خرمشهر در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ،گفت :  این شمع های سانتریفیوژی بتنی  برای استحکام زمین های سست و لجنی استفاده می شود ؛ مانند زیرسازی مخازن خیلی بزرگ، پالایشگاهها و پتروشیمی های جنوب کشور که اکثرا در مناطقی هستند که  زمین های آنها  سست است و از استحکام لازم برای تحمل سازهای سنگین برخوردار نیست.

وی افزود : بدون استفاده از این شمع های سانتریفیوژی بتنی ساخت سازه های سنگین و عظیم صنعتی در مناطق سست و ناپایدار  ناممکن است.

مراحل ساخت شمع

مقصودی سرپرست تولید کارخانه ساخت شمع های سانتریفیوژی بتنی خرمشهر در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ،  مراحل  ساخت این ستون های مخصوص بتنی  را چنین توضیح می دهد:  برای ساخت شمع های سانتریفیوژی بتنی ابتدا با استفاده از میلگردها و کابل های فلزی مخصوص  اسکلت بندی آن آماده می شود سپس  اسکلت بندی فلزی شمع ها ، بتن ریزی می شود .

وی همچنین افزود : در مرحله بعد  مرحله کشش روی این شمع ها بتنی انجام می شود زیرا این کشش موجب می شود که مقاومت شمع ها بسیار افزایش یابد،  و پس از آن نیز عملیات سانتریفیوژ روی این شمع ها انجام می شود.

مهندس رضایی مدیر اجرایی کارخانه نیز  از اهمیت  عملیات سانتریفیوژ بر روی شمع های بتنی گفت و افزود : عملیات سانتریفیوژ در واقع همان عملیات چرخش شمع های بتنی است که  موجب افزایش مقاومت بتن می شود.

 وی همچنین افزود: در اثر چرخش با سرعت زیاد ، بتن در اثر نیروی گریز از مرکز به بدنه داخلی قالب چسبیده و مقطع لوله ای یکنواختی تشکیل می گردد، علاوه بر این، چرخاندن با سرعت بالا منجر به فشرده شدن بتن و بيرون زدن آب اضافی از قالب می شود، اين امر منجر به كاهش نسبت آب به سيمان، افزايش مقاومت بتن و كاهش نفوذپذيری آن می گردد.

 سرمایه ایرانی در خدمت تولید ملی

این کارخانه حاصل سرمایه و تلاش  مهندسی ایرانی است، علیزاده علم خود را به ایران آورده است  و با تاسیس یک کارخانه دانش بنیان بخش مهمی از نیاز کشور به شمع های سانتریفیوژی بتنی را مرتفع می کند.

 علیزاده طراح و سرمایه گذار کارخانه ساخت شمع های سانتریفیوژهای بتنی خرمشهر  در گفتگو  با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازآبادان ،گفت :  بسیار مشتاق بودم حرکت و تلاشی  که موجب شکوفایی تولید ملی می شود ، هر چه زودتر انجام شود و من نیز در آن سهم داشته باشم.

 صادرات محصول دانش بنیان  ایرانی به خارج از کشور

برای کارکنان شرکت تولید شمع های سانتریفیوژی بتنی،  صادرات یک اصل مهم و قابل توجه است و  مدیران این شرکت پس از تامین نیاز داخلی  صادرات را سرلوحه کار خویش قرار داده اند .

مهندس پاکدل مدیر این کارخانه گفت: ما در صدد هستیم که علاوه بر بی نیاز کردن صنایع مادر داخلی مثل صنایع نفت ، گاز و پتروشیمی ، این محصول را به کشورهای حاشیه خلیج فارس که نیاز برمی به این کالا دارند ، صادر کنیم.

این کارخانه در حال حاضر روزانه یک کیلومتر شمع های سانتریفیوژی بتنی تولید می کند و  سرمایه گذاران  این شرکت در صدد هستند با صرف 25 میلیارد تومان هزینه ، تولید این شرکت را به پنج برابر  یعنی 5 کیلو متر در روز  افزایش دهند.

البته مسئولان منطقه هم با درک اهمیت این صنعت با بسته های تشویقی در صدد حمایت  و توسعه آن  هستند.

جبار سالم پور مسئول توسعه و تسهیل تولید منطقه آزاد اروند آبادان و خرمشهر در این زمینه گفت :  اگر شرکتی بخواهد مواد اولیه محصول خود را از خارج از کشور وارد کند و یا از داخل کشور خریداری کند ، باید ۹ درصد مالیات ارزش افزوده پرداخت کند که اگر از شرکت های داخل منطقه آزاداروند این مواد را خریداری کنند دیگر نیازی به پرداخت این مالیات ندارند.

حال کارخانه دانش بنیان تولید سانتریفیوژهای بتنی در خرمشهر با تلاش مهندسان و کارگران بومی در صدد برداشتن گامهای بلند برای رفع نیازهای کشور و توسعه اقتصاد ملی است. روزهای پیش رو نوید بخش روزهایی درخشان برای این شرکت دانش بنیان است تا سهم به سزایی در توسعه صنعت کشور و نیز توسعه صادرات ملی داشته باشد.

انتهای پیام/ د

گزارش از هدی دریس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.