کرسی آزاد اندیشی در دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین

کرسی آزاد اندیشی با موضوع برجام، داده‌ها و گرفته‌ها با حضور دو نماینده ادوار گذشته مجلس در دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین برگزار شد.

کرسی آزاد اندیشی در دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوینبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ،کرسی آزاد اندیشی با موضوع برجام، داده‌ها و گرفته‌ها با حضور حجت الاسلام سید محمود نبویان نماینده مردم تهران در دوره نهم مجلس شورای اسلامی و علی شکوری راد، نماینده مردم تهران در دوره ششم مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

نبویان در این مراسم با اشاره به متن برجام و مخاطب قرار دادن دانشجویان گفت: باید به متن برجام استناد شود و به دنبال مباحث دقیق بود و به حواشی دقت نکرد.

وی افزود: بنده دو نسخه برجام به زبان اصلی و فارسی را از آقای عراقچی دریافت کرده ام و مطالبی را که بیان می‌کنم از همین دو نسخه می‌باشد.

نبویان با توجه به تعهدات موجود در برجام اضافه کرد: ما در نطنز غنی سازی ۳ و نیم درصد تا ۵ درصد داشتیم و این برای تولید نیروی برق ما استفاده میشد.

نماینده مردم تهران در دوره نهم مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در حال حاضر در کشور بیش از ۷۵ هزار مگاوات برق نیاز داریم که برای تامین آن نیازمند انرژی هسته‌ای هستیم.

وی اضافه کرد: قبل از انقلاب طی تحقیقاتی که دانشگاه استنفورد انجام داده بود ایران را نیازمند ۲ هزار مگاوات برق هسته‌ای دانسته بود، اما اکنون ۴۰ سال پس از انقلاب تنها هزار مگاوات برق هسته‌ای داریم.

حجت الاسلام نبویان با اشاره به نیروگاه اتمی بوشهر گفت: این نیروگاه نیازمند ۳۰ تن اورانیوم غنی شده ۳ و نیم تا ۵ درصد است که نطنز می‌توانست این نیاز را برطرف کند و علاوه بر این در نطنز غنی سازی ۲۰ درصد هم انجام می‌شد که این می‌توانست برای رادیو دارو‌ها نیاز استفاده شود، اما در برجام تعهد داده شده که غنی سازی ۲۰ درصد را متوقف کنیم.

وی با انتقاد از محمد جواد ظریف گفت: بیش از ۴۴۷ کیلوگرم اورانیوم غنی سازی شده ۲۰ درصد داشتیم که با تعهدی که ظریف امضا کرده همه‌ی آن‌ها از بین رفته و حالا باید ۵ کیلو ۵ کیلو وارد کنیم.

عضو کمیسیون ویژه رسیدگی برجام در مجلس گفت: در نطنز ۱۱ تن هم اورانیوم غنی سازی شده ۳ و نیم تا ۵ درصد هم داشتیم که باید ۳۰۰ کیلو از آن مقدار حفظ میشد و الان در حدود ۲۰۰ کیلو موجود داریم.

وی افزود: در دوره دکتر جلیلی سانترفیوژ‌های نسل ۸ هم داشتیم، اما اکنون به لطف تعهد برجام تنها نسل ۱ سانتریفیوژ‌ها را می‌توانیم نگهداری کنیم و این در حالی است که هزار و ۸ سانتریفیوژ نسل ۲ به دولت و اقای ظریف تحویل داده شد که اکنون در انبار است و از ۱۶ هزار سانتریفیوژ نسل ۱ اکنون ۵ هزار و ۶۰ عدد فعال است.

نبویان اظهار داشت: با این تعهد نه تنها صنعت هسته‌ای بدست آمریکا حذف شد بلکه علم هسته‌ای نیز کنار گذاشته شد و متخصصان این امر نیز بیکار شده اند مثلا آقای خوانساری مدیر سایت هسته‌ای نطنز با دستور ظریف برکنار شد و اکنون در اداره آب و فاضلاب مشغول به کار است.

وی پس از این سخنان فرصت را در اختیار علی شکوری راد قرار داد و نماینده مردم تهران در دوره ششم مجلس شورای اسلامی با اشاره به روز دانشجو و شهادت ۳ تن از دانشجویان یاد و خاطره آنان را گرامی داشت.

دبیر کل حزب اتحاد ملت در ادامه این مراسم گفت: ۱۶ آذر همیشه در دانشگاه‌ها با وجود جریانات مختلف فکری همواره برگزار می‌شود و با وجود اینکه ۲ شهید دانشجو از اعضای حزب توده و ۱ شهید مذهبی بود به دلیل شهادت در راه استکبار ستیزی هر ساله یاد و خاطره آنان را گرامی می‌داریم.

شکوری راد با انتقاد از هیئت‌های نظارت دانشگاه‌ها افزود: به تازگی هیئت‌های نظارت اجازه نمی‌دهند که سخنرانی از هر حزبی یک طرفه انجام شود و فقط به شکل مناظره می‌پذیرند که معمولا اینگونه مناظره‌ها به انتها نخواهد رسید و گاهی به جدل می‌رسد و دانشجویان از آن بهره‌ی لازم را نمی‌برند.

وی با اشاره به شرایط امروز دانشگاه‌ها گفت: در بین دانشجویان امید به آینده نیست و با وجود اینکه بعد از انقلاب تعداد دانشجویان ۲۱ برابر شده، اما تحرک آن‌ها کم شده است.

 

انتهای پیام/پ

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.