ارائه آماری دروغین درباره شمار قربانیان جنگ یمن/ تنبلی رسانه‌‌ها یا تحریفی نظام‌مند؟

گزارش سازمان‌های مستقل نشان می‌دهد آمار تلفات غیرنظامیان در جنگ یمن بسیار بیشتر از آن چیزی است که رسانه‌های جهان مدام تکرار می‌کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از راشاتودی، «آندرا کربونی» از فعالان سازمان مستقل «پروژه گردآوری داده‌های حوادث و مکان‌های تحت مناقشه مسلحانه ACLED» می‌گوید آمار تلفات غیرنظامیان در یمن بسیار بیشتر از آن رقمی است که رسانه‌های جمعی مدام تکرار می‌کنند.

آندرا کربونی از فعالان و  دست‌اندرکاران تهیه گزارش اخیر ACLED درباره میزان کشتار  مردم یمن در جنگ نزدیک به چهار سال ائتلاف سعودی علیه این کشور است. بنا به این گزارش از ژانویه 2016 تاکنون نزدیک به 60 هزار نفر در یمن کشته شده‌اند که نزدیک به نیمی از آنها در سال جاری جان خود را از دست داده‌‌اند.

عدم انتشار تعداد واقعی قربانیان جنگ یمن/تنبلی رسانه‌‌ها یا تحریفی نظامند؟

کربونی در گفتگو با شبکه راشاتودی ضمن انتقاد شدید از  گزارش رسانه‌های اصلی جهان درباره میزان تلفات غیرنظامیان در جنگ یمن افزود: «دست‌کم بنابر گزارش‌هایی که ما می‌بینیم، یک نوع تنبلی عمومی در رسانه‌ها مشاهده می‌شود. آنها مدام عدد 10 هزار کشته در یمن را اعلام می‌کنند که این عدد مربوط به گزارش رسمی سازمان ملل در سال 2016 است. بسیاری از روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها همچنان عدد 10 هزار کشته را تکرار می‌کنند، عددی که میزان تخریب و تلفات جنگ یمن را به‌شدت کاهش می‌دهد».

راشاتودی با اشاره به حمله جنگنده‌های ائتلاف سعودی به بندر الحدیده در روز یکشنبه یعنی چند روز پس از اعلام آتش‌بس شکننده اخیر بین طرف‌های درگیر در جنگ یمن تأکید می‌کند با وجود آتش‌بس اخیر تحت حمایت سازمان ملل، به احتمال زیاد آمار تلفات غیرنظامیان در درگیری جاری در شهر بندری الحدیده افزایش یابد. گروه‍‌های یمنی روز پنج‌شنبه بر سر توقف درگیری‌ها توافق کردند اما به علت عدم پایبندی گروه‌های یمنی تحت حمایت ائتلاف سعودی به این توافق، اجرای آن به روز سه‌شنبه موکول شده است.

عدم انتشار تعداد واقعی قربانیان جنگ یمن/تنبلی رسانه‌‌ها یا تحریفی نظامند؟

آندرا کربونی در ادامه همچنین تأکید می‌کند: «ما می‌دانیم که هم‌اکنون چند منطقه در یمن با قحطی مواجه هستند و همچنین 85 هزار نفر به علت سوء تغذیه و بیماری در معرض مرگ قرار دارند».

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار