نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی استان فارس گشایش یافت/ رئیس دانشگاه شیراز: اقتصاد پویا میسر نمی شود مگر با علم/هدف اصلی همه مسائل دانش بنیان تولید ثروت از علم است

هفته پژوهش و فناوری همراه با افتتاح نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی در استان فارس آغاز شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز ، با حضور مقامات استانی در مراسمی نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی در استان فارس گشایش و هفته پژوهش گرامی داشته شد.

بیش از ۶۰ غرفه در این نمایشگاه دستاوردهای خود را تا ۳۰ آذرماه ارائه می دهند.

نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی همه روزه از ۸ صبح تا ۱۷ بعد از ظهر برای بازدید عموم آزاد است.

نادگران رئیس دانشگاه شیراز و دبیر ستاد هفته پژوهش و فناوری در مراسم گرامیداشت آغاز هفته پژوهش و گشایش نمایشگاه دستاورد‌های پژوهشی در استان فارس با اشاره به اینکه این استان از بین ۳۲ استان کشور، جزو استان‌های برتر در حوزه پژوهش شناخته شده است، گفت: این استان در سه سال پیاپی در حوزه پژوهش و فناوری عنوان برتر کشور را کسب کرده است و این با تلاش مراکز آموزش عالی، دستگاه‌های اجرایی، شرکت‌های خصوصی و دولتی و مسئولان استان میسر شده است.

وی ادامه داد: دنیای امروز دنیای علم، دانش و نیروی انسانی متخصص و ماهر است و هنر انسان باید این باشد که به اقتصاد، استحکام علمی و دانشی ببخشد.

رئیس دانشگاه شیراز اضافه کرد: اقتصاد پویا میسر نمی شود مگر اینکه از نظر علمی مستحکم باشد.

نادگران اضافه کرد: فراهم آوردن زمینه‌ها و پایه‌های محکم علمی و فنی برای نیاز‌های امروز و فردا از طرفی کاری سهل و از دید دیگر کار آسانی نیست.

وی افزود: یکی از هنر‌های انسان ماهر و متخصص این است که مبتنی بر دانش و علم استحکاماتی را برای امروز و فردای خود فراهم کند و بر همین اساس است که چیز‌هایی مانند اقتصاد دانش بنیان، سیاست دانش بنیان، اجتماعیات دانش بنیان، جغرافیای دانش بنیان و حقوق دانش بنیان شکل می‌گیرد.

رئیس دانشگاه شیراز تصریح کرد: اگر در ۲۰ سال گذشته تاکنون بر اساس مفاهیم غیرعلمی کاری انجام می‌شد، اما اکنون چنین چیزی میسر نیست.

نادگران بیان کرد: استفاده از دانش به معنای استفاده از مغز و بینش انسانی و بکارگیری عنصر خلاقیت در کارآفرینی است و هدف اصلی همه مسائل دانش بنیان تولید ثروت و رفاه از علم است.

وی گفت: دیر یا زود مشکلات و معضلات ناشی از بی توجهی فراگیر، جدی و زودهنگام به مقوله‌هایی مانند صنعت دانش بنیان، برای ما پیش می‌آید و آنگاه است که بسیار دیر شده و فرصت‌ها از دست رفته و جامعه بین المللی از ما دور شده است و  بهانه‌ای برای نسل‌های آینده کشور قابل پذیرش نخواهد بود.

رئیس دانشگاه شیراز اضافه کرد: جامعه بین المللی راه خود را مبتنی بر دانش و علم، تولید ثروت از علم و دانش مدت‌ها پیش از مسیر‌های ناهموار شروع و اکنون در جاده صافی در حال عبور است.

نادگران ادامه داد: اکنون دیگر اقتصاد‌های سنتی، درون گرا، معمولی و متکی تک محصولی دیگر راهگشا نخواهد بود.

وی با اشاره به اینکه جمعیت در حال افزایش است، افزود: منابع و محدودیت‌های زیادی روی زمین وجود دارد و در آینده نیز باید حرفی برای نسل های جدید داشته باشیم و با جدیت وارد عرصه علم کاربردی مبتنی بر تولید و از تولید وارد ثروت و رفاه شویم.

رئیس دانشگاه شیراز گفت: با وجود دیرهنگام بودن، اما تلاش‌ها برای کسب علم شروع شد و امروز با سرعت خوبی در سطح کشور در حال انجام است.
نادگران افزود: داشتن تعداد زیادی شرکت‌های دانش بنیان در سطح کشور و استان نشان می‌دهد که این راه و لزوم آن بر همگان آشکار شده و دولت تلاش‌های جدی برای ورود علم به صحنه اقتصاد و رقابت‌های جهانی و بین المللی انجام داده است.

وی با بیان اینکه اگر چه خطر نزدیک است، اما امید به آینده هم وجود دارد، تصریح کرد: در این راستا یکی از فاکتور‌های مهمی که باید انجام داد توجه، اعتماد و تعامل با دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان و کشور است، چیزی که مورد غفلت قرار گرفته است.

رئیس دانشگاه شیراز گفت: دانشگاه شیراز به عنوان سرمایه ملی و معنوی در جنوب کشور آماده همکاری با همه صنعتکاران و دست اندرکاران اقتصادی و شرکت‌های دانش بنیان است.

نادگران ادامه داد: دانشگاه شیراز با نزدیک به ۷۵۰ نفر عضو هیئت علمی، در ۷۵ رشته تحصیلی و نزدیک به ۳۵۰ رشته گرایش، در حال انجام فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی است منتهی بخشی از این دانشگاه به صورت سنتی عمل می‌کند و توقع این است که اصحاب صنعت و اقتصاد با دانشگاه و مراکز آموزش عالی تعامل و ارتباط داشته باشند.

انتهای پیام/چ

گرامیداشت آغاز هفته پژوهش و افتتاح نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی در  فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار