باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

تولید کودهیومیک اسید برای نخستین بار در کشور

کودهیومیک اسید یا کودارگانیک برای نخستین بار درکشور درشهر ارومیه تولید شد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ،استفاده بی رویه ازکود‌های شیمیایی که باعث ایجادانواع بیماری‌ها آلودگی‌های محیطی شده کشاورزان ومحققان رابرآن داشته که کود‌های ارگانیک را جایگزین کود‌های شیمیایی بکنند.

کودارگانیک به مجموعه کود‌های که منشا طبیعی داشته باشند کودارگانیک گفته می‌شود. کود‌های حیوانی، کود‌های گیاهی نیز جز کود‌های ارگانیک هستند، ولی کود اسید هیومیک یک نوع کود جدید که هم به صورت مایع وهم به صورت گرانوله درشهر ارومیه برای نخستین بار در کشور تولید شده است.

تولید کودهیومیک اسید برای نخستین بار در کشور

یک لیتر اسید هیومیک مایع برابراست با ۸هزار کیلو گرم کود حیوانی

 

یک کیلوگرم اسید هیومیک جامد برابراست با۳۰هزارکیلوگرم کودحیوانی، که باافزودن یک درصد این ماده درهزار مترمربع زمین،۱۵ تن آب رادر خود ذخیره می‌کند.

اسید هیومیک مشتق از هوموس با PH اسیدی ضعیف

 

مهدی نورآبادی مدیرعامل شرکت کشت کارسروین آسیا درگفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ، بااشاره به اینکه اسید هیومیک یک اسید ضعیف آلی با قابلیت‌های بسیار زیاد است و کمک فراوانی در جذب عناصر به گیاه کمک می‌کند گفت:هنگامی که اسید هیومیک به خاک رس اضافه می‌شود باعث شکستن سله و اجازه می‌دهد تا نفوذ آب افزایش یافته و رشد ونمو ریشه بهتر شودوهنگامی که به خاک شنی اضافه می‌شودمواد آلی ضروری لازم برای حفظ آب را اضافه می‌کند.

تولید کودهیومیک اسید برای نخستین بار در کشور

وی افزود: مواد هیومیک، مواد پیچیده، مخلوط وباوزن مولکولی بالایی هستند که توسط واکنش‌های شیمیایی وبیوشیمایی درطی فساد و دگرگونی بقایای گیاهی میکروبی تشکیل شده درمدت زمان یک میلیون سال می‌باشند وچون این ماده PH اسیدی ضعیف دارد ومشتق از هوموس به نام هیومیک اسید هم شناخته می‌شود.

تاثیرات مثبت اسید هیومیک بر خاک وگیاه

نورآبادی گفت:بهبود و تسریع جوانه زنی بذر، افزایش باریافت فسفر نامحلول خاک، افزایش جمعیت میکروب‌های مفید خاک، افزایش ظرفیت تبادل کاتیونی خاک، بهبود ریشه وساختار ریشه، افزایش مقاومت گیاه دربرابر انواع استرس ها، افزایش ماندگاری آب درمحیط اطراف ریشه، کاهش سمیت مواد مسموم کننده درون خاک از ویژگی‌های مهم اسید هیومیک بر گیاه و خاک می‌باشد.

برابری اسید هیومیک تولید شده در ایران از جهت کیفیت با بهترین هیومیک اسید‌های جهان

علیرضا نورآبادی مسئول فنی شرکت کشت و کارسروین آسیا درگفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ، با اشاره به اینکه این شرکت با سابقه ۱۵ ساله درزمینه تولید و تجارت خارجی محصولات کشاورزی درسال ۹۴ اقدام به تاسیس این شرکت نمودیم گفت:هدف از تاسیس این شرکت آوردن تکنولوژی روز دنیا در تولید نهاده‌های ارگانیک کشاورزی به کشور بود.

وی افزود:یکی از ویژگی‌هایی که این شرکت را متمایز می‌کند، اهمیت دادن به تحقیق وتوسعه درجهت کیفیت محصول تولیدی است که به صرفه جویی درمنابع آب کشاورزی و بهبود مستمر خاک کمک کرده است.

نورآبادی بااشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری رهبری مبنی برخودکفایی وتوسعه منابع داخلی و اهمیت سلامت جامعه گفت:استفاده ازکود‌های ارگانیک که باعث صرفه جویی در منابع آب وافزایش راندمان تولید می‌گردد بسیار حائز اهمیت است.
وی افزود:محصول تولیدی به نام اصلان هیومیک به عنوان اولین کود اسید هیومیک تولید شده درداخل کشور که هم به صورت مایع وهم به صورت گرانوله موجود است.

 

کود اسید هیومیک به راحتی در اختیار کشاورزان و مصرف کنندگان قرار دارد

اسفندیار علیزاده مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارومیه در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ، با اشاره به اینکه استفاده ازکود‌های شیمیایی و ماندگاری آن‌ها درخاک وشسته شدن توسط آب باعث انواع بیماری‌ها مخصوصا سرطان درانسان شده است گفت: استفاده از کود‌های ارگانیک مخصوصا اسید هیومیک که یک کودجدید برای کشاورزان توصیه می‌شود هم ازنظر کمی و کیفی وافزایش محصول حائز اهمیت است وهمچنین سلامت جامعه را تظمین می‌کند.

علیزاده گفت: این کود به راحتی در دسترس مصرف کنندگان قرار دارد درهمه فروشگاه‌های سموم ونهاده‌های کشاورزی وهمچنین شرکت خدمات حمایتی کشاورزی توزیع می‌شود.

واما نتیجه نهایی استفاده ازاین کود ارگانیک

وحید یوسفی یکی از باغداران شهر ارومیه در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ، گفت: از زمانی که این کود را استفاده کردم محصولم چند برابر، مصرف آب کشاورزی ام کم وکیفیت محصولم چند برابر شده است و مطمئنم که محصولی ارگانیک تولید کرده ام.

گزارش از ربابه سیدی یکانی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رضا صمصامی
۱۸:۲۶ ۲۶ آذر ۱۳۹۷
با سلام
با توجه به اهمیت بسیار ویژه اسید هیومیک اینجانب در زمینهای خودم محصول این کارخونه رو استفاده کردم و نتیجه بسیار بسیار عالی گرفتم خدا خیرشون بده اسمش هم اصلان هیومیک بود اگر اشتباه نکنم.