مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران:

سند توسعه فناوری نفتی بزودی نهایی می‌شود/توسعه ۴ بلوک اکتشافی به‌دست مجریان داخلی

هندی گفت: فعالیت‌هایی برای نهایی شدن سند توسعه فناوری شرکت ملی نفت شروع شده است.

سند توسعه فناوری نفتی بزودی نهایی می‌شودبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، صالح هندی مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در حاشیه مراسم امضای قرارداد طرح پژوهشی هیدرات گازی با پژوهشگاه صنعت نفت در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: مقوله نیازسنجی فناوری متأسفانه در صنعت نفت محقق نشده است.

وی گفت: در دنیا کشورها، دارای سند توسعه فناوری هستند و برای تحقق جزئیات آن برنامه‌های ۵۰ ساله در نظر گرفته‌اند.

هندی گفت: فعالیت‌هایی برای نهایی شدن سند توسعه فناوری نفتی در شرکت ملی نفت آغاز شده است.

توسعه ۴ بلوک اکتشافی به‌دست مجریان داخلی

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت با بیان اینکه با بازگشت مجدد تحریم‌ها امکان برگزاری مناقصه توسعه بلوک‌های اکتشافی و جذب سرمایه گذاری خارجی فراهم نشد، گفت: با شرکت‌های E&P به رسمیت شناخته شده در حال مذاکره برای توسعه ۳ تا ۴ بلوک اکتشافی مرزی هستیم؛ توافق اولیه انجام شده و در یکسال آینده با تشکیل کنسرسیومی از چهار شرکت، شاهد اجرای توسعه بلوک‌ها به دست مجریان داخلی خواهیم بود.

احتمال کشف منابع هیدروکربوری در بستان‌آباد و میانه

وی با بیان اینکه آذربایجان منطقه پُر پتانسیلی نیست، گفت: با این حال، احتمال وجود منابع هیدروکربوری در بستان‌آباد و میانه آذربایجان شرقی وجود دارد. از این رو طی یک تا دو ماه آینده کار مطالعات اکتشافی این دو منطقه آغاز خواهد شد.

35 تا 40 مخزن کشف شده، توسعه پیدا نکرده است

هندی گفت: 35 تا 40 مخزن کشف شده، توسعه پیدا نکرده است و برای تحقق این مهم اولویت‌بندی آنها مدنظر است.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت از اکتشافات جدید طی سال‌های 96 تا 97 خبر داد و گفت:اکتشاف‌های جدید، باید توسط مقام عالی وزارت نفت اعلام شود، سال گذشته اختیار اعلام اکتشافات جدید به مدیریت اکتشاف تفویض شد و بنده طی یک مصاحبه مطبوعاتی اکتشافات را اعلام کردم. برای اعلام  اکتشافات جدید منتظر اجازه و دستور وزیر نفت هستیم.

وی ضریب موفقیت اکتشاف را حدود 60 درصد اعلام کرد.

پروژه‌های نگهداشت و توسعه به رغم تحریم‌ها کُند نخواهد شد

هندی با بیان اینکه برنامه‌های اکتشافی ابلاغ شده دارای زمان‌بندی 5 ساله هستند، افزود: با وجود بازگشت تحریم‌ها تغییری در روند اجرای برنامه‌ها ایجاد نخواهد شد.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ادامه داد: به عنوان یکی از اعضای هیئت مدیره شرکت ملی نفت باید اعلام کنم که مباحثی در هیئت مدیره در خصوص توسعه میادین، تولید و نگهداشت در شرایط تحریم‌ها مطرح شد که آیا روند اجرای این اقدامات کُند شود یا نه؛ بعد از بحث‌های بسیار تصمیم گرفته شد که حتی اگر از سطح صادرات کم شود و یا مجبور شویم تولید را کاهش دهیم، از سرعت پروژه‌های نگهداشت و توسعه کم نکنیم.

محل اختلاس‌گر شرکت اکتشاف شناسایی شد

وی در خصوص سرنوشت پرونده اختلاس صورت گرفته شده در مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت، گفت: با همکاری خوب قوه قضاییه و بازرسی کل کشور اقداماتی در این باره صورت گرفته است و طبق نظر مراجع ذی‌صلاح، احکامی در خصوص توقیف قابل توجهی از اموال این فرد صادر شده است.

هندی ادامه داد: این فرد در بازه زمانی طولانی دست به اقدام متقلبانه‌ای زده است و به نظرم اختلاس تعبیر دیگری دارد که شامل این فرد نمی‌شود.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت با بیان اینکه مبلغ دقیق این اقدام متقلبانه را باید بازپرس پرونده اعلام کند، گفت: اموال این فرد ضبط شده و دیروز طی بازدیدی که بازپرس از اموال داشته است، به زودی مناقصه‌ای درخصوص اموال توقیف شده صورت خواهد گرفت و پس از این شاهد بازگشت بخش قابل توجهی از هزینه اقدام متقلبانه این شخص به شرکت اکتشاف خواهیم بود.

وی بیان کرد: شخص مذکور در کانادا نبوده و محل او شناسایی شده است. کار توسط وکلای ما در حال پیگیریست. در حال انجام مراحل قضایی هستیم تا نسبت به جلب و بازگشت این شخص اقدام کنیم.

تداوم همکاری‌های بین‌المللی در زمینه مطالعات اکتشافی

هندی گفت: به رغم اینکه بعد از بازگشت مجدد تحریم‌ها، شرکت‌های خارجی حاضر در فعالیت‌های مربوط به بلوک‌های اکتشافی کار را متوقف و کشور را ترک کرده‌اند اما در حوزه مطالعات، همکاری‌های بین‌المللی همچنان ادامه دارد.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت گفت: بالغ بر 60 درصد مساحت کل کشور مورد مطالعات اکتشافی قرار گرفته است اما برای حفر چاه اکتشاف تنها در خلیج‌فارس، جنوب غرب و شمال شرق کشور اقداماتی انجام داده‌ایم.

شناسایی هیدرات گازی و گاز طبیعی در دریای عمان

وی از شناسایی هیدرات گازی و گاز طبیعی در عمق بالای 800 متری در دریای عمان خبر داد و گفت: اولین مرحله کشفیات انجام شده اما از آنجایی که حفر چاه اکتشافی در این عمق از دریا بسیار گران‌ قیمت است و حدود 300 میلیارد دلار هزینه دارد، طبق دستور وزیر نفت فاز دوم شناسایی مطالعات هیدرات در این بخش ادامه خواهد یافت.

هندی افزود: امروز با پژوهشگاه صنعت نفت در زمینه فاز 2 مطالعات هیدرات دریای عمان قرارداد امضاء کردیم تا ریسک را کاهش دهیم.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت در تشریح اهمیت شناسایی مطالعات هیدرات دریای عمان، گفت: نزدیکی به دریای آزاد، مجاورت با پاکستان به عنوان بازار هدف گازی کشور و قرارگیری در تنگه هرمز اهمیت مدیریت منابع این بخش  توسط مدیریت اکتشاف را بسیار بالا برده است.

وی با اشاره به انعقاد 5 قرارداد مطالعاتی با 5 دانشگاه برتر کشور، گفت: 4 دانشگاه، طبق برنامه، کارهای خود را پیش برده‌اند و در اسفند ماهفاز اول پروژه آنها به اتمام خواهد رسید.

به علت کمبود منابع پروژه‌های کوچک اکتشاف در دستور کار قرار می‌گیرد

هندی گفت: منکر این نمی‌شویم که نیازی به منابع خارجی نداریم اما به دلیل بازگشت مجدد تحریم‌ها پروژه‌های کوچک را در اولویت کار قرار داده‌ایم.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت با تأکید بر بازنگری صورت گرفته در شرکت ملی نفت در خصوص HSE، گفت: در 50 متری تالاب شادگان در حال حفاری هستیم و به علت رعایت مسائل HSE استخری با بتن زده‌ایم و پسماندهای حفاری را در آنجا قرار داده‌ایم تا آنها را به مکان درنظر گرفته شده منتقل کنیم.

هزینه اکتشاف در طرح مروارید به کمتر از یک ششم کاهش یافت

وی با بیان اینکه در طرح مروارید کارفرما، شرکت فلاث قاره است و معتقدم که مدیریت اکتشاف باید این کار را انجام می‌داد، گفت: با واگذاری تمام کارها به شرکت فلاث قاره، هزینه‌های اکتشاف به کمتر از یک ششم کاهش پیدا کرد. در حال حاضر اقدام به حفر چاهی در خلیج‌فارس کرده‌ایم.

انتهای پیام/

برچسب ها: نفت ، پتروشیمی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار