معاون وزیر جهاد کشاورزی مطرح کرد؛

تبدیل سرشاخه های نیشکر به خوراک دام/تولید پنبه تراریخته مجوز ندارد

خاوازی استفاده از سرشاخه های نیشکر خوزستان با تبدیل فرمول خاص به خوراک دام را یکی از کارهای مهم سازمان تحقیقات برشمرد.

 تبدیل سرشاخه های نیشکر به خوراک دام/تولید پنبه تراریخته از سوی سازمان تحقیقات مجوز نگرفته استبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، کاظم خاوازی رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و  ترویج کشاورزی در حاشیه مراسم تجلیل از محققان برتر و نمونه های ملی بخش کشاورزی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: دستاوردهایی که امروز در این مراسم رونمایی شد، بخش کوچکی از دستاوردهای سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و مربوط به حوزه گندم، برنج و فناوری بوده که در کیفیت محصولات کشاورزی بویژه باغبانی تاثیر گذار است.

وی تهیه بذور مورد نیاز با کیفیت بالا و تولید ماشین آلات کاشت، داشت و برداشت را بخش دیگری از برون سازی دانش و تحقیقات برشمرد.

خاوازی با اشاره به اینکه این دستاوردها در صرفه جویی هزینه های تولید تاثیر بسزایی دارد، بیان کرد: دستیابی به این دستاورها علاوه بر رهایی از وابستگی به کشورهای بیگانه در کاهش بیماری و افزایش عملکرد بذور در واحد سطح تاثیر بسزایی دارد به گونه ای که هم اکنون با تولید بیش از 90 درصد گندم توسط موسسه تحقیقات به طور متوسط 600 کیلوگرم در هکتار عملکرد را افزایش می دهد.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ادامه داد: تولید بذور توسط موسسه تحقیقات  علاوه بر کاهش مصرف سم، افزایش بهره وری منابع آبی را به همراه دارد.

به گفته وی بخشی از مشکلات کنونی کشور همچون مسائل مربوط به سدسازی و زاینده رود ناشی از عدم توجه به توصیه های پژوهشی ما بوده است در حالیکه  اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان داری به عنوان یکی از نمونه های پژوهش سازمان تحقیقات می توانست مشکل آب کشور نه تنها در بخش کشاورزی بلکه در کلان را مرتفع کند، این درحالی است که سرمایه های عظیمی در بخش سدسازی هزینه شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به دیگر فعالیت های سازمان تحقیقات بیان کرد:  استفاده از سرشاخه های نیشکر خوزستان  با تبدیل فرمول خاص به خوراک دام یکی  دیگر از کارهای مهمی است که سازمان تحقیقات در بحث علوم دامی توانسته با همکاری موسسه جهاد نصر  انجام دهد.در فاز اول بخشی از خوراک دام با ضایعات نیشکر، خود به خود سوزانده  و به نهاده های دامی تبدیل می شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر آنکه آیا تولید پنبه تراریخته مجوز لازم را دارد یا خیر، افزود: تولید پنبه تراریخته از سوی سازمان تحقیقات مجوز نگرفته است و همچنان وزارت بهداشت متولی اظهار نظر در این زمینه است.

به گفته خاوازی ،اگر وزارت بهداشت تولید محصولات تراریخته را تایید کند، در صدور مجوز براساس شاخص های خاص مشکلی نداریم.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در پایان تصریح کرد: اگر تمامی دستگاه های مسئول همچون سازمان محیط زیست و وزارت بهداشت به عنوان کلیدی ترین دستگاهها با تولید پنبه تراریخته موافقت کنند، سازمان تحقیقات مجوز نهایی را صادر خواهد کرد.

انتهای پیام/

 وزارت بهداشت متولی اظهار نظر درباره پنبه تراریخته است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار