از اول دی ماه؛

اسناد رسمی تنظیم شده با اثر انگشت سردفتران تأیید نهایی می‌شوند

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: از اول دی ماه اسناد رسمی تنظیم شده در دفاتر اسناد رسمی با اثر انگشت سردفتران در سیستم الکترونیک تأیید نهایی می‌شوند.

اسناد رسمی تنظیم شده با اثر انگشت سردفتران تأیید نهایی می‌شوندبه گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، احمد تویسرکانی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به اینکه سازمان ثبت یک دستگاه حاکمیتی است و به موجب ماده ۸ قانون مدیریت خدمات کشوری، امور ثبتی از جمله امور حاکمیتی شناخته شده است، اظهار کرد: سند رسمی به حکم قانون از اعتبار و اهمیت بالایی برخوردار است، چراکه اسناد رسمی تنظیمی در دفاتر اسناد رسمی، لازم الاجراست و ادارات ثبت بدون رسیدگی قضایی و حکم دادگاه، مفاد اسناد رسمی را اجرا می‌کنند.

وی افزود: صدور سند رسمی در دفترخانه از وظایف شخص سردفتر است و قانون ثبت اسناد و املاک از جمله در مواد ۴۹ تا ۵۷ و مواد ۶۰، ۷۶، ۸۲ و ۸۶ این قانون و همچنین در قانون دفاتر اسناد رسمی تکالیف وسیعی را در زمینه تنظیم اسناد بر عهده سردفتر قرار داده است.

معاون رئیس قوه قضائیه تأکید کرد: متعاقب تکالیف قانونی جهت استقرار سیستم‌های الکترونیک، اجرای پروژه ثبت الکترونیک اسناد و اتخاذ شیوه مناسب جهت احراز صحت و تمامیت اعتبار اسناد رسمی و در ادامه تکامل این پروژه، به لحاظ پیشگیری از آسیب‌های احتمالی موجود در استفاده از توکن و امضاء الکترونیک که با سپردن آن به غیر، اعتبار سند تنظیمی را مخدوش می‌کند، لذا از اول دی ماه ۹۷ تأیید نهایی اسناد رسمی تنظیم شده در دفاتر اسناد رسمی با اثر انگشت سردفتران صورت خواهد گرفت و این اقدام باعث پیشگیری از خدشه احتمالی به اعتبار اسناد رسمی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه این پروژه چندین ماه تحت بررسی کارشناسی بوده و نرم افزار لازم تهیه شده است، افزود: حدود یک ماه است که پروژه مذکور ابتدا در ۴۰ دفترخانه و در حال حاضر در ۷۶۰ دفترخانه سراسر کشور به صورت پایلوت در حال اجراست و تاکنون بیش از ۸۰ هزار سند در همین سیستم صادر شده است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه هم اکنون اکثریت سردفتران مهیای انجام کار با سیستم جدید هستند و حدود ۴ هزار و ۵۰۰ نفر از مجموع ۷ هزار و ۱۰۰ سردفتر کشور با مراجعه به ادارات ثبت و ذخیره اثر انگشت آماده استفاده از سیستم جدید هستند، افزود: خوشبختانه تحولات سازمان ثبت مورد تأیید و پشتیبانی ریاست قوه قضائیه بوده است و در خصوص پروژه اخیر هم گزارشی در جلسه مسئولان عالی قضایی ارائه و ایشان بر اجرای این طرح تأکید کردند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
طاهری
۰۹:۰۸ ۰۲ دی ۱۳۹۷
سلام و خداقوت . با این سیستم که شما راه اندازی کردین بسیار هم عالی هستش ولی متاسفانه اگه سردفتری که فاقد اثر انگشت باشه تکلیف چطوریه لطفا" راهنمایی کنید چون دو روز مردم ول معطلن ...
آخرین اخبار