رئیس مجمع نمایندگان اصفهان:

رئیس جمهوری خواهان طرح تشکیل ستاد احیای زاینده رود در هیات دولت شد

رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان از دستور رییس جمهوری به معاون اول خود برای طرح تشکیل 'ستاد احیای زاینده رود' در هیات دولت خبر داد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، حجت الاسلام والمسلمین سید ناصر موسوی لارگانی رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان، گفت: حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در پی نامه ارسالی امروز صبح نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی به ایشان مبنی بر تشکیل ستاد احیای زاینده رود، اسحاق جهانگیری معاون اول دولت را مسئول بررسی این موضوع کرد.

وی یادآور شد: دکتر روحانی که در سفر سال ۹۳ خود به اصفهان وعده به جریان انداختن زاینده رود را داده بود، در دستور خود به معاون اول به اهمیت احیای این رودخانه برای زندگی مردم، وضعیت کشاورزی، صنعت و گردشگری تاکید کرده است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه تشکیل ستاد احیای زاینده رود، پیش از این نیز از سوی نمایندگان استان در مجلس مطرح شده بود، تصریح کرد: شکل گیری این ستاد با محوریت چند وزیر می‌تواند مسیر احیای زاینده رود را هموار کند.

موسوی لارگانی به جلسه امروز صبح نمایندگان مردم استان اصفهان در مجلس با محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور نیز اشاره کرد و افزود: در این جلسه، نمایندگان استان، ضرورت ایجاد اصلاحات در بودجه سال ۹۸ و ردیف دار شدن طرح‌های تامین آب استان را خواستار شدند.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس، اجرای مصوبات شورایعالی آب بویژه «طرح ۹ ماده‌ای احیای حوضه آبریز زاینده رود» را ضروری برشمرد و اظهار داشت: نمایندگان اصفهان در مجلس شورای اسلامی همراه با نمایندگان کشاورزان و فعالان محیط زیست، همواره به ضرورت اجرای کامل این مصوبات تاکید داشته اند.

طرح ۹ ماده‌ای احیای زاینده رود موضوعاتی مانند تاسیس واحد مدیریت یکپارچه حوضه آبریز زاینده رود، ساماندهی برداشت آب در استان‌های اصفهان، یزد و چهارمحال و بختیاری و جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز، تشکیل شورای هماهنگی حوضه زاینده رود و ممنوعیت بارگذاری جدید بر منابع این رودخانه تا پیش از تعیین تکلیف آن را دربردارد.

رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان در عین حال رسیدگی به خواست مردم بخصوص کشاورزان را ضروری دانست و افزود: مطالبات کشاورزان که سال‌ها با استفاده از حقابه خود از زاینده رود، کشاورزی و امرار معاش کرده اند، اهمیت دارد.

بنا بر این گزارش، ۱۹ نماینده مردم استان اصفهان در مجلس، ۱۴ آذر امسال در اعتراض به آنچه که 'عدم تحقق وعده‌های دولت برای تامین هزینه‌های حوزه آب در لایحه بودجه سال آتی' خواندند از سِمَتَ نمایندگی مردم استان در مجلس شورای اسلامی استعفاء کردند و از آن روز تاکنون با برگزاری جلسات با مسوولان مختلف، احیای دوباره این رودخانه را خواستار شده اند.

زاینده رود به طول بیش از ۳۸۰ کیلومتر به عنوان بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران از کوه‌های زاگرس مرکزی سرچشمه می‌گیرد و در نهایت به تالاب بین المللی گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد.

این رودخانه در دهه‌های اخیر بدلیل خشکسالی، تراکم جمعیت و افزایش برداشت، به یک رودخانه فصلی تبدیل شده و در پایین دست در بیشتر ایام سال بویژه فصول گرم با خشکی مواجه می‌شود که این موضوع مشکلات بسیاری را برای بخش‌های آشامیدنی، صنعت، کشاورزی، گردشگری و محیط زیست استان اصفهان بوجود آورده است.

کاهش بارش در سال زراعی قبل در حوضه آبریز فلات مرکزی ایران که زاینده رود بزرگترین رودخانه آن به شمار می‌رود، باعث شده است تا میزان آب ورودی به سد زاینده رود نیز به حداقل خود برسد و امکان تخصیص آب برای کشت کشاورزان غرب و شرق اصفهان وجود نداشته باشد.

شرایط ذخیره آب در سد زاینده رود به گونه‌ای است که مسوولان تنها قادر به برنامه ریزی برای تامین آب آشامیدنی مردم هستند و تخصیص آب برای کشاورزی را به افزایش بارندگی در ماه‌های آینده و افزایش ذخیره سد موکول کرده اند.

حوضه آبریز زاینده رود دارای ۲۶ هزار و ۹۱۷ کیلومتر مربع است که ۹۲.۹ درصد آن در استان اصفهان و ۷.۱ درصد در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

از یکهزار و ۴۰۰ میلیون مترمکعب حجم سد زاینده رود که تامین کننده آب آشامیدنی، صنعت و کشاورزی میلیون‌ها نفر در مرکز ایران است، تنها حدود ۱۰ درصد آن آب دارد.

کشاورزان و باغداران شرق و غرب اصفهان در سال‌های گذشته بویژه در ماه‌های اخیر با حضور در برخی مکان‌های از قبل اعلام شده در استان، احیای زاینده رود و تخصیص حقابه خود از این رودخانه را برای کشت مطالبه کرده اند.

منبع ایرنا

انتهای پیام/پ

رسیدگی به مشکلات زاینده رود در مجلس شورای اسلامی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۵ ۲۸ آذر ۱۳۹۷
مگه اصفهان هنوز نماینده داره. مگه نگفتند همشون استعفا کردند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۳ ۲۸ آذر ۱۳۹۷
خیلی خوب شد عالیه
United States of America
ناشناس
۰۰:۵۴ ۲۸ آذر ۱۳۹۷
چقدر تند تند دریاچه ها احیا میشن اول دریاچه ارومیه احیا شد حالا هم زاینده رود داره احیا میشه!اصلا آدم لذت میبره!