النشره: چرخش کشور‌های عربی به سمت سوریه امری واقعی و گریزناپذیر است

روزنامه النشره در گزارشی نوشت چرخش کشور‌های عربی به سمت سوریه گریزناپذیر است زیرا ارتش سوریه ابتکار عمل را در اکثر مناطق این کشور در دست گرفته است.

النشره: چرخش کشور‌های عربی به سمت سوریه امری واقعی و گریزناپذیر استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی روزنامه النشره در گزارشی به قلم ماهر الخطیب با اشاره به سفر اخیر مقامات و هیات‌های خارجی به دمشق نوشت چرخش کشور‌های عربی به سمت سوریه امری واقعی و گریزناپذیر است، زیرا ارتش سوریه پس از تسلط بر اغلب مناطقی که در دست گروه‌های مخالف بود، اکنون ابتکار عمل را در این کشور به دست گرفته است.

این نشریه در گزارش خود نوشته است: ­سفر عمر البشیر رئیس‌جمهور سودان به سوریه در محافل عربی جنجال برپا کرد، زیرا وی نخستین رئیس‌جمهور عربی است که از ابتدای جنگ در سال ۲۰۱۱ در سوریه به این کشور سفر می‌کند. کسانی که از گذشته روند حوادث را دنبال می‌کردند به خوبی می‌دانند که چرخش کشور‌های عربی به سمت سوریه امری واقعی وگریزناپذیر است، زیرا ارتش سوریه پس از تسلط بر اغلب مناطقی که در دست گروه‌های مخالف بود ابتکار عمل را در این کشور به دست گرفته است.

باید درباره برخی داده‌های اساسی تامل و اندیشه کرد که بازرترین آن‌ها سفر عمر البشیر رئیس جمهور سودان به سوریه است، زیرا سفر وی نشان دهنده رویکرد روشن اعراب در قبال سوریه است نه بیانگر موضع خارطوم.

خارطوم عضو ائتلاف عربی است، ائتلافی که عربستان سعودی در جنگ علیه یمن رهبری آن را برعهده دارد و یکی از بارزترین متحدان عربستان در این عرصه محسوب می‌شود. سفر عمر البشیر به سوریه پس از دیدار خالدبن احمد آل خلیفه وزیر خارجه بحرین با ولید معلم همتای سوری خود در حاشیه نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل صورت گرفت.

قبل از آن، خبر‌ها حاکی از آن بود که امارات به دنبال بازگشایی سفارت خود در دمشق است. این در حالی است که ایمن الصفدی وزیر خارجه اردن نیز بازگشایی صحفه جدیدی در تعامل با بحران سوریه را بر اساس همگرایی‌های جدید و واقعیت‌های عملی که باید آن‌ها را مد نظر قرار داد، خواستار شده است. 

این روزنامه در ادامه نوشت، یک هئیت پارلمانی اردن به تازگی به دمشق سفر و با بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه دیدار کرد. این هیئت حامل پیام عبدالله دوم پادشاه اردن به اسد بود که مفاد آن این بود که اردن به آینده چشم دوخته است و به مسائل گذشته اهمیتی نمی‌دهد.

علاوه بر موارد مذکور نباید مواضع دیگر کشور‌های عربی از جمله الجزایر، عراق و تونس را در قبال بحران سوریه نادیده گرفت. علاوه بر این احمد ابوالغیط دبیرکل اتحادیه عرب در ماه آوریل گذشته با اشاره به وجود بحث وجدل‌ها در خصوص تغییر مواضع برخی کشور‌های عربی در قبال سوریه گفت: تصمیم اتحادیه عرب مبنی بر تعلیق کرسی سوریه در این اتحادیه اقدامی بسیار شتابزده بود که باید در این موضوع بازنگری شود.

در پایان هفته گذشته، سفر البشیر مهمترین رویداد در این عرصه نبود بلکه پارلمان عربی در بیانیه‌ای از اتحادیه عرب خواست کرسی سوریه را در این اتحادیه بر اساس اقدام مشترک عربی به این کشور بازگردانند. این اقدامات نشان می‌دهد که اتحادیه عرب برای بازگرداندن کرسی سوریه در این اتحادیه به تکاپو و جنب و جوش افتاده است.

از همین رو باید درباره موضع لبنان که یکی از بارزترین کشور‌هایی است که نیاز به این چرخش دارد، زیرا دمشق تنها دروازه ورودی لبنان به سمت دنیای عرب است و اختلافات سیاسی در لبنان نمی‌تواند مانع استفاده از این فرصت گردد.

گفتنی است در طی سال‌های بحران سوریه، لبنان روابط خود را با دمشق قطع نکرد و اکنون سفیر سوریه در بیروت حضور دارد و سفیر لبنان هم در دمشق است و همچنین بسیاری از وزرای لبنان در گذشته چندین بار به سوریه سفر کردند. همچنین، «عباس ابراهیم» مدیرکل امنیت عمومی لبنان در چندین پرونده ماموریت هماهنگی را با مقامات سوریه برعهده داشت و میشل عون رئیس‌جمهور لبنان هم به خاطر حملات تروریستی اخیر داعش به منطقه السویدا برای بشار اسد پیام تسلیت فرستاد.

انتهای پیام/

برچسب ها: سوریه ، تروریسم ، عراق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار