پیش‌بینی دیپلمات روس درباره آغاز سفر مقامات کشور‌های خلیج فارس به سوریه

سفیر روسیه در سوریه اعلام کرد احتمالا مقامات کشورهای عربی به زودی به دمشق سفر می‌کنند و روابط دیپلماتیک خود را با این کشور از سر می‌گیرند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، الکساندر ایویموف، سفیر جدید روسیه در سوریه، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی روسیا الیوم، گفت سفر رئیس جمهور سودان به سوریه نخستین گام برای سفر‌های بعدی است و مقامات کشور‌های عرب حاشیه خلیج فارس به دمشق خواهند رفت.

او با توجه به سفر اخیر عمر البشیر به دمشق به عنوان یکی از نخستین سران کشورهای عربی پس از چندین سال جنگ در سوریه گفت: به نظر من سفر عمر البشیر به سوریه ناگهانی و غیر قابل پیش‌بینی نبوده است من فکر می‌کنم این گام اول است و سفر‌های دیگری پس از آن نیز صوت خواهد گرفت که مقامات کشور‌هایی از خلیج (فارس) و دیگر کشور‌ها به سوریه خواهند آمد؛ زیرا دیدگاه‌های آنان تغییر کرده است به ویژه اینکه نگرش کشور‌های خلیج (فارس) درباره بحران سوریه تغییر یافته است. عرب‌ها فهمیده‌اند که بازگشت سوریه به دامان اتحادیه عرب ضروری است و من فکر می‌کنم پیشنهاد‌ها برای سفر به سوریه را در آینده نزدیک خواهیم شنید و امارات نیز در آینده نزدیک آمادگی خواهد داشت تا سفارت خود را در دمشق بازگشایی کند.

سفیر جدید روسیه در سوریه در زمینه توافق اخیر کشور‌های ضامن مذاکرات این کشور نیز گفت: کشور‌های ضامن سوریه یعنی ترکیه و ایران و روسیه در ژنو گفتگو کردند و من از نتایج گفتگو‌های اخیر بی‌اطلاع هستم. امیدوارم درباره فهرست کمیته قانون اساسی به توافق رسیده باشند. در این صورت محقق شدن توافق، این یک پیروزی بزرگ دیپلماتیک به شمار می‌رود که ناشی از گفتگوی ملی سوری در سوچی بوده است؛ زیرا یکی از تصمیماتی که در این کنفرانس گرفته شده بود تأسیس این کمیته بوده بنابراین گام بزرگی برای راه حل سوریه برداشته شده است.

الکساندر ایویموف همچنین افزود: این مذاکرات با شرایط سختی مواجه شده بود بنابراین در صورت توافق نه تنها برای مردم سوریه بلکه برای همه جهان بسیار مهم خواهد بود. پیش‌بینی می‌شود اولین جلسه‌ای که کمیته قانون اساسی برگزار خواهد کرد در آغاز سال آینده میلادی باشد که با هدف تعیین اساسنامه این کمیته و چگونگی تصمیم‌گیری‌ها در آن خواهد بود، به طوری که آیا کمیته با اجماع تصمیم‌گیری خواهد کرد یا بنا به رأی اکثریت؛ مسائلی است که در این جلسه مطرح خواهد شد.

او اضافه کرد: قانون اساسی بخشی از حاکمیت هر کشور است. بنابراین تعیین اینکه ساختار این قانون اساسی چگونه باشد به دست مردم سوریه باید باشد و حق مردم سوریه است که آن را تعیین کنند. بنابراین کسانی که به عنوان اعضای این کمیته تعیین شده‌اند باید تصمیم بگیرند که آیا اصلاحاتی را در قانون اساسی کنونی به اجرا در خواهند آورد یا اینکه قانون اساسی جدیدی را برای کشور سوریه تدوین خواهند کرد؟ البته من فکر می‌کنم که حد وسطی بین این دو گزینه رعایت خواهد شد و، چون توافق در زمینه این کمیته قانون اساسی ایجاد شده است فکر می‌کنم مردم سوریه می‌توانند با خود توافق کنند که چه نوع قانون اساسی داشته باشند و این یکی از مهم‌ترین نتایج این روند سیاسی خواهد بود.

این دیپلمات روسی در ادامه اعلام کرد: من تأکید می‌کنم مسکو هیچگاه مذاکرات آستانه و سوچی را بالاتر از گفتگو‌های ژنو قرار نداده بلکه همواره تأکید کرده است که آستانه و سوچی در راستای کمک به مذاکرات ژنو است و با هدف حمایت از عملیات سیاسی در سوریه است.

الکساندر ایویموف درباره اینکه پیش‌بینی او از عملیات نظامی احتمالی ترکیه در شرق فرات چیست، نیز گقت: همه اظهارات مقامات ترکیه را درباره احتمال عملیات نظامی در سوریه شنیده‌اند و واکنش آمریکا را نیز دیده‌اند؛ اما فکر می‌کنم طرف‌های مختلف عاقلانه تصمیم‌گیری خواهند کرد و این تهدیداتی که امروز می‌شنویم عملی نخواهد شد؛ زیرا در صورتی که عملیات نظامی به اجرا در آید به ثبات منتهی نخواهد شد؛ بلکه موجب بحرانی‌تر کردن اوضاع در این مناطق خواهد شد. عملیات نظامی به قربانی شدن شهروندان و غیرنظامیان ساکن در این مناطق منجر خواهد شد. بنابراین چنین رفتار‌هایی نه تنها مفید نیست بلکه مضر نیز خواهد بود و می‌تواند یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی باشد که در برابر محقق شدن دستاورد‌های توافق‌های سیاسی ایجاد می‌شود.

او در ادامه گفت: نیرو‌های آمریکایی موجود در شرق فرات نیز مساحت‌های گسترده‌ای را در اختیار دارند. این در حالی است که آن‌ها بهانه مبارزه با تروریسم را مطرح می‌کنند، اما همانطور که مشاهده می‌کنیم این اقدامات و حضور نظامی در مدت‌های طولانی و بدون هیچ نوع موفقیتی صورت می‌گیرد. آنچه را که آقای شویگو، وزیر دفاع روسیه، مطرح کرد این بود که اگر طرف آمریکایی مشکل‌آفرینی نمی‌کرد ما می‌توانستیم در مدت زمانی سریع‌تر به دستاورد‌های در سوریه برسیم.


انتهای پیام/

برچسب ها: سوریه ، روسیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار