طهماسبی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

هدف از مالچ‌پاشی تثبیت زمین است/ مالچ‌های غیرنفتی برای کنترل گرد و غبار نتیجه‌بخش نبودند

مدیرملی کارگروه مقابله با گرد و غبار سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تاثیر مالچ‌های غیرنفتی تنها چندماه است و به همین دلیل این مالچ‌ها در کنترل گرد و غبار نتیجه‌بخش نبودند.

تکنولوژی نانومالچ تاکنون برای کنترل گرد و غبار نتیجه بخش نبودهعلی محمد طهماسبی مدیرملی کارگروه مقابله با گرد و غبار سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه این سازمان تاکنون از تکنولوژی نانو مالچ طبیعی برای مقابله با گرد و غبار  استفاده نکرده است، گفت: مواد نانویی که در تکنولوژی مالچ تهیه می شوند، عمدتا از مواد معدنی، شیمیایی، بیولوژیکی و پایه‌های نفتی مانند امولسیون و قیر هستند که سازمان حفاظت محیط زیست در این رابطه کارگروهی با شاخص‌های مدون خوداظهاری، آزمایشگاهی و پایلوت تشکیل داده است.

مدیرملی کارگروه مقابله با گرد و غبار سازمان حفاظت محیط زیست افزود: طی یک سال گذشته ۱۲ نمونه مالچ در مرحله اول تایید و مورد آزمایش قرار گرفته‌اند که بعد از تایید به مرحله پایلوت رفته و اگر مشکلی برای محیط زیست و منابع طبیعی ایجاد نکند مجوز برای استفاده از این محصول صادر می‌شود.


بیشتر بخوانید: مالچ پاشی تنها درصد کمی از پدیده گرد و خاک را کنترل می کند


طهماسبی با بیان اینکه موضوع گرد و غبار با فرسایش بادی و طوفان ماسه با هم متفاوت هستند، اظهار کرد:گرد و غبار ممکن است بخشی از فرسایش بادی  باشد، اما از مالچ بیشتر برای طوفان ماسه و هجوم ماسه‌های روان استفاده می‌شود.

مدیرملی کارگروه مقابله با گرد و غبار سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: طی ۶۰ سال گذشته از مالچ برای مناطق برداشت استفاده نشده است و برای کنترل گرد و غبار بیشتر از بیومکانیکی و بیولوژیکی مانند بوته‌کاری و نهال‌کاری استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه هدف از مالچ پاشی تثبیت زمین است که بعد از آن کار‌های بیولوژیک انجام می‌شود، چرا که بعد از گذشت زمانی مالچ از بین می‌رود، خاطرنشان کرد: تاثیر مالچ‌های غیرنفتی نیز تنها چندماه است؛ به همین دلیل تاکنون این مالچ‌ها نتیجه بخش نبودند.

انتهای پیام/

برچسب ها: محیط زیست ، گردو غبار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار