چهل چراغ روشن؛

از توسعه تجهیزات تا ریشه کنی بیماری‌ها/ آمارها از پیشرفت پزشکی استان اردبیل می گوید

یکی از اهداف مهم استقرار نظام جمهوری اسلامی ارتقا سطح سلامت، بهداشت و درمان و دسترسی سهل و سریع آحاد مردم بویژه اقشار محروم به این خدمات است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل ،بخش بهداشت و درمان در کشور از حوزه های مهمی بود که شاهد تحولات و پیشرفت های چشمگیری شد.

درحالی که بسیاری از روستاها و شهرهای کشور در دستیابی به کمترین امکانات بهداشتی و درمانی در مضیقه به سر می بردند، امروزه با گذشت چهار دهه امکانات بهداشتی و درمانی در دورافتاده ترین روستاها نیز گسترش یافته است.

اگر روزگاری ساده ترین بیماریها مرگ و میر گسترده ای به جا می گذاشت امروزه به برکت انقلاب و ارتقا سطح علمی پزشکان حاذق و چیره دست ایرانی پیشرفته ترین بیماری‌ها نیز در داخل کشور درمان می شود و بسیاری از بیماری ها ریشه کن گردیده است.

در استان اردبیل نیز بعد از پیروزی انقلاب تحولات و پیشرفت های چشمگیری در حوزه بهداشت و درمان و و توسعه امکانات زیر بنایی و تجهیزات پزشکی داشته است و آمار وضعیت موجود با دوران قبل از انقلاب نشانگر پیشرفت های خیره کننده در این خطه از کشور است.

توسعه امکانات زیربنایی درمانی و آموزشی

از بزرگترین مشکلات استان اردبیل قبل و اوایل انقلاب کمبود و یا  نبود پزشک ماهر و متخصص در این منطقه بود با پیروزی انقلاب اسلامی وضعیت پزشکی استان نیز همسو با ایجاد دانشکده های تغییر کرد و اکنون با گذشت چهار دهه از انقلاب پزشکان ماهر و مجرب تربیت یافته در دانشکده های پزشکی و پیراپزشکی استان خدمات پزشکی در سطح پیشرفته به همشهریان ارائه می کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل وضعیت بهداشت و درمان استان در شرایط فعلی با امکانات قبل از انقلاب غیر قابل مقایسه عنوان کرد و اظهار داشت: امکانات و زیرساخت های بهداشتی و درمانی استان اردبیل قبل از انقلاب در حد صفر و یا کم بود که بعد از پیروزی انقلاب  و استقرار نظام جمهوری اسلامی و تاسیس دانشگاه علوم پزشکی این حوزه نیز همسو با سایر بخش های توسعه ای تحولات و پیشرفت های بسیاری به خود دید.

از توسعه تجهیزات تا ریشه کنی بیماری‌ها/ آمارها از پیشرفت پزشکی استان اردبیل می گوید

اخوان اکبری از آغاز عملیات سه مرکز و بیمارستان درمانی و آغاز مطالعات مقدماتی احداث بیمارستان هزار تختخوابی در استان در سال جاری خبر داد و اظهار داشت: قبل از انقلاب هفت باب بیمارستان با کاربری درمانی در استان وجود داشت که به برکت انقلاب این تعداد اکنون به ۱۷ مورد در قالب ۱۳ باب دانشگاهی دو مورد خصوصی و دو مورد تامین اجتماعی افزایش یافته است ضمن اینکه در دو سال اخیر از این تعداد دو بیمارستان نمین و کوثر به بهره برداری رسیده است.

افزایش تعداد پزشکان ماهر در استان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با بیان این که قبل از انقلاب تعداد پزشکان نسبت به بیماران بسیار کمتر بوده و اغلب پزشکان موجود پزشکان کم‌تجربه هندی بودند گفت:  تعداد پزشکان شاغل قبل از انقلاب در این استان کمتر از ۵۰ نفر پزشک عمومی و بیست نفر متخصص بود که بعد از پیروزی انقلاب و با گسترش و ایجاد دانشکده های مختلف پزشکی در کشور و استان و تحصیل و تربیت پزشکان ماهر و حاذق با مراتب و مدارج علمی بالا بر تعداد پزشکان این استان نیز افزوده شد.

اخوان اکبری تصریح کرد: در حال حاضر در استان ۳۸۸ پزشک متخصص ۵۳ فوق تخصص و ۲۵۲ دندانپزشک خدمات پزشکی به همشهریان ارائه می نمایند که گفتنی است ۲۵۷ پزشک عمومی ۱۳فوق تخصص و ۲۸ دندانپزشک در دو سال اخیر جذب شده اند.

وی تعداد نیروهای استخدامی این دانشگاه را نیز هشت هزار و ۱۰۰ نفر وارد کرد و عنوان داشت که این تعداد قبل از انقلاب کمتر از هزار نفر بود.

از توسعه تجهیزات تا ریشه کنی بیماری‌ها/ آمارها از پیشرفت پزشکی استان اردبیل می گوید

این مسئول با اشاره به تحصیل سه هزار و ۱۱۵ دانشجو مشغول تحصیل در این دانشگاه بیان داشت: این تعداد دانشجو در ۹ دانشکده پزشکی پیراپزشکی پرستاری و مامایی و دندانپزشکی و یک دانشکده اقماری در خلخال مشغول تحصیل هستند.

مقام عالی بهداشت و درمان استان ضمن اشاره به ایجاد رشته های تخصصی و فوق تخصصی در این دانشگاه بیان داشت: بعد از تاسیس دانشگاه تاکنون ۵۱ رشته تخصص فلوشیپ و فوق تخصصی و هشت رشته کارشناسی ارشد در این دانشگاه راه اندازی گردیده است‌.

اخوان اکبری تعداد اعضا هیئت علمی این دانشگاه را نیز ۲۳۵ نفر عنوان کرد و افزود: این اعضا به تفکیک ۱۱ استاد ۳۴ دانشیار ۱۵۳ استادیار و ۳۷ مربی در امر تربیت و آموزش دانشجویان این دانشگاه فعالیت می کنند‌.

توسعه تجهیزات پزشکی و درمانی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل بر تجهیز مراکز آموزشی و درمانی این دانشگاه به برخی از پیشرفته ترین دستگاه‌های  تشخیصی و درمانی اشاره کرد و گفت: از نظر تجهیزات پیشرفته پزشکی امکانات این استان در حد مبتدی و صفر بود که به لطف الهی و از برکت انقلاب تعداد هفت مورد سی تی اسکن دولتی و ۴ مورد خصوصی راه اندازی گردیده است.

اخوان اکبری تصریح کرد: دو مورد ام آر آی دولتی و دو مورد خصوصی یک مورد رادیوتراپی پیشرفته دولتی و یک مورد خصوصی با دستگاههای مجهز و پیشرفته در طول چهار دهه به بهره برداری رسیده است.

 وی بیان داشت: در دو سال اخیر یک مورد ام آر آی پیشرفته در بیمارستان امام خمینی(ره) به بهره برداری رسیده و دستگاه سی آنژیو نیز در این بیمارستان در حال نصب می باشد.

وی ادامه داد: تخت های بیمارستانی فعال موجود قبل از انقلاب نیز کمتر از ۵۰۰ تخت بود که هم اکنون به دو هزار و ۱۴ تخت فعال رسیده است و با پیش بینی های سطح بندی خدمات بهداشتی و درمانی تا چشم انداز ۱۴۰۴ این میزان تخت به سه هزار و ۹۷۲ تخت قابل افزایش خواهد بود.

این مقام مسئول نسبت ضریب اشغال تخت های فعال را ۱.۱۹ تخت به ازای هزار نفر جمعیت در مراکز دانشگاهی عنوان کرد و بیان داشت: این میزان برای مراکز درمانی ۱.۵۶ در هزار نفر جمعیت در کل استان است که با پیش بینی های صورت گرفته و با تکمیل مراکز درمانی در حال احداث این رقم تا چشم انداز ۱۴۰۴ به ۲.۳۵ در هزار نفر جمعیت خواهد رسید ضمن اینکه نسبت آمار کشوری فعلی تا آن زمان از ۱.۶۵ فعلی به ۲.۶۵ تخت خواهد رسید.

از توسعه تجهیزات تا ریشه کنی بیماری‌ها/ آمارها از پیشرفت پزشکی استان اردبیل می گوید

اخوان اکبری تعداد تخت های ویژه مراکز درمانی استان را ۳۴۱ تخت ذکر کرد و اظهار داشت: آیت تخت ها شامل تخت های آی سی یو، سی سی یو ، دیالیز، پی آی سی یو، آن آی سی یو، آی سی یو توراکس آی سی یو و آی سی یو جراحی قلب است.

وی تاکید کرد: از این تعداد ۲۰ تخت در دو سال اخیر به بهره برداری رسیده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان راه اندازی بخش جراحی قلب و آنژیو گرافی و آنژیو پلاستی دولتی و یک مورد خصوصی در استان را از مهمترین خدمات انجام گرفته در این حوزه در چند سال اخیر ذکر کرد.

اخوان اکبری افتتاح و ارائه خدمات در  ۱۸ کلینیک تخصصی و فوق تخصصی در کنار سایر مراکز و بیمارستان های دولتی را از دیگر اقدامات انجام گرفته در راستای خدمات رسانی درمانی به همشهریان عنوان کرد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل نیز در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران در حوزه بهداشت استان را نسبت به اوایل انقلاب غیر قابل توصیف خواند و گفت: قبل از انقلاب چهار شبکه بهداشتی و درمانی در استان وجود داشت در حالی این تعداد اکنون به ده شبکه افزایش یافته است.

محمد رضا رضایی نیا اظهار داشت: قبل از انقلاب تعداد ۴۶ مرکز بهداشت در استان داشتیم که به یمن انقلاب در حال حاضر تعداد ۱۱۰ مرکز جامع خدمات سلامت، ۵۱۹ خانه بهداشت، ۶۴ پایگاه بهداشت و سه آموزشگاه بهورزی در خط مقدم عرصه تامین سلامت و پیشگیری از بیماری های مناطق و آحاد فعال هستند.

وی افزایش مراکز تشخیص طبی و آزمایشگاهی و رادیولوژی را از دیگر دستاوردهای انقلاب در حوزه تشخیص و درمان برشمرد و بیان کرد: بعد از پیروزی انقلاب تعداد  آزمایشگاه های تشخیص طبی در سطح استان از هشت باب قبل از انقلاب به ۵۴ باب و تعداد مراکز رادیولوژی نیز از دوباب به ۵۵ باب در سال ۹۷ رسیده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل افزود: در حال حاضر ۱۷ داروخانه دولتی و ۱۵۶ داروخانه خصوصی در سطح استان فعال است که این تعداد در قبل و اوایل انقلاب چهار داروخانه در بخش دولتی و ۱۸ باب در بخش خصوصی بود.

رضایی نیا با بیان اینکه قبل از انقلاب پایگاه اورژانس شهری و جاده ای در استان وجود نداشت تصریح کرد: بعد از انقلاب در استان تعداد ۳۲ پایگاه اورژانس شهری و ۳۰ پایگاه جاده ای برای رسیدگی و مداوای سریع به وضعیت حادثه دیدگان و کاهش تلفات حوادث در استان به بهره برداری رسیده است.

وی ادامه داد: قبل از انقلاب ده دستگاه آمبولانس بیمارستانی در استان فعال بود که این تعداد امروز به ۲۳ دستگاه بیمارستانی، ۸۹ دستگاه پیش بیمارستانی، دو اتوبوس آمبولانس و یک بالگرد هوایی افزایش یافته است که از این تعداد ۱۴ دستگاه آمبولانس و ۹ دستگاه مترو آمبولانس(موتورلانس) در دو سال اخیر به ناوگان اورژانس استان اضافه گردیده است.

از توسعه تجهیزات تا ریشه کنی بیماری‌ها/ آمارها از پیشرفت پزشکی استان اردبیل می گوید

توسعه خدمات بهداشتی و درمانی در روستاها

قبل از انقلاب بواسطه محرومیت گسترده ای که در روستاها و شهرهای این منطقه محروم از کشور خدمات بهداشتی و درمانی نیز در حد صفر و تقریبا هیچ بود و آمار مرگ و میر ناشی از بیماری های واگیردار و عفونی بویژه در بین زنان و کودکان بسیار بالا بود.

معاون سلامت دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، با اشاره به افزایش زیرساخت ها و امکانات بهداشتی و درمانی در روستاها و مناطق محروم این استان بعد از پیروزی انقلاب بیان داشت: قبل از انقلاب چهار شبکه بهداشتی و درمانی در استان وجود داشت که در حال حاضر به ده شبکه افزایش پیدا کرده است.

بابک نخستین تصریح کرد: در حال حاضر ۵۱۹ خانه بهداشت در روستاهای استان در امر آموزش و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به روستائیان خدمت رسانی می کنند.

وی اظهار داشت: در حالی که قبل از انقلاب تعداد ۴۶ مرکز بهداشت در استان داشتیم به ب کت انقلاب این مراکز به ۱۱۰ مرکز جامع خدمات سلامت افزایش یافته است ضمن اینکه ۵۱۹ خانه بهداشت و ۴۶پایگاه بهداشت و سه آموزشگاه بهورزی در خط مقدم عرصه تامین سلامت و پیشگیری از بیماری ها فعال هستند.

معاون سلامت دانشگاه علوم پزشکی اردبیل از مهمترین دستاوردهای حوزه سلامت استان در ۴۰ سالگی انقلاب را کاهش میزان مرگ و میر نوزادان و کودکان و مادران عنوان کرد و گفت: قبل از انقلاب شاهد تلفات و مرگ‌و میر نوزادان و کودکان ناشی از عدم رعایت موازین بهداشتی و نبود امکانات بهداشتی و درمانی بودیم که در حال حاضر مرگ و میر نوزادان به رقم ۷.۹ در هزار تولد رسیده است.

نخستین با تاکید بر ریشه کنی بسیاری از بیماری ها از قبیل سرخک حصبه و فلج اطفال در استان در سایه اقدامات بهداشتی و پیشگیرانه درمانی دانشگاه علوم پزشکی از افزایش برنامه های آموزشی و مراقبتی دوران بارداری مادران در مراکز و پایگاههای بهداشت خبر داد و افزود: با برنامه ههای آموزشی صورت گرفته آمار مرگ و میر نوزادان زیر یکسال به ۱۱.۳ و در کودکان زیر پنج سال به ۱۳.۵ در هزار تولد رسیده است.

وی بیان داشت: همچنین توانستیم میزان مرگ و میر ناشی از بیماری های عفونی مادران نوزادان و تغذیه ای، بیماریهای قلبی و عروقی و تصادفات و حوادث را طی چند دهه اخیر کاهش دهیم هرچند که در زمینه پیشگیری و کاهش تلفات ناشی از تصادفات و سرطان های گوارشی در استان تا رسیدن به نقطه ایده آل فاصله داریم.

 آماری که در این گزارش ذکر گردید همه نشان از رشد و جهش بی سابقه در حوزه بهداشت و درمان استان دارد که اغلب قریب به اتفاق این پیشرفت ها بعد از پیروزی انقلاب و توسط فرزندان همین دیار حاصل شده است‌.

این میزان از رشد و پیشرفت ثمره روحیه خودباوری و اتکا به خود دانشمندان و اندیشمندان زمانی به دست آمده است که کشورهای سلطه گر برای به زانو درآوردن و وابسته کردن ملت غیور ایران به خود از گزینه تاریخ مصرف گذشته ای به نام تحریم استفاده کردند اما زهی خیال باطل که فرزندان این مرز و بوم پرورش یافته مکتب انقلاب هستند و تسلیم و سازش در این مکتب وجود ندارد.

امروز بعد از گذشت ۴۰ سال میوه درخت انقلاب پربارتر از همیشه به ثمر رسیده است و پیشرفت ها و دستاوردهای انقلاب به گونه ای شده است که ایران سرآمد دوران شده است و همین کشورهای سلطه گر از سرعت این همه پیشرفت انگشت حیرت به دهان می گزند‌.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.