ردپای احمدی نژاد در روستایی طلسم‌شده حوالی پایتخت/ چرا مردم این منطقه ۵۰ ساله را جادویی می‌دانند؟ +تصاویر

قصد داریم از جایی حوالی پایتخت صحبت کنیم که به منطقه طلسم شده یا روستای جادویی شهرت دارد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  نوروزآباد برخلاف اسمش نه نوروز است، نه آباد؛ منطقه‌‌ای فقیرنشین از توابع شهر احمدآباد مستوفی اسلامشهر است که در جنوب‌غربی شهر تهران قرار دارد و چند دهه‌ است که مشکلاتش طلسم شده.

«بچه‌های اینجا علاوه بر فقر، دچار مشکلات فرهنگی هم هستند. بهشان نزدیک که می‌شوی با سنگ می‌زنندت.» این‌ها را رفیقی می‌گفت که ما را به روستا می‌برد. مانده بودیم که سر به سلامت ‌می‌بریم یا نه! همان رفیق می‌گفت به این راحتی‌ها نمی‌توانیم روستا را پیدا کنیم. انگار یک روستای جادویی باشد.

رفیق خیلی بی‌راه نمی‌گفت. بالاخره حدود روستا را پیدا کردیم و در جاده‌ای‌ خاکی به نوروزآباد رسیدیم. حالا باید می‌رفتیم به نوروزآباد شمالی. در جنگلی از نخاله و زباله، در جاده‌ای بودیم که به آن سو راهنمایی شدیم. رفتیم و رفتیم و به بن‌بست زباله خوردیم. کمی از مسیرِ رفته را برگشتیم تا آخرسر با راهنمایی مردی که در محوطه‌، گونی‌های نخاله‌ را تحویل می‌گرفت به کنار آلونک‌های نوروزآباد رسیدیم. غروب بود و بچه‌ها بیرون خانه بازی می‌کردند.

با ترس و لرز اطراف را ‌پاییدیم که بچه‌ای سنگی برندارد و پرت نکند سمت‌مان. خودمان را زدیم به آن راه و پیاده شدیم و از یک کوچه‌ی لیچ و گلی، از وسط خانه‌های روستا، خودمان را رساندیم به انتهایش که زنی ایستاده بود. چاق‌سلامتی کردیم که بچه‌ها هم جمع شدند. کمی که گذشت فهمیدیم که در مورد این یکی، رفیق اشتباه می‌کرده؛ اینجا نباید از کسی ترسید.

روستای طلسم شده

روستای نوروزآباد برخلاف تصور خیلی‌ها، یک روستای کلاسیک وسط دشت یا بالای کوه نیست که به آن برسی و ده‌ها خانه‌ی آباد را کنار هم ببینی. بلکه یک روستای عشایری است با سندهای سربی شاهی که حالا بیشترِ مردمش خسته از کشتی گرفتن با شهرداری، آنجا را گذاشته و رفته‌اند. مانده‌ها هم کم نیستند. ۳۶خانواده‌ای می‌شوند. آن‌ها که رفته‌اند خانه‌ها را ارزان به خانواده‌های مهاجران واگذار کرده‌اند؛ پاکستانی‌ها و افغانستانی‌هایی که از ورود به شهر منع شده‌اند. اکثرشان هم پولی ندارند که اقامت خودشان را تمدید کنند و کارشان هم جمع‌آوری نخاله از شهر یا تکه‌بُری شلوارهای کار کثیف و کهنه است.

روستای طلسم شده

از تأسیس روستای نوروزآباد پنجاه سالی می‌گذرد. یعنی پنجاه سال قبل یک عده از عشایر با دام‌های خود دست از ییلاق و قشلاق به شمیرانات برداشتند و همین‌جا ماندگار شدند و از همان پنجاه سال پیش مشکل پیچیده‌شان شروع شد. این‌ها را مردی می‌گفت که به عنوان نماینده‌ی روستا به ما معرفی شد. خیلی هم حوصله‌ی حرف زدن نداشت. ناامید می‌گفت کسی که به فکر ما نیست.

روستای طلسم شده

می‌گفت شهرداری، وزارت راه، اداره‌ی اوقاف و هزار اداره‌ی دیگر هر کدام در دوره‌ای با مردم این روستا درگیر بودند و هستند. هر کسی هم که می‌آید می‌گوید کاری از دست ما برنمی‌آید. در بهترین حالت، خانه‌های قدیمی را خراب نمی‌کنند ولی به آن‌ها اجازه‌ی بازسازی هم نمی‌دهند. هرچند آب و برق و تلفن به خانه‌ها رسیده است. خانه که چه عرض کنم، به زاغه‌ها و آلونک‌هایشان نگاه می‌کنم. شاید شب، گروهی با رشوه گرفتن اجازه‌ی بازسازی بدهند و روز بزنند زیرش و ساخته‌ها را خراب کنند.

روستای طلسم شده

نوروزآباد نه تنها گرفتار اداره‌هاست که از نظر جغرافیایی هم از هر طرف محاصره است. کارخانه‌ی شن، سازمان اوقاف، مراکز نظامی، کارخانه‌ها و بخشی هم جاده. حتی تا همین چند وقت پیش مرکز کارتن خواب‌ها و معتادین هم بود که شب‌ها در خانه‌ی مخروبه‌ای شب را به روز می‌رساندند.


بیشتر بخوانید:جاذبه گردشگری جدید به نام «فقر»! +عکس


روستای طلسم شده

اینجا بی‌اغراق شبیه فیلم‌های تخیلی است؛ تصویری به شدت به هم ریخته و شلم شوربا. همه‌چیز کنار هم است. آدم‌های متمول کنار آدم‌های ضعیف، مجموعه‌های قوی کنار خانه‌ها و آلونک‌های مردم.

روستای طلسم شده

سراغ یکی از دو مغازه‌ی روستا‌ رفتیم که نماینده‌ی تمام و کمال همان به‌ هم ریختگی بود. همه چیز داشت؛ از مرغ و رب و سیگار و مایع دستشویی تا احتمالاً جان آدمیزاد. ما که رسیدیم یک مشتری افغانستانی داشت خرید می‌کرد: بخشی از استخوان و پوست یک مرغ با یک قوطی رب، روی هم هفده هزار تومان شد.

روستای طلسم شده

مغازه‌دار می‌گفت خودش مالک چند خانه است که حالا به افغان‌ها اجاره داده است. خانه‌ها را با دست نشان‌مان داد. می‌گفت خودش به خاطر دام‌ها‌یش اینجا مانده‌ و خانه و زندگی‌اش را پانزده سال پیش برده به اسلامشهر. امیدی نداشت که مشکلات حل شوند. می‌گفت خیلی‌ها آمدند و قول دادند و گزارش گرفتند و فیلم گرفتند و خیلی‌ها هم آمدند پروژه‌ تصویب کردند. از احمدی‌نژاد تا امروز. ولی هیچ کدام اثر نکرد. نوروزآباد مثل یک زخم کهنه است که همه به آن عادت کرده‌اند. امروز هم که شده مرکز جمع‌آوری زباله و نخاله. شب به شب شهرداری زباله‌جمع‌کن‌ها را می‌گیرد، پنجاه تومان می‌دهند و رها می‌شوند.

روستای طلسم شده

از مغازه بیرون زدیم. بچه‌ها همه جا بودند. از روی سادگی کودکانه‌شان فکر می‌کردند برای‌شان چیزی آورده‌ایم. امیدوار بودند که برای‌شان کاری می‌کنیم. بچه‌هایی شاد که به راحتی به زندگی وسط این سختی‌ها خو گرفته بودند و هنوز نمی‌دانستند ناامیدی یعنی چه.

روستای طلسم شده

به یکی از افغانستانی‌ها گفتیم زندگی اینجا برایت سخت نیست؟ می‌گفت «اینجا به دنیا آمدم و بزرگ شدم. چند سال پیش رفتم افغانستان و دلم خواست برگردم نوروزآباد. زندگی اینجا برایم بهتر است.» ما را برد وسط زندگی‌شان. خانه‌هایی کوچک که با یک موکت فرش شده بود. با کلی بچه‌ی شلوغ و بازیگوش. همسایه‌ها هم به راحتی توی خانه‌ی هم رفت و آمد می‌کردند. خانه‌ها محقر بود. با ابتدایی‌ترین وسایل زندگی.

روستای طلسم شده

سرجمع ۳۶ خانوار با جمعیتی بیش از ۲۰۰ نفر به داشتن سرپناهی در نوروزآباد راضی شده‌اند. آن‌هایی که اوضاع بهتری دارند، خانه‌های‌شان به ۲۰ متر می‌رسد اما اغلب در خانه‌های حلبی کمتر از۱۵ متر روزگار می‌گذرانند. اهالی منطقه می‌گویند همین سرپناه‌ها هم اجاره‌ای هستند. به گفته‌ی خودشان به طور میانگین ماهی ۱۵۰ هزار تومان کرایه می‌دهند با ۳میلیون پول پیش، برای چهاردیواری‌هایی که حمام هم ندارند.

هر نوروزآبادی روزانه حدود ۱۰ هزار تومان درآمد دارد که یا از جمع‌آوری زباله به دست می‌آورد یا از برش‌دوزی لباس‌های کهنه. بعضی‌ها که خانه‌های‌شان به جای پیت‌های حلبی با کاه‌گل بنا شده و خانواده‌شان بالای ۵نفر است، ماهانه حدود یک میلیون تومان درآمد دارند.

روستای طلسم شده

منطقه پر از بچه است که اغلب‌شان افغانستانی هستند. تعداد‌ی‌شان با توجه به حکم رهبر انقلاب مبنی بر تحصیل مجانی، برای تحصیل به احمدآباد مستوفی می‌روند و تعدادی از برادر و خواهرها از دیگری درس می‌گیرند. یک معلم قرآن هم دارند از اهالی، به نام شفیقه. به قول خودشان شریفه مُلا.

روستای طلسم شده

در نوروزآباد جنوبی یک مسجد هم هست که مردم می‌گفتند گاز را به خاطر همان مسجد تا آنجا رسانده‌اند. بخش جنوبی روستا گاز دارد و صد متر مانده به بخش شمالی گاز نمی‌دهند. اگر گاز به کل منطقه می‌رسید مشکل بزرگ مردم حل می‌شد. امام جماعت مسجد هم معتقد است کسی به اینجا نمی‌رسد.

از حق نگذریم این روزها برخلاف دولت‌ها، مسئولیت‌پذیری خیرین و گروه‌های جهادی به شدت زیاد شده‌ و به این جا هم سر می‌زنند. هر چند نمی‌توانند کار زیادی پیش ببرند. مشکل روستا با کمک یک خیر و دو خیر حل نمی‌شود. یعنی هر بخشی را که حل کنی باز یک جا می‌ماند. شهرداری، اداره‌ی برق، گاز و... . در مورد مشکل گاز ،خود شهردار منطقه مصاحبه کرده و گفته از دست ما کاری برنمی‌آید.

برای اینکه بفهمیم نهادهای دولتی بعد از این همه سال چه کار می‌کنند، خواندن آخرین مصاحبه‌ی سرپرست شهرداری احمدآباد مستوفی خالی از لطف نیست؛ «در نوروزآباد هیچ ردپایی از نهادهای حمایتی دیده نمی‌شود. هیچ نهاد دولتی نیز برای ساماندهی وضعیت این منطقه در کنار بزرگراه اقدامی نکرده است. نخاله‌های ساختمانی زیادی هم در گوشه و کنار روی هم تل‌انبار شده‌اند که اهالی می‌گویند گاهی ماشین‌های شهرداری به اینجا می‌آیند و آن‌ها را خالی می‌کنند. جمعیت دانشجویی امام علی(ع)، یک نهاد مردمی است که این منطقه را شناسایی کرده و برای کارآفرینی زنان و حمایت پزشکی و غذایی از اهالی آن اقداماتی انجام داده است.

در این راستا از سال گذشته هماهنگی‌های خوبی را با مجموعه ادارات شهرستانی و مدیریت کلان شهرستان اسلامشهر و همچنین دادگستری شهرستان ایجاد نموده‌ایم و چندین جلسه را با حضور مسئولین مختلف برگزار نموده‌ایم تا با انجام اقداماتی همچون ساماندهی احشام‌فروشی‌های جاده‌ی ورودی، ساماندهی مناسب جایگاه واحدهای تولیدی و صنعتی و برخی اقدامات دیگر، بتوانیم وضعیت مساعدی را در این محدوده به وجود بیاوریم و ساماندهی محله‌ی نوروزآباد را نیز در همین چارچوب پیش ببریم.»

روستای طلسم شده

او معتقد است: «برای رفع کلی مشکلات در این منطقه، ضروری است تا دستورالعمل‌های لازم از سوی سازمان‌های بالادستی همچون استانداری ابلاغ شود و وضعیت مجوزهای ساخت و ساز در این محله روشن شود. ما به طور جدی در حال رایزنی برای برطرف کردن موانع پیش رو هستیم تا به امید خدا با انجام اقدامات لازم، سامان مناسب و قابل قبولی به محله‌ی نوروزآباد بخشیده شود.»

منبع:فارس

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۳ ۰۴ دی ۱۳۹۷
هرجا نگاه میکنی شده افغانی همه کار هم انجام میدن از واکس زدن تا ساختمان سازی اینا رو باید بیرون کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۳ ۰۴ دی ۱۳۹۷
موافقم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۷ ۰۴ دی ۱۳۹۷
افغانیا باید از ایرانیا یاد بگیرن هشت سال تو بدترین شرایط جنگیدن ولی دست از کشورشون نکشیدن ولی الان ایران شعبه دو افغانستان شده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۹ ۰۳ دی ۱۳۹۷
تو کشور خودمون فلسطین و لبنان و میانمارو یمن و ... زیاد داریم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۱ ۰۳ دی ۱۳۹۷
احمدی نژاد حداقل ۷۰ درصد روستائیهاروخانه دار کرد.
کارش ۲۰ بود
Iran (Islamic Republic of)
گیلانی
۲۲:۲۲ ۰۳ دی ۱۳۹۷
کل این هیچ ربطی به آقای احمدی نژاد نداشت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۶ ۰۳ دی ۱۳۹۷
متاسفم برای این فرد
Iran (Islamic Republic of)
&&&
۲۱:۲۹ ۰۳ دی ۱۳۹۷
خدا پدر احمدی نژاد را بیامرزه،کم بی خانمان را خانه دار کرد،بماند که بعضی از پیمانکاران از کیفیت زدند،الان هنون یارانه داره مشکل بعضی از فقرا رل حل میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۶ ۰۳ دی ۱۳۹۷
15سال ازدواج کرده بودم نتونسم خونه بسازم این مرد با آمدنش
خونه دارم کرد...... دمش گرم خدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۱ ۰۳ دی ۱۳۹۷
احمدی نژاد خیلی آش دهن سوزیم نبود
Iran (Islamic Republic of)
توپانی
۱۹:۴۵ ۰۳ دی ۱۳۹۷
اینهاحاشیه نشینندکه مهاجرت کرده اندنمی شودهرجا بدون برنامه وزیرسازی رفت وروستاوشهرتشکیل دادحتی بایدمهاجرت ازشهری به شهردیگربایدبراساس امکانات هرشهروآبادی صورت پذیرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۷ ۰۳ دی ۱۳۹۷
احمدی نژاد کجای این داستان بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۳ ۰۳ دی ۱۳۹۷
افغانیی که زندگی کردن تو بدترین جای کشور غریبه رو ترجیح به زندگی در کشور خودش بده غیرت نداره ؛مثل ادم برن کشور خودشون و بسازن واونجا کار کنن؛از این لحاظ ملت ایران حرف نداره هشت سال جوونامون با رژیم عراق و همدستاش جنگیدن؛اگر ماهم مثل عراقیا بودیم با از کشورمون مهاجرت میکردیم..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۳ ۰۴ دی ۱۳۹۷
ما رهبر دلسوزی که هم ردیف ضعفا بود داشتیم اما اونها ندارند و چشم امیدشون به ماست ما نباید محاسبات مادی را به محاسبات الهی ترجیه بدهیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۲ ۰۳ دی ۱۳۹۷
طلسم شده یعنی چه
من نمیدونم مسئولین کی میخوان با ساماندهی حاشبه ها و سایر کلونیها زنجیره فقر و اعتیاد و بیماری و بی سوادی و بزهکاری به نسل بعد را قطع کنن. ضربه اش را کل جامعه میخوره مایه تاُسفه زحمات بهداشتیها و آموزش و پرورشیها رو هم هدر میدن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۵ ۰۳ دی ۱۳۹۷
تنها مسئولی که پایش به این روستا رسید ، فقط احمدی نژاد بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۸ ۰۴ دی ۱۳۹۷
جالب هست که مسئولین همیشه در مورد ایران می گن در ایران انقدر کار بر زمین مانده وجود دارد که اگر سالها با همه توان هم کار کنیم باز هم نمیرسیم آنوقت این همه هم بیکار داریم
مشکل ما عدم مدیریت طراح است که بتواند اشتغال طراحی و تولید کند و الا شاید تمام این مهاجرین هم اگر سر کار بروند باز هم نیرو کم بیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۸ ۰۳ دی ۱۳۹۷
خدا شکر که باز هم رد پای احمدی نژاد باعث تهیه گزارش شد والا شما تا صد سال دیگه هم پیداش نمی کردید
Pakistan
علی
۱۸:۱۷ ۰۳ دی ۱۳۹۷
استباه می کنید با این منابع غنی زیر زمینی مگر یک همچنین جایی هم پیدا میشود استباه می کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۷ ۰۳ دی ۱۳۹۷
درست بگو احمدی نژاد اونجا چه ردی داشت که ما ندیدیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۵ ۰۳ دی ۱۳۹۷
اینایی که میگن احمدی نژادش کو؟جدی چشماتون ضعیفه؟یا مارو سر کار گذاشتین؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۶ ۰۳ دی ۱۳۹۷
منظور ابن که احمدی نژاد مسکن مهر را درست کرد که به این بینواها برسه ولی .......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۵ ۰۳ دی ۱۳۹۷
ردش رو همه دیدن شما چطور ندیدی مشکل از خودته داداش
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۷:۵۱ ۰۳ دی ۱۳۹۷
آنجا قبلا روستا بوده و انتقال پیدا کرده به نقطه ای دیگر حالا عده ای برای جمع آوری زباله آنجا سکونت کردن ، اشکال کار کجاست ؟ آیا دولت مقصر هست .آنجا که محل دپوی زباله است آیا از نظر بهداشتی درست است که انسان زندگی کند؟ نباید یکطرفه به قاضی رفت .مردمی که اونجا هستند کاشان جمع کردن زباله است و برای راحتی خودشون زن و بچه های خودشون رو هم در کنار زباله ها سکونت دادن . (البته آنجا چون خانه وجود داشته و تخریب نشده ، راحت آمدن ساکن شدن)که این کار غلط و سو استفاده است .در هر استان در محل دپوی زباله که از شهر حداقل 10 کیلومتری فاصله داره ، آدمهای زباله گرد پیدا میشه ، اگه تعدادی آنجا ساکن بشن و خونه بسازن ، آیا درست است ؟ قطعا خیر ، دولت نباید اجازه بده .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۴ ۰۳ دی ۱۳۹۷
جای تاسف داره کشو ر مابااین همه منابع باید اینجوری باشه ،تازه افغانی که باشن اوناهم انسان هستن ودرکشور مازندگی میکنن ،مابایدمیزبان خوبی باشیم ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۱ ۰۳ دی ۱۳۹۷
چی بگم فقط اینو میتونم بگم افغانستانم روزی جزئی از خراسان بزرگ بوده ما خراسانیها اصلا افغانیهارو خراسانی میدونیم نه کشوری بیگانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۷ ۰۳ دی ۱۳۹۷
افغانها از گوشت و خون ایرانی ها هستند .
حتی قسمتی از عراق و روسیه و پاکستان و بحرین و امرات و .. از گوشت و خون ایرانی ها هستند و با هم برادر خونی هستیم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۱ ۰۳ دی ۱۳۹۷
چی بگم فقط اینو میتونم بگم افغانستانم روزی جزئی از خراسان بزرگ بوده ما خراسانیها اصلا افغانیهارو خراسانی میدونیم نه کشوری بیگانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۹ ۰۳ دی ۱۳۹۷
افغانی ها باید با هماهنگی سازمان های بین المللی به کشورشان باز گردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۵ ۰۳ دی ۱۳۹۷
چی بگم با این گرانبهای مسکن دور از ذهن نیست که ماهم به این روز بیفتیم؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۰ ۰۳ دی ۱۳۹۷
واقعا متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۰ ۰۳ دی ۱۳۹۷
عزيزان افغاني بايد به كشورشان بازگردنند. الان در افغانستان دولت سر كار است و بايد بروند و كشور خودشان را بسازند. وقتي اونا روستاهايشان را خالي كند. طالبان و داعش جاي آنها را پر مي كنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۱ ۰۳ دی ۱۳۹۷
بهترین کار اول ساخت مسکن مهر در اونجاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۳ ۰۳ دی ۱۳۹۷
ساخت 36 واحد تو اونجا از دولت چيزي كم ميشه؟؟؟
-
ناشناس
۰۸:۳۳ ۰۳ دی ۱۳۹۷
از این موارد در اطراف پایتخت زیاد است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۲ ۰۳ دی ۱۳۹۷
وای بحال اوناییکه پولهاشونو میرن ویلا میخرن تا گاهی برای تفرج برن و خوش بگذرونن.کاش لوتیهایی مثل شهید ابراهیم هادی زنده بودن فقط درد اینهارو ما که صورتهامونو باسیلی سرخ نگه داشته ایم میفهمیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۶ ۰۳ دی ۱۳۹۷
چه ربطی داشت به احمدی نژاد ؟؟؟َ!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۹ ۰۳ دی ۱۳۹۷
بله چه ربطی به احمدی نژاد داشت...؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۰ ۰۳ دی ۱۳۹۷
منم میخواستم همینو بگم!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۹ ۰۳ دی ۱۳۹۷
پس نه مربوط به منه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۲ ۰۳ دی ۱۳۹۷
واقعا متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۱۰:۵۵ ۰۳ دی ۱۳۹۷
متاسف بودن خشک و خالی دردی رو دوا نمیکنه. متاسف نباش! پاشو برو بهشون سر بزن پولی هم با خودت ببر خوشحالشون کن. چرا ما احساس مسئولیت نمی کنیم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۴ ۰۳ دی ۱۳۹۷
اینجوری که بهتره
مجوز بدن قیمت اونجام سر به فلک میکشه و این بندگان خدا آوراه یه بیابون دیگه خدا میشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۹ ۰۳ دی ۱۳۹۷
این چه فرقی باحلبی آباد دارد؟بااین همه اعایی که داریم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۸ ۰۳ دی ۱۳۹۷
خدایا به داد هممون برس
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۰۷:۵۶ ۰۳ دی ۱۳۹۷
این که بیخ گوش پایتخت است! وای به حال روستاهای دور افتاده سیستان و بلوچستان، کرمانشاه و هرمزگان و ....! علی برکت الله!
Iran (Islamic Republic of)
علی222
۰۹:۴۴ ۰۳ دی ۱۳۹۷
تک تک ما روز قیامت باید پاسخگو باشیم
Iran (Islamic Republic of)
خالصی
۰۷:۵۶ ۰۳ دی ۱۳۹۷
ربطش به احمدی نژاد چی بود؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۷ ۰۳ دی ۱۳۹۷
کجاش به احمدی نژاد ربط داشت ...!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۲۶ ۰۳ دی ۱۳۹۷
باید این خانواده ها رو به جای دیگری برای زندگی ببرند و کلا اینجا رو خراب کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۲۴ ۰۳ دی ۱۳۹۷
چه ربطی به احمدی نژاد داشت ؟؟؟
United States of America
علی
۰۳:۱۰ ۰۳ دی ۱۳۹۷
اون مسئولی که این رو میبینه و کاری نمیکنه باید از الآن عذاب دنیا و آخرت رو قبول کنه
Iran (Islamic Republic of)
رسول
۰۱:۵۳ ۰۳ دی ۱۳۹۷
من دقیقا متوجه نشدم که توی کل این پنجاه سال مسئول اوضاع نوروز ٱباد احمدی نژاد بوده یا کلا توی پنجاه سال گذشته مسئول در کل کشور فقط و فقط احمدی نژاد بوده؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۱ ۰۳ دی ۱۳۹۷
احسنت
Romania
وحید
۱۴:۳۳ ۰۳ دی ۱۳۹۷
دمت گرم منم از این درعجبم تنها کسی که یه کم به درد مستضعفین رسید رو هر کی هر جور که بتونه می کوبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۴ ۰۳ دی ۱۳۹۷
انتظار از احمدی نژاد واقعا زیاده، چون فقط اون نوکر مردم بود، بقیه ارباب بودن و هستن، ارباب مگه برا زیردستش کاری می کنه؟
خدا پدر و مادر شو بیامرزه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۰ ۰۳ دی ۱۳۹۷
احمدی نژاد گرانی ها را با خودش آورد دستش درد نکنه
Iran (Islamic Republic of)
حسين
۰۱:۳۶ ۰۳ دی ۱۳۹۷
تمام وجودم درد گرفت.
ناخواسته اشكهايم جاري ميشود از اين همه درد...
Germany
ناشناس
۰۱:۱۸ ۰۳ دی ۱۳۹۷
هر ایرانی و هر انسان حق زندگی داره
نژاد پرست نباشیم که بدترین جنگ در ایران میشه
زنده باد انسانیت چه ایرانی چه افغانستانی و چه عرب و غیره