چهل چراغ روشن؛

ایران امروز بی نیاز از پزشک و دارو

پیشرفت در حوزه تخصص های جراحی و ابداع روش های جدید درمانی، تاسیس و گسترش مراکز علمی و پژوهشی مورد نیاز جامعه امروز به نقطه ای رسیده که دیگر نیازی به واردات نداریم.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، نظام انقلاب اسلامی در حالی به پیروزی رسید که کشور ایران با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کرد. چند سالی بود که شکست اعراب از رژیم صهیونیستی یاس و ناامیدی را در جهان عرب حاکم کرده بود و زمینه سازی برای به سازش کشاندن پیشگام جهان عرب یعنی مصر با رژیم صهیونیستی صورت گرفته بود. رژیم پهلوی ژاندارم آمریکا در منطقه بود تا با هزینه ملت های منطقه، امنیت انرژی مورد نیاز غرب فراهم شود. با پیروزی انقلاب اسلامی اما فضا تغییر کرد. نسيم بازگشت به هویت اسلامی جهان اسلام را در نوردید.

انقلاب اسلامی ایران نه تنها در جهان الگو و سرمشقی برای دیگر کشورهای اسلامی و ترغیب مسلمانان به بازگشت به هویت دینی و اسلامی شد، بلکه در داخل نیز جهش عظیمی در زمینه های گوناگون اجتماعی_اقتصادی و سیاسی ایجاد کرد و چهره کشور را دگرگون ساخت.

تبلور سلامت در سایه ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی

در ۴۰ سال گذشته موفقیت‌های بزرگی در پرتو پیشرفت‌های علمی و تکنولوژی، افزایش سواد، بهبود ارتباط و دسترسی به خدمات بهداشتی درمانی اتفاق افتاده است. پیشرفت‌های دارویی و کشف و تولید دارو‌های جدید و نوترکیب، پیشرفت در حوزه تخصص‌های جراحی و ابداع روش‌های جدید درمانی، ریشه کن کردن برخی از بیماری ها، بهبود وضعیت درمانی، تاسیس و گسترش مراکز علمی_پژوهشی مورد نیاز جامعه و توجه ویژه به مهندسی پزشکی از مهم‌ترین دستاورد‌های انقلاب اسلامی در زمینه پزشکی است.

در زمان های نه چندان دور تعداد داروخانه ها به تعداد انگشتان دست بود تا جایی که برای پیدا کردن یک قلم دارو گاهی باید خیابان های زیادی را زیر پا می گذاشتیم تا داروی مورد نظر را پیدا کنیم اما اکنون در هر محله داروخانه و درمانگاهی برای ارائه خدمت به مردم وجود دارد.

عقب‌ماندگی علمی و فناوری کشور ایران در دوران قبل از انقلاب، برای ایرانیان با سابقه فرهنگی و تمدنی بسیار آزاردهنده بود. غلبه بر این عقب‌ماندگی، عبور از مرزهای دانش و دستیابی به پیشرفته‌ترین فناوری‌ها با هدف ایجاد تمدن نوین اسلامی، از آرمان‌های انقلاب اسلامی است.

در سال‌های گذشته رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، با تمرکز بر روی تولید علم در ایران و مطرح نمودن موضوعاتی چون جنبش نرم‌افزاری و جهاد علمی، زمینه‌های خوبی را برای پیشرفت در عرصه علوم وفنون نوین در کشور فراهم ساختند.

تبلور سلامت در سایه ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی

پیشرفت های علمی و دستیابی جمهوری اسلامی به برخی از فناوری‌های پزشکی نوین در سال‌های اخیر، به‌گونه‌ای حیرت‌انگیز است که غربی‌ها به شدت نگران شده و یکی از علل تشدید فشارهای آنان بر ایران با بهانه‌هایی از جمله موضوع هسته‌ای است که تلاش می‌کنند تا راه پیشرفت‌های ایران را بگیرند. شاخص‌های زیر می‌تواند تا حدودی نمایشگر این موضوع باشد.

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان بر اساس تصویب شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در ۲۲ بهمن سال ۱۳۶۷ با پذیرش ۶۰ دانشجو در رشته پزشکی و زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی تهران فعالیت خود را آغاز نمود.

تبلور سلامت در سایه ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی

دکتر نوید دانایی رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، با اشاره به پیشرفت‌های ۴۰ ساله دانشگاه علوم پزشکی سمنان گفت: پیشرفت‌های علوم پزشکی در حوزه بهداشت و درمان و آموزش پزشکی چشمگیر بوده و یکی از مهمترین پیشرفت‌ها افزایش امید به زندگی است که در سال‌های قبل انقلاب سن امید زندگی در استان سمنان ۵۴ سال بوده و در حال حاضر این رقم به حدود ۸۰ سال افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: مرگ و میر نوزادان و مادران باردار در سال‌های قبل از انقلاب بیش از ۱۰۰ مرگ به ازای هر تولد بوده و در سال‌های اخیر به شدت این رقم کاهش یافته و امروز مرگ و میر نوزادان به حدود ۵/۵ به ازای هر هزار تولد و مرگ و میر کودکان نیز به زیر ۱۰ کاهش یافته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان با اشاره به کمبود پزشکان متخصص در سال‌های قبل از انقلاب در استان سمنان تصریح کرد: امروز تقریبا در همه‌ی رشته‌های علوم پزشکی، پزشک متخصص و فوق تخصص وجود دارد و خدمات درمانی را با قیمت های پایین ارائه می‌دهند.

دانایی اضافه کرد: در سال‌های قبل از انقلاب تعداد بسیار محدودی پزشک و پرستار در کشور تربیت می‌شد و مجبور به آوردن پزشکان از خارج از کشور و به خصوص کشور‌های هند و بنگلادش بودیم، ولی امروز بسیاری از نیاز‌های پزشکی را در خود استان تامین می‌کنیم.

تبلور سلامت در سایه ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی

وی افزود: وجود دانشکده های پزشکی، دانشکده دندانپزشکی و دانشکده های بهداشت و دانشکده‌های متعدد پیراپزشکی نشان از این دارد که امروز بیش از ۹۰ درصد از نیاز‌های تربیت پزشک و پرستار در خود استان تامین می‌شود و این درحالی است که در سال‌های قبل از انقلاب فقط یک مدرسه بهیاری در کل استان وجود داشت.

زینعلی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی سمنان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، با اشاره به پیشرفت‌های حوزه تجهیزات پزشکی در سال‌های بعد از انقلاب اسلامی گفت: در دهه‌های اخیر با رشد و اعتلای صنایع و ورود تکنولوژی‌های پیشرفته عرصه تجهیزات پزشکی دچار تحول و ارتقاء شده است.

وی افزود: فعالیت چندین مرکز MRI و تصویربرداری، سی تی اسکن و غیره نشان از پیشرفت دانشگاه علوم پزشکی سمنان در حوزه تجهیزات پزشکی دارد.

زینعلی با اشاره به پیشرفت‌های تولید دارو در کشور تصریح کرد:در حال حاضر حدود ۹۷ درصد از دارو‌های مورد نیاز کشور تولید داخل بوده و این در حالی است که در سال‌های قبل از انقلاب بسیاری از دارو‌ها از خارج از کشور وارد می‌کردند.

معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی سمنان اضافه کرد: در سال‌های قبل از انقلاب کمتر از ۵ داروخانه در سطح استان سمنان فعالیت داشت و در حال حاضر تنها در مرکز استان حدود ۲۵ داروخانه فعالیت دارد و همه‌ شهرستان‌های استان نیز در این حوزه پیشرفت‌های چشمگیری داشته ایم.

تبلور سلامت در سایه ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی

وی افزود: در سال‌های قبل از انقلاب به ازای هر ۱۰ هزار نفر یک داروخانه در استان فعال بود و در حال حاضر هر ۷ هزار نفر یک داروخانه،  استان سمنان از پوشش ۱۰۰ درصدی داروخانه‌ها نسبت به جمعیت برخوردار است.

 طی عمر پر برکت انقلاب اسلامی؛ دستاوردهای جهشی متکی به معنویت این نظام الهی از چنان گستردگی و تنوعی برخوردار بوده که امروزه نه تنها اندیشمندان و صاحبنظران بی‌طرف غربی و شرقی، بلکه دشمنان قسم خورده این مرز و بوم نیز بر عظمت آن اذعان داشته و به کارآمدی بالای آن اعتراف دارند.  پزشکی یکی از مهم ترین دستاورد های انقلاب اسلامی است و تا به امروز کشور ایران به هیچ یک از کشور های جهان غرب در این زمینه وابسته نبوده و نخواهد بود.این انقلاب باعث شد تا کشورمان در نیازهای اصلی خود وابستگی را از کشور های دیگر کاسته و بر توان داخلی خود بیفزاید.

گزارش از محمد داودی

انتهای پیام / ذ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۷ ۱۳ دی ۱۳۹۷
برا همین آنقدر قیمت‌ها بالاست چون بی نیازیم
آخرین اخبار