در پی بالا گرفتن تنش‌ها میان پکن-اتاوا

حکم اعدام در انتظار شهروند کانادایی در چین

یک شهروند کانادایی به اتهام قاچاق مواد مخدر در چین محاکمه می‌شود و احتمالا با مجازات اعدام روبه‌رو خواهد شد.

حکم اعدام در انتظار شهروند کانادایی در چینبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از راشا تودی، رسانه‌ دولتی پکن گزارش داد یک شهروند کانادایی به اتهام قاچاق مواد مخدر در چین محاکمه می‌شود.

این محاکمه در حال حاضر به دلیل تنش بین‌المللی که به دنبال بازداشت «منگ وانگ ژو» مدیر مالی ارشد شرکت هوآوی در کانادا روی داد از اهمیت بالایی برخوردار است.

براساس قانون سخت‌گیرانه چین در خصوص مواد مخدر، «رابرت لوید شلنبرگ» ممکن است با مجازات اعدام روبه‌رو شود. طبق قانون چین، مجازات حمل مقادیر بالاتر از یک کیلوگرم مواد مخدر، 15 سال حبس و مصادره اموال است. رسانه دولتی چین اعلام کرده است این شهروند کانادایی روز شنبه در دادگاه عالی لیائونینگ محاکمه می شود.

براساس گزارش یک رسانه محلی چین، میزان مواد مخدری که شلنبرگ به این کشور قاچاق کرده باعث شگفتی است. پیش از این نیز قاچاقچیانی از کشورهای دیگر در چین اعدام شده‌اند از جمله اکمل شیخ، شهروند انگلیسی، که در سال 2009 به اتهام حمل بیش از چهار کیلوگرم هروئین، علی‌رغم اعتراض‌هاش شدید مقامات کشورش، اعدام شد.

دو شهروند کانادایی نیز در اوایل ماه جاری در چین به اتهام «آسیب رساندن به امنیت دولت» دستگیری شدند. مقامات کانادایی از ارتباط صریح میان بازداشت دو تبعه این کشور «مایکل اسپاور» و «مایکل کوریک» با دستگیری «منگ وانگ ژو» در کانادا صحبت نمی‌کنند، اما بسیاری بازداشت کانادایی‌ها در چین را به عنوان اقدامی تلافی‌جویانه از سوی دولت پکن می‌دانند.

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، از میانجیگری شخصی برای آزادی تبعه‌های بازداشت شده‌ این کشور دوری کرده است؛ حتی زمانیکه مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، خوستار پایان دادن به «بازداشت‌های غیرقانونی» شد، از این کار با این توجیه که موضوع «پیچیده» است سر باز زد.

«منگ وانگ ژو» مدیر مالی ارشد شرکت هوآوی در کانادا، اول دسامبر سال جاری میلادی به درخواست مقامات آمریکا و به اتهام نقض تحریم‌های آمریکا در فروش محصولات شرکت هوآوی به ایران در کانادا بازداشت شد. چندی بعد، منگ طی حکمی با قرار وثیقه ۷.۵ میلیون دلاری و چند شرط دیگر از جمله پوشیدن پابند الکترونیک، آزاد شد.

این در حالی است که به دنبال بازداشت این مقام شرکت هوآوی، چین «مایکل کاوریگ» یک دیپلمات پیشین کانادا را که در پکن فعالیت می‌کرد، بازداشت کرد. چند روز بعد هم رسانه‌های چینی تأیید کردند «مایکل اسپاور» تاجر و کارآفرین کانادایی به اتهام انجام فعالیت‌هایی که امنیت چین را به خطر می‌اندازد، بازداشت شده و تحت بازجویی قرار گرفته است.

انتهای پیام/

برچسب ها: چین ، اقتصاد جهان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Qatar
سعید
۱۸:۰۴ ۰۶ دی ۱۳۹۷
کشوری که دیپلماتهای مارا اخراج کرده و همچون مجرمان بازداشت کرده ،چرا هنوز سفارتش در تهران باز است
آخرین اخبار