سردار جلالی:

سامانه اعلام خطر در مدارس راه اندازی می‌شود

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور از راه‌اندازی سامانه اعلام خطر برای مدارس ناایمن خبر داد.

سامانه اعلام خطر در مدارس راه اندازی می‌شودبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در برنامه پرسشگر درباره پدافندغیرعامل در مدارس و دانشگاه‌ها اظهار کرد: پدافند غیرعامل واکنشی دفاعی در برابر یک تهدید بدون استفاده از تجهیز و سلاح است.

وی ادامه داد: همواره با خطرات طبیعی همچون بلایای طبیعی و تهدیدات انسان‌ساخت مانند جنگ مواجه هستیم علاوه بر آن حوادثی مانند آتش‌سوزی هم که چندی پیش در مدرسه غیردولتی زاهدان شاهد آن بودیم، جزو تهدیدات محسوب می‌شود بنابراین نیازمند پیگیری موضوع و جلوگیری از حوادث بعدی هستیم.

سردار جلالی با بیان اینکه در هر اتفاقی باید احتمال و پیامد خطر مشخص شود، گفت: اگر این احتمال از سطح قابل قبول بیشتر باشد برای رفع آن باید برنامه ریزی کنیم و امروزه در دنیا حوزه‌هایی درباره مدیریت ریسک در حال فعالیت هستند.

باید دستگاهی بالادستی برای بررسی نقاط خطر وجود داشته باشد

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به حوادث دانشگاه آزاد و مدرسه زاهدان تصریح کرد: باید دستگاهی بالادستی برای بررسی نقاط خطر وجود داشته باشد تا شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم به همین منظور و برای جلوگیری از حوادث بعدی سامانه اختصاصی تا حدود دو هفته آینده برای گزارش‌دهی موارد خطرساز و مدارس ناایمن راه‌اندازی خواهیم کرد.

وی افزود: در اغلب کشورها مردم برای جلوگیری از حوادث لایه‌های اصلی دفاعی را شکل می‌دادند و مدارس هم بهترین بستر برای این موضوع هستند، همان طور که طی بازدیدها از کشور کره شاهد بودم آموزش‌های نظامی برای دختران و پسران وجود دارد.

سردار جلالی با بیان اینکه بر اساس وظیفه قانونی باید خطرات را هشدار دهیم، تصریح کرد: خطرات موجود در مدرسه می‌توانند برای مردم ساکن در اطراف آن خطرساز باشد، بنابراین پیشگیری از حوادث برای جامعه موثر خواهد بود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با تأکید بر اینکه در وقوع هر حادثه‌ای عوامل متعددی تأثیر گذار است، اظهار کرد: در حادثه دانشگاه علوم تحقیقات چند عامل موثر بودند که در حوزه زیرساختی دانشگاه و وزارت علوم، در بعد قانونی قوه قضاییه و در بعد بعدی عوامل داخل دانشگاه که پیگیری‌های لازم را نداشتند، البته نباید از این موضوع غافل شویم که دانشجویان این دانشگاه همواره احساس خطر نسبت به وسایل تردد در این دانشگاه داشته‌اند و آن را مطالبه کرده بودند اما مسئولان فکری برای اصلاح نکردند.

باید در برابر تهدیدها آمادگی داشته باشیم

وی با اشاره به اینکه تمامی اقشار جامعه باید نسبت به دفاع از خود آمادگی داشته باشند، گفت: باید به دختران آموزش دهیم که در مواقع جنگ یا حوادث غیرمترقبه چطور واکنش نشان دهند و بر این اساس 15 اثر در حوزه پدافند غیرعامل را به کمک سازمان پژوهش و برنامه ریزی آماده کردیم که در اختیار دانش آموزان قرار می‌گیرد، در واقع همان طور که در دوران جنگ پناهگاه برای مدارس ساخته می‌شد اکنون هم برای باید در برابر تهدیدها آمادگی داشته باشیم که بر این اساس طرحی از طریق بسیج دانش آموزی در سه هزار مدرسه اجرا شده است و با توجه به تهدیدات انسانی و فناوری از واکنش‌های دفاعی بازنمانیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار