اصلی‌ترین ضربه رئیس دولت اصلاحات به مردم چه بود؟

ادعای تقلب که منشاء فتنه سال ۸۸ شد در کشور خسارت‌های بسیاری به جای گذاشت، موضوعی که توسط اصلاح طلبان مطرح شد و لیدر این جریان هیچگاه آنرا تکذیب نکرد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، این روزها با توجه به گرامی داشت حماسه روز « 9 دیماه»، بازخوانی وقایع فتنه سال 88 از نظر بسیاری از کارشناسان سیاسی و افکارعمومی می گذرد. اتفاقات و حوادثی در این سال در کشور رخ داد که تبعات و نتایج آن هنوز در زندگی تک تک ایرانیان ملموس و نمایان است. مشخص است که فتنه این سال با ادعای تقلب از سوی برخی از گروه‌های سیاسی آغاز شد.

موضوعی که به تازگی «محمدرضا خاتمی» برادر رئیس دولت اصلاحات و یکی از اصلاح طلبان مشارکتی، حزبی که در کانون تصمیم گیری‌های رادیکال این جریان سیاسی قرار داشت، دوباره مطرح شد و وی در اینباره گفت: « ما معتقد نیستیم که در پای صندوق های رای و شمارش آنها در این سطح تقلب شده است، در ستاد انتخاباتی وزارت کشور اتفاقاتی افتاده است.»


بیشتربخوانید : رابطه شبکه باقری درمنی با محکومان امنیتی چیست؟ + تصاویر


این فعال اصلاح طلب در پاسخ به این سوال که نحوه تقلب در ستاد انتخاباتی وزارت کشور را چگونه تشریح می کنید، گفت: «همه صندوق ها جمع شده و ۸ میلیون رای به آن اضافه شده است.»

البته بعد از این ادعا، وی توسط نهادهای قضایی احضار شد تا مستندات و مدارک خود را درباره این موضوع ارائه دهد. اما اخبار شنیده شده نشان می‌هد که خاتمی نتوانسته برای ادعایش سند و مدرکی ارائه دهد. البته به نظر می رسد قوه قضائیه بایستی با تمرکز و حساسیت بیشتری نسبت به این اینگونه اظهارات اقدام کند تا در فضای سیاسی کشور شاهد سخنان بی پایه و اساس نباشیم.

رهبر معظم انقلاب درهمان زمان نیز سئوالی اساسی درباره زمینه فتنه یعنی ادعای تقلب مطرح کردند که اصلاح طلبان پاسخ شفافی به این موضوع ندادند. سئوال اساسی که رهبر انقلاب مطرح کردند، این بود «شما از کجا فهمیدید که در انتخاب تقلب شده است؟ چه دلیلی اقامه شد، خب این شد منشاء حرف‌های بعدی».

در همین راستا یک دور باطل دیده می شود که کشور را تا به مرز مشکلات مختلف برد و خسارتی عظیم به کشور زد. رئیس دولت اصلاحات که در سال 88 در ابتدا خود را کاندیدا اعلام کرد و به نفع یکی از کاندیداهای اصلی که بعدها یکی از سران فتنه شد، کنار رفت بعد از انتخابات و ادعای تقلب سکوت پیشه کرد و اطرافیان و اعضای جریانی که وی لیدری آنرا برعهده داشت به میانه میدان آمدند و به مانند محمدرضا خاتمی، برادر رئیس دولت اصلاحات مدعی تقلب در انتخابات شدند.

برخی از فعالان رسانه‌ای که دیداری غیررسانه‌ای با رئیس دولت اصلاحات داشتند از قول وی نقل کرده اند که وی تقلب در انتخابات را قبول نداشته و حتی به یکی از کاندیداهایی که شدیدا ادعای تقلب داشته بیان کرده که شما پیروز نشدید به این دلیل که تنها سه ماه است تبلیغات انتخاباتی را شروع کرده‌اید. اما خاتمی هیچگاه در تریبون عمومی حاضر نشد این موارد را به زبان بیاورد.

«الهه کولایی» فعال زن اصلاح طلب و از نمایندگان اصلاح طلب مجلس ششم اخیرا در گفتگویی تصویری بیان کرده است که «حوادث سال 88 با انقلاب های رنگی قابل مقایسه بود و در این اتفاقات دشمن خارجی دخالت داشت». با این تفاسیر دشمن ابتدا در پی موج سواری برای براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران با الگوگیری از انقلابات رنگی بود اما بعد از خروش ملت ایران در 9 دیماه تصمیم بر این شد که برانداز نرم را با فشار اقتصادی بر پایه تحریم‌ها پیش ببرند.

از مجموعه خسارتی که فتنه سال 88 به کشور زد اگر از موضوع اخلال امنیتی و تخریب اموال عمومی بگذریم، مسئله تحریم‌های به اصطلاح فلج کننده آمریکا مطرح است. شاهد و سند این موضوع ایمیلی بود که از هیلاری کلینتون منتشر شد. این ایمیل را «سیدنی بلومنثال»، از نزدیکان «هیلاری کلینتون» و یکی از نفرات دخیل در شکل‌دهی به تصمیمات او به تاریخ 17 فوریه سال 2010 برابر با چهارشنبه 28 بهمن‌ماه سال 1388 برای وی ارسال کرده است. در همین ایمیل بلومنثال به هیلاری کلینتون در زمان فتنه سال 1388 به وی توصیه کرد همزمان با تحریم و دیپلماسی مخالفان داخلی ایران را تقویت کند.

در تمام این مدت رئیس دولت اصلاحات که حامی یکی از کاندیدای مدعی تقلب بود سکوت حمایت آمیزی از فتنه گران داشت. در ادامه دولت دهم به پایان رسید و انتخابات دولت یازدهم آغاز شد و بازهم محمد خاتمی به عنوان حامی یکی از کاندیداهای مطرح انتخابات یعنی «حسن روحانی» پا به عرصه گذاشت. در همین زمان موضوع مذاکره با آمریکا از سوی همین کاندیدا با کلید واژه گفتگو با «کدخدا» مطرح شد. کشور در این 4 سال با نظریه درهای باز و تعامل با جهان اداره شد. حاصل این چهار سال نیز برجامی بود که قصد داشت تحریم‌های زنجیره‌ای که دولت باراک اوباما علیه ایران اعمال کرده است را برچیند.

موضوعی که ادعا می شد با این توافق سد تحریم‌ها شکسته می شود. اما در آن زمان نیز تحریم‌ها به قول دیپلمات های هسته‌ای روی کاغذ برداشته شد و به طور مداوم با تحریم‌های موازی، آمریکایی ها تحریم‌های برجام را پوشش می دادند تا خللی در سد تحریم‌ها ایجاد نشود. در دور دوم ریاست جمهوری حسن روحانی نیز رئیس دولت اصلاحات با کلید واژه «تکرار می کنم» به حمایت از وی پرداخت و روحانی نیز در کمپین‌ تبلیغاتی خود در شهر یزد از وی به عنوان برادر عزیز خود یاد کرد. اما در همین دوره «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا که در زمان کاندیداتوری خود وعده «پاره کردن برجام» را داده بود به نوعی به این موضوع عمل و فرمان خروج این کشور از برجام را صادر کرد.

در حال حاضر با خروج آمریکا از برجام دولت روحانی امیدوار به وعده اروپایی‌هاست که کانال فی مابین راه اندازی شود و خللی که آمریکا در برجام ایجاد کرده است را جبران کند اما هفت ما از این قول و قرارها می گذرد و آمریکا زودتر از موعد مقرر از برجام خارج شد اما هنوز خبری از راه انداز کانال مالی ایران و اروپا نیست.

به هر جهت موضوع اصلی در این روندی که بازخوانی شد خسارت‌هایی است که جریان سیاسی تحت مدیریت رئیس دولت اصلاحات بر کشور وارد کرد. متاسفانه این روند مضمحل کنند از زمان فتنه سال 88 تا به امروز یک نوع تفکری را در کشور بوجود آورده است که همواره با ملتهب کردن کشور سعی می کند نیازهای روزمره مردم را به خواسته‎های سیاسی یک جناح پیوند بزند که متاسفانه طی این طریق جز خسارت بر کشور بار و ثمری نداشته است.

منبع: جهان نیوز

انتهای پیام/

 بازخوانی وقایع فتنه سال 88

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار