وقتی جلسه مدیریت بحران لرستان، بحرانی می‌شود؛

از ارائه آمار‌های متناقض وضعیت رودخانه «مور زرین» تا خاطره‌بازی مدیران در برف!

جلسه مدیریت بحران به دلیل نداشتن اطلاعات صحیح جهت تصمیم‌گیری سبب شد استاندار جلسه را ترک کند.

از ارائه آمار‌های متناقض وضعیت رودخانه «مور زرین» تا خاطره‌بازی مدیران در برف!به گزارش  گروه استان های  باشگاه خبرنگاران جوان ؛ بارش سنگین برف طی سه روز گذشته موجب رانش زمین در محور الیگودرز به زز و ماهرو و تخریب جاده در حدود ۳۰۰ متر به عمق ۱۰۰ متر شده است.

بر اثر رانش بیش از ۳ میلیون مترمکعب آورد کوه وارد دره شده و مسیر رودخانه «مورزرین» را مسدود کرده است، ضمن اینکه جاده ارتباطی الیگودرز به زز و ماهرو را نیز به‌گونه‌ای قطع نموده که بنا به گفته کارشناسان تا ۶ ماه آینده مشکل آن را نمی‌توان حل کرد.

به دلیل بروز شرایط ویژه در منطقه یادشده شامگاه یکشنبه جلسه مدیریت بحران به ریاست استاندار لرستان و برخی مدیران اجرایی استان برگزار شد.

متأسفانه آنچه در این جلسه مشهود بود اطلاع نداشتن برخی متولیان امر نسبت به شرایط حاکم بر منطقه و میزان خطر احتمالی برای افراد ساکن در مجاورت رودخانه بود، به‌گونه‌ای که در ابتدای جلسه صحبت از وجود چندین روستا در پائین دست رودخانه و زیرآب رفتن آن‌ها به همراه چندین سایت پرورش ماهی بود و در انتهای جلسه تنها از یک روستا به‌عنوان کانون خطر نام برده شد.

بنا به گفته مدیریت بحران لرستان، بالا و پائین دست رودخانه مزارع پرورش ماهی با ظرفیت‌های بالای تولید وجود دارد، همچنین برق ساختمان راهداری و سایت‌های پرورش ماهی هم‌اکنون قطع و ارتباط رفت‌وآمد برای افراد حاضر در سایت‌ها امکان‌پذیر نیست، حال اینکه به گفته معاون آب‌منطقه‌ای لرستان اصلاً امکان چنین مشکلی وجود ندارد و خطری بالادست رودخانه را تهدید نمی‌کند.

نداشتن اطلاعات صحیح جهت تصمیم‌گیری مناسب و ارائه راهکار مدیریت بحران از سوی مدیران سبب شد استاندار بدون جمع‌بندی جلسه را ترک و معاون عمرانی ادامه جلسه را بر عهده گیرد.

قطع ارتباط ۱۴۷ روستای شول‌آباد با الیگودرز

در ابتدای جلسه مدیرکل مدیریت بحران با تشریح وضعیت فعلی منطقه بیان داشت: با سرریز آب دو مشکل اساسی برای بالا و پائین‌دست رودخانه ایجاد می‌شود.

غلامرضا آقامیرزایی اظهار داشت: چنانچه رودخانه سرریز کند آب تمام مجموعه بالادستی را در برگرفته و آن را از بین می‌برد.

وی با بیان اینکه سایت‌های پرورش ماهی در پائین دست ظرفیت تولید یک‌هزار تُن ماهی را دارند، افزود: با جاری شدن آب این مزارع به همراه چهار روستای پائین‌دست از بین خواهند رفت.

مدیرکل مدیریت بحران لرستان ادامه داد: در منطقه شول‌آباد ۱۴۷ روستا وجود داشته که قریب به ۲۱ هزار نفر جمعیت دارد و هم‌اکنون ارتباط آن‌ها با مرکز شهرستان یعنی الیگودرز قطع شده است.

تخلیه فوری ساکنین روستا‌های پایین دست رودخانه «مورزرین»

سپس استاندار لرستان با بیان اینکه در حال حاضر اولویت رفع مشکل به وجود آمده در بستر رودخانه و نه قطع فیبر نوری منطقه است، افزود: بین دو خطر قرار داریم، خطری که آب نفوذ کرده و مزارع بالا دست را از بین ببرد، دیگر اینکه آب با دبی بالا سد را بشکند و مزارع و روستا‌های پائین‌دست را غرق کند.

سید موسی خادمی اظهار داشت: با این شرایط بهترین راهکار تخلیه تدریجی آب است، اما به دلیل صعب‌العبور بودن، امکان حضور در صحنه وجود ندارد.

وی ادامه داد: می‌توان با انفجار مسیر را برای تخلیه آب باز کنیم که البته ممکن است موج انفجار بهمن را موجب شود و یا اینکه سبب ریزش بیشتر کوه گردد.

استاندار لرستان راهکار دیگر را جاده‌سازی تا بستر رودخانه عنوان و تصریح کرد: می‌توان با بیل مکانیکی این کار را انجام داد.

خادمی با بیان اینکه بر اساس گزارش روز شنبه خاک منطقه توانایی جذب آب را ندارد، گفت:، اما گزارش روز یکشنبه حکایت از جذب آب دارد!

وی اضافه کرد: بر اساس گزارش آب‌منطقه‌ای استان خطری سایت‌های بالادستی را تهدید نمی‌کند و بنابراین نگرانی از این جهت نداریم و بر اساس گزارش مدیریت بحران، اما این خطر برای بالادستی‌ها وجود دارد!

استاندار لرستان با تأکید بر تخلیه ساکنین روستا‌ها و ابلاغ دستور به فرمانداری، دهیاری‌ها و بخشداری‌های الیگودرز و روستا‌های در معرض خطر برای تحقق این مهم، گفت: تمامی نیرو‌ها برای تخلیه ساکنین روستا‌های پائین دست بایستی بسیج شوند.

در ادامه یکی از کارشناسان راهداری عنوان کرد که هیچ روستایی پائین دست رودخانه نبوده و خطری متوجه مردم نیست.

در نهایت این اظهارنظر‌های متناقض سبب شد استاندار بدون هیچ توضیح دیگری جلسه را ترک و ادامه آن را بر معاون عمرانی خود بسپارد.

در ادامه معاون عمرانی استاندار لرستان برای کسب اطلاعات بیشتر با فرماندار الیگودرز تماس تلفنی برقرار کرد.

سرریز شدن آب رودخانه «مورزرین»

حمید کشکولی در این تماس تلفنی با بیان اینکه بالادست رودخانه سایت کامل ۳۵۰ تُنی پرورش ماهی وجود دارد، گفت: پائین دست رودخانه نیز ۳۵ سایت پرورش ماهی وجود داشته که متأسفانه اغلب در بستر رودخانه قرار دارند.

وی از سرریز آب در ساعات پایانی روز یکشنبه خبر داد و گفت: اهالی منطقه تماس‌هایی مبنی بر سرریز آب گل‌آلود به پائین دست به فرمانداری داشتند.

فرماندار الیگودرز از آماده‌باش کلیه نیرو‌های امدادی به همراه بخش‌دار و دهیاری‌های روستا‌های اطراف رودخانه خبر داد.

هیچ‌گونه توجیهی قابل قبول نیست

معاون عمرانی استاندار در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر عاقلانه‌ترین کار تخلیه روستا‌های پائین دست است.

احمد مرادپور اظهار داشت: بنا به گزارش‌های ارسالی روستای «کاگلستان» در حریم رودخانه قرار داشته که بایستی سریعاً ساکنین آن تخلیه شود.

وی با انتقاد از نحوه عملکرد مدیران مسؤول در جهت کنترل بحران بیان داست: چنانچه یک درصد و حتی کمتر از آن خسارتی از نوع جانی وارد شود به‌هیچ‌وجه قابل قبول نخواهد بود.

معاون عمرانی استاندار ادامه داد: ۳ روز است که شاهد این بحران هستیم و این‌گونه نبوده که یک‌شبه حادثه ایجاد شود، همه ما علم به این داشته‌ایم که در صورت پاره شدن بند توسط آب خسارات بسیاری ایجاد می‌شود.

مرادپور با بیان اینکه بایستی اطلاعات صحیحی گزارش شود تا بتوان تصمیم مناسب را اتخاذ کرد، افزود: عوامل راهداری به جای تهیه فیلم از جزئیات رودخانه، گویی برای برف‌بازی و ثبت خاطره به منطقه اعزام شده‌اند.

امشب تنها کاری که می‌توان انجام داد این است که با اعلام هشدار از حضور افراد در حریم رودخانه جلوگیری شود.

در پایان جلسه مصوب شد که سایت‌های پرورش ماهی تخلیه، ساکنین روستا‌ها جابه‌جا و لیست ماشین‌آلات مورد نیاز از سوی فرمانداری الیگودرز اعلام شود.

انتهای پیام/پ

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار