بودجه ۹۸ پاسخ‌گوی شرایط تحریم‌ها و پروژه‌های نیمه‌تمام کشور نیست

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: بودجه ۹۸ متناسب با شرایط تحریم‌ها، وضعیت کشور و پروژه‌های نیمه‌تمام بسته نشده و در کل پاسخ‌گو نیست.

بودجه ۹۸ پاسخ‌گوی شرایط تحریم‌ها و پروژه‌های نیمه‌تمام کشور نیستبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، منصور مرادی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در مریوان، با اشاره به ابلاغ بودجه ۹۸ از سوی رئیس‌جمهور به مجلس اظهار داشت: برنامه دولت برای بودجه ۹۸ این بود که در واقع متناسب با وضعیت تحریم‌ها بسته شود، اما اینطور نبود.

وی به علت تأخیر دولت در ارائه لایحه بودجه ۹۸ به مجلس اشاره کرد و گفت: یکی از دلایل تأخیرات این بود که مجداداً بودجه اصلاح و بازنگری شد و در واقع برای دو سال برنامه‌ریزی شده است.

نماینده مردم شهرستان‌های مریوان و سروآباد در مجلس با بیان اینکه لایحه بودجه ۹۸ با دو سقف ۴۰۷ و ۴۴۷ هزار میلیارد تومانی ارائه شده است، تصریح کرد: رقم نخست برای زمانیکه درآمد‌ها و هزینه‌ها با هم همخوانی داشته باشد و اگر فروش و قمیت نفت افزایش یافت، دولت اجازه داشته باشد بودجه رقم دومی را هزینه کند.

وی به ارقام بودجه ۹۸ اشاره کرد و ادامه داد: قیمت دلار ۵۵۴۴ تومان و قیمت هر بشکه نفت ۵۴ دلار در نظر گرفته شده و پیش‌بینی دولت این است که سال آینده روزانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت به فروش برساند. مرادی با اعلام اینکه امسال ۲۰ درصد از فروش نفت به صندوق توسعه ملی واریز می‌شود، افزود: بودجه ۹۸ براساس درآمد‌های مربوط به امور مالیاتی و گمرک، درآمد فروش نفت و فرآورده‌های نفتی، واگذاری اوراق و وصول مالیات تأمین می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ۳۲۰ هزار میلیارد تومان از بودجه ۹۸ مربوط به بخش هزینه‌ها، ۱۵ درصد تملک دارائی‌های سرمایه‌ای و ۶ درصد تملک دارائی‌های مالی است، اظهار کرد: بودجه سال ١٣٩٨ کل کشور از حیث منابع بالغ بر هفده میلیون و سی و دو هزار و سیصد و سی و دو میلیارد و دویست و هفتاد میلیون ریال است.

عضو مجمع نمایندگان کردستان در مجلس گفت: در سال آینده اکثر هزینه‌های دولت مربوط به حقوق و مزایا، هزینه‌های جاری، معیشت مردم و رفاه اجتماعی جامعه، پروژه‌های عمرانی و بازخرید اسناد خزانه است و بودجه ۹۸ متناسب با شرایط تحریم‌ها، وضعیت کشور و پروژه‌های نیمه‌تمام بسته نشده و در کل پاسخ‌گو نیست.

وی با اشاره به ارائه گزارشی از سوی خود دولت اذعان کرد: در سال ۹۶ زمانیکه بودجه ۹۷ بسته می‌شد طبق اعلام خود دولت، اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام کشور نیازمند ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار بود که اکنون پروژه‌های جدید دیگری نیز آغاز و همچنان ناتمام مانده است.

دلیل کاهش بودجه استان کردستان

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس خاطرنشان کرد: گرچه تاحدودی اقداماتی برای اتمام پروژه‌های ناتمام و استفاده از بخش خصوصی انجام شده، اما رضایت‌بخش نیست و بودجه ۹۸ نیز پاسخ‌گوی اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام کشور نیست.

وی با بیان اینکه ۱۵ درصد از بودجه ۹۸ به پروژه‌های عمرانی اختصاص یافته و این میزان نسبت به بودجه سال گذشته کاهش یا افزایش نیافته است، ادامه داد: با توجه به این همه پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام و تعریف پروژه‌های جدید، انتظار داشتیم که اعتبارات این حوزه افزایش پیدا می‌کرد.

مرادی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به برخی اظهارات مطرح‌شده در فضای مجازی مبنی بر اینکه بودجه استان کردستان کاهش یافته است، اعلام کرد: میانگین بودجه استان‌های کشوری ۸.۷ درصد است در صورتیکه بودجه استان کردستان ۱.۳۲ دهم درصد نسبت به این میزان بیشتر است.

وی اضافه کرد: دلیل کاهش بودجه استان کردستان در بودجه ۹۸ نسبت به سال گذشته «حذف بودجه سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران و وزارت آموزش و پرورش» از استانی به ملی است.

نماینده مردم شهرستان‌های مریوان و سروآباد در مجلس تصریح کرد: به‌عنوان نمونه امسال اعتبارات ملی پروژه جاده سنندج-مریوان نسبت به سال گذشته ۸ میلیارد تومان و در پروژه احداث تونل اورامان ۲۴ میلیارد تومان اعتبار افزایش یافته است.

مرادی در پاسخ به سوالی که آیا مجلس با کاهش بودجه برخی نهاد‌ها همچون حوزه دفاعی موافقت خواهد کرد؟، تصریح کرد: خیر، چراکه تقویت بنیه دفاعی کشور همیشه مورد تأکید مسئولان و نمایندگان مجلس بوده و کمتر مخالف این مهم هستند، اما هفته آینده در کمیسیون تلفیق بررسی و مشخص می‌شود.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.