حکایتی مادرانه از زباله هایی که بوی مهربانی می دهند // روایت ورود آرتوان به بیرجند

آرتوان کمپینی مردمی جهت ارتقا فرهنگ بازیافت است که با توجه به اهمیت دادن به بازیافت به کار خیر هم مربوط می‌شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند؛ هنگامی که واژه پسماند از ذهنمان عبور می کند تنها چیزی که به یاد می آوریم مواد دور ریزخشک و یا مانده های غذایی است که بوی نامطبوعی را تولید می کند.

اما هستند زباله هایی که علی رقم خطراتی که برای  محیط زیست دارند با یک حرکت درست و سنجیده، می توانند دل عده ای از مردم را شاد و یا گره ای از مشکلات شان باز کنند.

 

حکایتی مادرانه از زباله هایی که بوی مهربانی می دهند // روایت ورود آرتوان به بیرجند

زباله های کوچک در دل مهربانی های بزرگ

با طبیعت مهربان است. این را از مادرش آموخته. به قول خودش از کودکی محیط زیست دغدغه او بوده و هیچ گاه به او یاد داده نشده که با طبیعت نامهربان باشد. رحیم آبادی یکی از فعالان محیط زیست خراسان جنوبی است که دیدگاهش نسبت به زباله های پلاستیکی متفاوت است و عاقبت ان ها را در خاک چال ها نمی بیند.

او که اکنون مدیر عامل انجمن حامیان طبیعت شرق  است در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند؛ گفت: تابستان سال 92 در یک شبکه اجتماعی پوستری را مشاهده کردم که مردم را به پاکسازی بند دره دعوت کرده بود.این رویداد، روز های جمعه صورت می گرفت و من تا چندین هفته نتوانستم در آن شرکت کنم.

وی افزود: بالاخره آخرین روز از یک هفته را مصمم شدم تا در این برنامه شرکت کنم . آن روز احساس خیلی خوبی داشتم زیرا مردمانی را دیدم که یک قدم فراتر از وجودشان گذاشته بودند و زباله هایی را که خودشان در محیط زیست رها نکرده بودند، جمع آوری ومحیط را پاکسازی می کردند. با دیدن این صحنه، پای ثابت این برنامه ها شدم.

 

حکایتی مادرانه از زباله هایی که بوی مهربانی می دهند // روایت ورود آرتوان به بیرجند

 

رحیم آبادی گفت: هر هفته به خارج از شهر جهت پاکسازی می رفتم تا اینکه یک اقدام جالب نظرم را جلب کرد.مردم درب های بطری را جمع می کردند! بعد از تحقیق و پرس و جو متوجه شدم که در تبریز و تهران نیز این برنامه انجام و در ازای فروش درب های بطری به بازیافت، برای افراد معلول نیازمند، ویلچر خریداری می شود.

مدیر عامل انجمن حامیان طبیعت شرق  می گوید: از آن روز به بعد شروع به جمع کردن درب های بطری کردم و خانواده و آشنایانان را نیزدر جریان قرار دادم.  به گونه ای که هر هفته، برای پاکسازی به خارج از شهر می رفتم و به اندازه یک کیسه ی بزرگ، در بطری جمع آوری می کردم.

رحیم آبادی گفت: ما این زباله ها را جمع اوری می کردیم تا پیگیری های لازم جهت فرستادن شان به تهران و یا تبریز انجام شود. این کار را با شوق فراوان انجام می دادم به طوری که به من گفته می شد مقدار درب بطری هایم به نسبت کلیه ی درب های  جمع آوری شده قابل مقایسه نیست.از آنجا بود که من به عنوان سرپرست این درب ها شناخته شدم.

 

حکایتی مادرانه از زباله هایی که بوی مهربانی می دهند // روایت ورود آرتوان به بیرجند

پای عشق و علاقه که درمیان باشد آدمی دست به هرکاری می‌زند

وی اظهار کرد: در همان زمان در رستوران ها و فست فودها کار تبلیغات را شروع کردم و از آنها خواستم تا جعبه کفش یا سطلی را برای جمع آوری درب های بطری در محل کار خود داشته باشند. برای آشنایی بیشتر با این پویش مطالبی در این خصوص در اینترنت مطالعه کردم تا اینکه با گروه آرتوان در مشهد آشنا شدم که به معنای یاری رساننده درستکاران است.

رحیم آبادی گفت: آنها به من دوپیشنهاد دادند.یکی از پیشنهادات راه ندازی پویش مردمی آرتوان در بیرجند بود. تا آن زمان آرتوان فقط  در مشهد و نیشابورفعال بود.پیشنهاد دوم آنها سفارش تلق هایی بود که با آن می توانستیم برای درب های پلاستیکی محفظه درست کنیم.

پای عشق و علاقه که درمیان باشد آدمی دست به هرکاری می‌زند به گونه ای که این فعال محیط زیست برای گسترش این گروه شروع به چاپ پوسترو خرید تلق ها با هزینه شخصی می کند تا اینکه پویش آرتوآن به مرور گسترش می یابد و ازشهرستان های مختلف استان در خصوص این کمپین با او تماس می گرفتند.

وی بیان کرد: از شهرستانهای مختلف خراسان جنوبی در خصوص این کمپین، با من تماس گرفته می شد و از آنجا بود که احساس کردم "مادر درب های بطری" شده بودم که در استانمان سرگردان رها شده اند.

رحیم آبادی با اشاره به اینکه  طرح آرتوان با هدف جلب توجه مردم برای تفکیک زباله از مبدا، از مهر 94 در استان راه اندازی شد، اظها کرد: اکنون شهرستان هایی چون بیرجند،بشرویه،فردوس،طبس و قاین آرتوانی هستند.

به گفته وی از ابتدای سال 94 تا کنون تعداد 9 ویلچر به موسسه حضرت علی اکبر(ع) و همچنین مدرسه استثنایی وصال بیرجند، یک کپسول اکسیژن به موسسه امید کوثر و شهریورامسال نیز مبلغ 1 میلیون تومان لوازم التحریر خرید و از طریق کمپین مهر به دانش آموزان نیازمند اهدا شده است.

حکایتی مادرانه از زباله هایی که بوی مهربانی می دهند // روایت ورود آرتوان به بیرجند

رحیم آبادی  از مشکلات کار برایمان اینگونه می گوید: در گذشته برای خرید هر ویلچر 350 کیلو درب بطری نیازبود اما متاسفانه، اکنون با توجه به شرایط بد اقتصادی با خرید هر کیلو در بطری آن هم  1300تومان نمی توان حتی یک ویلچرمعمولی خرید.

با وجود چنین مشکلاتی او از آینده ای روشن سخن گفت و قاطعانه عقیده داشت این کمپین همچنان به راه خود ادامه خواهد داد و از مردم خواست تا خودشان را در قبال تفکیک زباله ها مسئول بدانند ودر صورت ممکن از آنها آثار هنری خلق کنند ؛نکته ای که به گفته خود اودر استان ما "بسیار کمرنگ "است.

این سخن خانم رحیم آبادی باعث شد تا به سراغ متن قانون برویم تا ببینیم در خصوص بحث تفکیک زباله ها چه نظری دارد.مطابق ماده 4 آیین نامه اجرایی قانون مدیریت پسماند ها مدیریت های اجرایی، پسماند را به گونه ای تهیه کنند که در مراکز استان ها همچنین شهرهای با جمعیت بیش از یک میلیون نفر تا پایان سال 90  و درسایر شهر ها و روستا ها تا پایان سال 92همه پسماند های عادی را به صورت تفکیک جمع آوری کنند. نکته ای که در استان ما هنوز برای آن اقدامی جامع صورت نگرفته است.

حکایتی مادرانه از زباله هایی که بوی مهربانی می دهند // روایت ورود آرتوان به بیرجند

 تأخیر در اجرای طرح تفکیک زباله ها

نخعی نژاد کارشناس مسئول پایش محیط زیست اداره کل حفاظت محیط زیست استان در این خصوص در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند؛ گفت: مطابق این قانون در استان باید تا پایان سال 90 شهرداری مرکز استان و سایر شهرداری های استان تا پایان سال 92موظف بودند ضمن تهیه و به تصویب رساندن طرح جامع مدیریت پسماند و زباله ها را به صورت تفکیک در مبدادجمع آوری و مدیریت کنند که متاسفانه با وجود پیگیری های لازم از سوی محیط زیست فقط در فردوس و بشرویه طرح جامع مدیریت پسماندها اجرایی شده است.

وی یکی از دلایل وجود قشر زباله گرد در استان را را نداشتن طرح جامع مدیریت پسماند دانست و افزود: شهر داری ها موظف هستند تا با تفکیک سازی در مبدا زباله ها، درآمد ناشی ازآنرا که امروزه عاید زباله گرد ها می شود برای توسعه شهر در نظر بگیرند.ضمن اینکه در نتیجه عدم تهیه ،تصویب و اجرای این طرح ها، استان ما از اعتبارت تخصیص داده شده به شهرداری ها از سوی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور به منظور اجرای این طرح محروم می شود.

 

حکایتی مادرانه از زباله هایی که بوی مهربانی می دهند // روایت ورود آرتوان به بیرجند

نخعی نژاد در خصوص اختلاط پسماند های پزشکی با پسماند های عادی گفت: با پیگیری و مساعدت دادستان مرکز استان،معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار،مدیر کل حفاظت محیط زیست استان و معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در مدت زمن سه ماه موفق شدی تا حدود 90 درصد از جامعه پزشکی و کلینیک ها و ،آزمایشگاه ها و مراکز درمانی خصوصی را مجاب به تمکین قانون و انعقا قرارداد با شرکت های کورد تایید برای مدیریت پسماند پزشکی تولید شده در این مراکز کنیم که موفقیتی کم نظیر در سطح کشور است.

کارشناس مسئول پایش محیط زیست اداره کل حفاظت زیست استان  افزود:ما نظارت جدی برای اجرای کامل این قانون را خوایم داشت و البته 10 درصد باقی مانده  نیز حجم و نوع پسماند قابل توجهی ندارند ولی پیگیری های لازم برای تعیین و تکلیف آن میزان نیز انجام خواهد شد.

 

حکایتی مادرانه از زباله هایی که بوی مهربانی می دهند // روایت ورود آرتوان به بیرجند

در پایان می توان گفت اگر چه تغییر نگاه مردم استان مان به مسئله بازیافت و بحث دور ریز ها که امروزه توسط کمپین آرتوان اتفاق می افتدبسیار مهم است اما، شهر داری ها نیزموظف به تهیه و به تصویب رساندن طرح جامع مدیریت پسماند و زباله ها هستند.

برچسب ها: بازیافت ، شهرداری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.