چرا داشتن اداره ‌کل راه آهن مهم است؟

اداره کل راه آهن غرب کشور به مرکزیت همدان از 17 آذر به این لیست اضافه شد و مدیر عامل شرکت راه آهن روز 20 آذر مدیرکل این منطقه را معرفی کرد؛ هرچند هنوز روال اداری آن به طور کامل طی نشده است.

به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ، شبکه راه آهن کشور از نظر مدیریت، تعمیر و نگهداری خطوط و وسایل نقلیه ریلی، بهره برداری  شامل 20 منطقه است.

حدود این مناطق، به نوع عوارض جغرافیایی بستگی دارد و دارای مسافت‌های متفاوتی هستند که بر مبنای تقسیمات استانی نیست.

البته بیشتر استان های داری خط ریلی معمولا یک اداره کل دارند اما استان خوزستان 2 اداره کل (جنوب و زاگرس) و سه استان یزد، خراسان جنوبی و رضوی یک اداره کل (شرق) دارند.

این مناطق شامل ادارات کل راه آهن آذربایجان (تبریز)، اراک، اصفهان، تهران، جنوب (اهواز)، جنوب شرق (زاهدان)، خراسان، شرق (طبس)، شمال (ساری)، شمال شرق1(شاهرود)، شمال شرق 2 (گلستان)، شمال غرب (زنجان)، زاگرس(اندیمشک)،هرمزگان، یزد، کرمان، فارس، قم و لرستان است.

اداره کل راه آهن غرب کشور به مرکزیت همدان هم از 17 آذر به این لیست اضافه شد و مدیر عامل شرکت راه آهن روز 20 آذر مدیرکل این منطقه را معرفی کرد؛ هرچند هنوز روال اداری آن به طور کامل طی نشده است.


خبر این اتفاق که به کرمانشاه رسید، یک جنجال بزرگ در فضای رسانه ای ایجاد شد و انتقادها از تعلل مدیران استانی برای کسب مرکزیت اداره کل راه آهن غرب کشور بالا گرفت.


معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه گفت: استان همدان صاحب اداره کل راه آهن مستقل شده است و کرمانشاه در هیچ بخشی زیرنظر راه آهن همدان نیست و اصولا هیچ ارتباطی با هم ندارند.

مهرداد سالاری با بیان اینکه الان خدمات بهره برداری راه آهن کرمانشاه زیرنظر استان مرکزی (اراک) است، گفت: از زمانی که خط راه آهن در کرمانشاه ایجاد شده ما پیگیر راه اندازی اداره کل راه آهن در استان هستیم و تمام اقدام های مربوط به بهره برداری و توسعه به اداره کل راه آهن کرمانشاه واگذار می شود.

24 آذر هم استاندار کرمانشاه در تماس تلفنی با وزیر راه و شهرسازی خواستار استقرار اداره کل راه آهن مستقل در استان کرمانشاه شد.

هوشنگ بازوند 2 روز بعد هم عازم دفتر وزیر شد و نامه درخواست خود را به صورت حضوری ارائه کرد؛ نامه ای که وزیر در حاشیه آن خطاب به مدیرعامل راه آهن نوشت: ساختار راه آهن استان کرمانشاه باید مستقل باشد لذا ساختار آن را تدوین، ابلاغ و عملیاتی کنید.

فردای آن روز استاندار کرمانشاه گفت: شرح وظایف راه آهن هر استان از استان دیگر کاملا جداست بنابراین اداره راه آهن کرمانشاه بعد از احداث از راه آهن همدان مستقل خواهد بود و مرکزیت راه آهن غرب کشور برای استان همدان اصلا مطرح نبوده است.

به گفته او ، راه آهن همدان با تهران ارتباط مستقیم ندارد و همچنین برای مسافرت با قطار به تهران نیز توجیه ندارد.

خط ریلی همدان - تهران به طول 267 کیلومتر سال 96 به بهره برداری رسیده است. البته راه آهن همدان همزمان در حال احداث به سمت ملایر و سنندج است.

عملیات اجرایی طرح راه آهن همدان - ملایر به طول 75 کیلومتر از مرداد 97 آغاز شده اما هیچ زمانی برای اتمام آن اعلام نشده است.


همدان اتصالی به خط ریلی منتهی به کرمانشاه ندارد اما اگر خط همدان - ملایر تکمیل شود ممکن است اتفاقات جدیدی در باره ساختار اداری راه آهن کرمانشاه و اراک رخ دهد.

اکنون راه آهن ساوه گرچه در محدوده استان مرکزی است اما زیرنظر اداره کل راه آهن همدان اداره می شود؛ از سوی دیگر راه آهن ملایر در استان همدان تحت مدیریت اراک است.

اراک در عین حال مدیریت راه آهن کرمانشاه را هم در اختیار دارد زیرا خط ریلی کرمانشاه به استان مرکزی متصل است و از آنجا به تهران و مشهد می رود.

آنچنان که جلال الدین کوکنار، مدیرکل راه آهن اراک به خبرنگار ایرنا گفت: از ایستگاه سواریان در استان قم تا ملایر(همدان) و کرمانشاه در حوزه اداره کل راه آهن اراک است.

به ادعای کوکنار، پیگیری های مدیران کرمانشاه برای ایجاد اداره کل راه آهن به این زودی به ثمر نمی رسد زیرا ایجاد اداره کل شرایط خاص خود را دارد.

او عنوان کرد: طبق قانون راه آهن، خطوط ریلی هر منطقه باید دست کم 600 کیلومتر خط اصلی یا 750 کیلومتر خط معادل و تناژ حمل و نقل بار آن سالانه 1.5 میلیارد تن باشد؛ ضمن اینکه اداره کل نیازمند ردیف سازمانی، کد انحصاری، نیرو و... است.
کوکنار البته ابراز امیدواری کرد که در آینده و با اتصال ریلی کرمانشاه به مرز خسروی، این استان هم صاحب اداره کل شود.

با توجه به اینکه خط ریلی استان کرمانشاه بیشتر از 100 کیلومتر نیست، اگر بر مبنای معیار ارائه شده توسط مدیرکل راه آهن اراک تصمیم گیری شود، تشکیل اداره کل راه آهن کرمانشاه منتفی است.

البته به نظر می رسد داشتن 600 کیلومتر خط اصلی یا تناژ باری 1.5 میلیارد تن شروط قطعی تشکیل اداره کل نباشد و تصمیم نهایی در این باره به معیارهای دیگری هم بستگی دارد.

مدیرکل منابع انسانی و تشکیلات شرکت راه آهن کشور در این باره گفت: با توجه به شرایط بازرگانی، امور سیر و حرکت و عملیاتی و پتانسیل جذب مسافر و بار در حال بررسی توجیهات فنی هستیم.

بابک ضیغم  افزود: در مورد ساختار راه آهن در کرمانشاه پس از جمع بندی در هیات مدیره راه آهن و براساس نظر وزیر راه و شهرسازی اقدام لازم و تصمیم مناسب و مبتنی بر جمیع جهات اتخاذ خواهد شد.

او در عین حال گفت: هرگونه ایجاد ساختار جدید هم می باید با تایید سازمان اداری و استخدامی کشور و سازمان برنامه و بودجه صورت بپذیرد.


به گفته مدیرکل راه آهن اراک «اداره کل راه آهن غرب در همدان است اما چون به کرمانشاه اتصال ریلی ندارد، اکنون یک منطقه جدا محسوب می شود با این حال در صورت اتصال آن به ملایر، ممکن است که در مدیریت خط ریلی ملایر و کرمانشاه هم تغییراتی ایجاد شود. مثلا شاید ساوه به اداره کل اراک الحاق شود و ملایر به همدان.»

براین اساس اگر ملایر به اداره کل همدان ملحق شود، طبعا راه آهن کرمانشاه هم زیرنظر همدان می رود مگر اینکه با پیگیری سرسختانه و مستمر مسئولان کرمانشاه، این استان هرچه سریعتر صاحب اداره کل شود تا علاوه بر مدیریت خطوط ریلی خود، ملایر را هم پوشش دهد.

گرچه موافقت وزیر راه و شهرسازی با ایجاد اداره ‌کل راه آهن کرمانشاه در دقیقه 90 گرفته شد اما این اتفاق با استقبال مردم استان روبرو شد؛ اتفاق خوبی که اکنون در پیچ و خم‌های اداری زمین‌گیر شده و در صورت سهل‌ انگاری مسئولان استانی ممکن است سال‌ها به عقب بیفتد.

با توجه به صراحت دستور وزیر راه به نظر می رسد که هیات مدیره راه آهن هم تشکیل اداره کل مستقل راه آهن کرمانشاه را مصوب کند اما تا نهایی شدن این مسیر، دست کم 2 خوان دیگر در پیش است؛ یعنی سازمان اداری و استخدامی و سازمان برنامه و بودجه که زمان و نحوه گذر از آنها به پیگیری مدیران و نمایندگانی استان بستگی دارد.


شاید در نگاه نخست داشتن اداره کل راه آهن مستقل چندان مهم به نظر نرسد اما با توجه به وظایف اداره کل این موضوع در کیفیت و امنیت مسافرت ریلی بسیار مهم و ضروری است.

بهره برداری مطلوب از شبکه ریلی، افزایش ایمنی و حفظ کیفیت زیرساخت و ناوگان، رعایت استانداردها و ارتقای مستمر کیفیت و کمیت خدمات باری و مسافری از جمله وظایف و اختیارات ادارات کل راه آهن است و طبعا اگر کرمانشاه صاحب اداره کل مستقل شود، دیگر نیازی نیست که برای رفع مشکلات متعدد راه آهن چشم انتظار پیگیری دیگر استانها باشد.

به عنوان نمونه عملیات فنی - مهندسی و ایمن سازی خط کرمانشاه - ملایر هنوز تمام نشده و همزمان با بهره برداری در حال انجام است آن هم به کُندی.

در پاییز امسال راه آهن کرمانشاه حدود 2 ماه برای انجام بهسازی و عملیات جوشکاری تراورس (ریل بند) تعطیل شد. این در حالی است که پس از جوشکاری تراورس‌ها باید زیرکوبی مجدد، بالاآوری نهایی خط، پایدارسازی نهایی، کنترل مشخصات هندسی با استفاده از ماشین اندازه گیر خط و تایید آن هم انجام شود.

بی شک اگر خود کرمانشاه امکان انجام و پیگیری مستقیم این نیازها را داشت، شاید اکنون همه این مراحل فنی به پایان رسیده و سرعت و امنیت قطار کرمانشاه به نقطه مناسبی رسیده بود.

سهم اندک کرمانشاه از قطارهای مسافری و باری و تعداد کم ایستگاه های آن هم ارتباط مستقیمی به نداشتن اداره کل دارد.

انتهای  پیام/ز

 

موافقت وزیر راه و شهرسازی با ایجاد اداره ‌کل راه آهن کرمانشاه

منبع ایرنا

برچسب ها: راه آهن ، حمل و نقل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
احسان
۲۳:۲۵ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
پس چطور رشت با داشتن کمتر از 200 کیلومتر اداره کل تشکیل شد؟ جواب : چون قائم مقام راه آهن و آقای نوبخت بچه گیلان هستند. خخخخ
آخرین اخبار