طالبان مذاکرات با آمریکا در ریاض را لغو کرد

مقامات طالبان درخواست عربستان برای گفتگوی مستقیم با دولت افغانستان را رد و خواستار تغییر مکان گفتگوهای صلح از ریاض به دوحه قطر شدند.

طالبان مذاکرات با آمریکا در ریاض را لغو کردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، مقامات طالبان می‌گویند در چهارمین دور گفتگوهای صلح با آمریکا شرکت نمی‌کنند و باید محل برگزاری این گفتگوها از ریاض، پایتخت عربستان به دوحه، پایتخت قطر  تغییر کند. 

بنا به گزارش رویترز، طبق برنامه‌ریزی انجام‌ شده چهارمین دور گفتگوها برای پایان‌ دادن به جنگ ۱۷ ساله در افغانستان میان سران طالبان و «زلمی خلیل‌زاد»، نماینده ویژه آمریکا هفته آینده در ریاض برگزار می‌شود. اما اکنون مقامات طالبان می‌گویند به علت فشار عربستان برای گفتگو با نمایندگان دولت افغانستان، در این دور از مذاکرات شرکت نمی‌کنند و محل برگزاری نشست نیز باید دوحه قطر باشد.

در این دور از گفتگوها قرار است خروج نیروهای خارجی از افغانستان و احتمال آتش‌بس در سال ۲۰۱۹ مورد بحث و گفتگو قرار گیرد. به نوشته رویترز، طالبان علی‌رغم فشار کشورهای غربی تاکنون هرگونه گفتگوی مستقیم با نمایندگان دولت افغانستان را رد کرده است.

یکی از مقامات ارشد طالبان که نخواسته نامش فاش شود در گفتگو با رویترز تصریح کرد: «قرار بود هفته آینده در ریاض با مقامات آمریکا گفتگو کنیم و روند گفتگوهای صلح که در نشست ماه گذشته در ابوظبی ناتمام ماند، ادامه یابد. اما مشکل اینجاست که سران عربستان سعودی و امارات از ما می‌خواهند با نمایندگان دولت افغانستان دیدار کنیم. در شرایط حاضر ما آمادگی این ملاقات را نداریم. بنابراین نشست آینده در ریاض را لغو کردیم.»

وی همچنین افزود ستاد سیاسی طالبان خواستار تغییر مکان گفتگوها به دوحه قطر شده است.

«ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان لغو نشست آینده گفتگوهای صلح در ریاض را تأیید کرد، اما درباره مکان جدید این گفتگوها اظهارنظری نکرد.

یک مقام دیگر طالبان نیز با بیان اینکه به عربستان توضیح داده شده که امکان ملاقات طالبان با نمایندگان دولت وجود ندارد، افزود: «همه به این واقعیت آگاه هستند که دولت کنونی افغانستان نمی‌خواهد آمریکا و متحدانش خاک افغانستان را ترک کند و ما تاکنون هزینه‌های زیادی پرداخت کرده‌ایم که نیروهای خارجی را از کشورمان خارج کنیم. چرا باید با دولت افغانستان گفتگو کنیم؟»

به نوشته رویترز، طالبان آمریکا را مهمترین دشمن خود در جنگ افغانستان می‌داند و گفتگوهای کنونی با واشنگتن را تلاشی مشروع برای خروج همه نیروهای خارجی از خاک افغانستان می‌داند.

جنگ ۱۷ ساله افغانستان طولانی‌ترین مداخله نظامی تاکنون آمریکا است. در این جنگ واشنگتن میلیاردها دلار هزینه کرده است و ده‌ها هزار نفر کشته شده‌اند بدون اینکه هیچ دستاوردی حاصل شود. اما واشنگتن از سال گذشته برای خروج آبرومندانه از افغانستان با مقامات طالبان وارد گفتگو شده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: طالبان ، آمریکا ، ریاض
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار