ایران سالانه ۱۱ میلیارد دلار به عراق صادرات دارد

دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه گفت: عراق در مجموع با بیش از ۱۱ میلیارد دلار حجم صادرات رتبه اول مقصد کالا‌های صادراتی کشور را به خود اختصاص داده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، حسن دانایی فر روز یکشنبه در سی و یکمین نشست شورای گفتگوی بخش دولت و خصوصی کردستان با اشاره به اینکه صادرات ایران به عراق در بخش‌های مختلف کالا‌های غیر نفتی و انرژی است اظهار داشت: در بخش کالا حجم صادرات ما به این کشور در سال گذشته ۶.۴ میلیارد دلار بوده که پیش بینی می‌شود امسال با ۳۵ درصد رشد به ۸.۱ میلیارد دلار برسد.

وی افزود: میزان صادرات ایران در ۹ ماه سال جاری بیش از ۴۰ درصد افزایش دارد که با توجه به این روند پیش بینی افزایش ۳۵ درصدی صادرات تا پایان سال جاری محقق شدنی است.

دانایی فر با اشاره به اینکه هم اکنون در بخش انرژی یک هزار و ۲۰۰ مگاوات برق از سه نقطه شلمچه، فکه و کرمانشاه به عراق صادر می‌شود اضافه کرد: در ارتباط با صادرات برق از استان کردستان به اقلیم کردستان عراق نیز مذاکراتی انجام شده که در آینده نزدیک به نتیجه می‌رسد.

دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه با بیان اینکه در حال حاضر از ۲ خط به ظرفیت سالانه ۲۵ میلیون مترمکعب گاز به عراق صادر می‌شود افزود: میزان صادرات انرژی ایران به این کشور در سال جاری به سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار رسیده است.

استان‌های مرزی پتانسیل ویژه‌ای برای ورود به بازسازی عراق و سوریه دارد

دانایی فر با اشاره به اینکه استان‌های مرزی کشورمان از پتانسیل ویژه‌ای برای ورود در بازسازی شهر‌های عراق و سوریه دارند افزود: حداقل ۳۰۰ میلیارد دلار برای بازسازی عراق و ۲۰۰ میلیارد دلار برای سوریه نیاز است.

دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه اضافه کرد: عراق روزانه سه و نیم میلیون بشکه صادرات نفت دارد و امسال بودجه این کشور ۱۰۵ میلیارد دلار تعیین شده که فرصتی برای توسعه فعالیت‌های اقتصادی در آن است.

دانایی فر گفت: شرکت‌های ایرانی تا سال ۲۰۱۲، بیش از ۷۵ درصد خدمات ارایه شده در کشورعراق را به خود اختصاص داده بودند که بعد از کاهش قیمت نفت و فعالیت گروه تروریستی و تکفیری داعش، این شرکت‌ها و همتایان آن‌ها در عراق و اقلیم دچار مشکل شدند.

وی با بیان اینکه اقدامات جدی در راستای واگذاری طرح‌ها در عراق به شرکت‌های فنی ومهندسی ایرانی انجام شده است، افزود: بی شک همجواری و همزبانی استان کردستان با اقلیم کردستان عراق نقطه قوتی است که می‌توان از آن نهایت استفاده را برد.

دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه گفت: روابط اقتصادی موجود ایران با عراق در بخش‌های خدمات، کالا، گردشگری و انرژی انجام می‌شود.

دانایی فر اضافه کرد: در سال گذشته حدود سه میلیون زائر ایرانی به عراق و سه میلیون زائرعراقی هم وارد ایران شدند که این آمار شامل ۷۲ درصد گردشگران خارجی در ایران و ۷۵ درصد گردشگران ایرانی در عراق است.

 استان کردستان یکی از استان‌های مرزی کشور است که حدود ۲۳۰ کیلومتر مرز با کشور عراق دارد و دارای یک مرز

رسمی باشماق و سه بازارچه مرزی سیرانبند بانه، خانم شیخان مریوان و مله خورد در سروآباد است.

انتهای پیام /پ

برچسب ها: صادرات ، واردات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.