چهل چراغ روشن؛

طبابت پزشکان ایرانی، ایلام را به مقصد سفر گردشگران سلامت تبدیل کرد/ روستا‌های محروم، از خدمات درمانی بی‌نیاز شدند

ارتقای شاخص های بهداشتی همواره یکی از مهمترین دغدغه های نظام جمهوری اسلامی ایران بوده است که با نگاهی به کارنامه چهل سالگی انقلاب نشان از پاسخگویی به این مهم دارد.

ابلامک

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام، یکی از شاخص‌های مهم برای سنجش میزان توسعه یافتگی و رفاه در جامعه، بررسی وضعیت بهداشت، درمان و سلامت مردم آن جامعه است، ما نیز در این گزارش برآنیم تا وضعیت کنونی استان ایلام را با دوره قبل از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی مقایسه نماییم.

  پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی از مهمترین اهدافی که انقلاب در دستور کار خود قرار داد، بالا بردن سطح سلامت و ایجاد شرایط لازم برای دسترسی عادلانه و فراگیر آحاد جامعه، به خدمات بهداشتی درمانی مناسب بود و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از جمله وزارتخانه‌های فعال ایران ، سعی در حفظ تامین و ارتقاء سلامت مردم جامعه داشت.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جهت رسیدن به اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، در همان روز‌های ابتدایی انقلاب اقدام به تامین نیروی انسانی ورزیده، تاسیس مراکز درمانی و ساخت بیمارستان‌های مختلف نمود تا با ارتقای سطح کیفیت تجهیزات و خدمات پزشکی، آموزش نیرو‌های متخصص و فوق تخصص و بالا بردن سطح دانش و آگاهی مردم وضعیت بهداشت جامعه را بهبود بخشد.

آنگونه که آمار‌ها نشان می دهد در دوران قبل از انقلاب سالانه ۱۰ الی ۱۱ هزار نوزاد به دلیل کزاز نوزادی در کشور فوت می‌کردند، همچنین سالانه از جمعیت ۳۰ میلیونی ایران، ۳۵ هزار کودک زیر پنج سال از بین می‌رفتند، آمار‌هایی که همگی بر وضعیت نابسامان بهداشتی در دوران قبل از انقلاب تاکید دارند.

پایین بودن سن امید به زندگی، مرگ مادران باردار، شیوع بیماری‌های غیر واگیر و مواردی دیگر از این قبیل که همگی نشان از اوضاع ناخوشایند سال‌های قبل از انقلاب اسلامی دارد اما به برکت پیروزی انقلاب و بازپس گرفتن کشور از چنگال دشمنان وضعیت کشور دگرگون شد و با تغییرات چشمگیری روبه رو شدیم، جوانان برای توسعه کشور و به اثبات رساندن خود وارد صحنه شدند و خوشبختانه به بهترین شکل ممکن با وجود تمام سختی‌ها، خود و کشورشان را سربلند کردند و مشت محکمی زدند بر دهان دشمنان ایران که فکر می‌کردند ایرانیان بدون پشتوانه آنها بسیار ناتوان هستند و به جایی نخواهند رسید.

استان ایلام نیز که تا آن زمان به واسطه محرومیت از کمتر امکانات بهداشتی و درمانی برخوردار بود، اکنون در سایه عدالت و توجه دولتمردان این آب و خاک به مناطق مرزی و محروم از شاخص‌های توسعه و بهداشتی و درمانی بالایی برخوردار است.


افزایش مراکز درمانی استان ایلام

کریم همتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ،  با اشاره به رشد ۹۰۰ درصدی مراکز بیمارستانی در استان ایلام گفت: تا پیش از انقلاب اسلامی در استان ایلام تنها یک مرکز بیمارستانی وجود داشت که با برنامه ریزی‌های صورت گرفته این میزان به ۹ مرکز بیمارستانی افزایش یافته است.

وی افزود: افزایش مراکز درمانی در ایلام باعث شد تا تخت‌های بیمارستانی از ۳۰ تخت قبل از انقلاب امروز به ۷۵۴ تخت بیمارستانی افزایش یابد که خود حکایت از توجه بالای وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی پس از انقلاب به بهبود وضعیت بهداشتی مردم جامعه در استان ایلام دارد.

اما در کنار افزایش مراکز بیمارستانی و ۲۵ برابر شدن تخت‌های بیمارستانی در استان ایلام توجه به آموزش نیرو‌های متخصص و فوق تخصص بومی و برطرف کردن موانع پیش روی نیز، از دیگر اهدافی بود که در دستور کار دولتمردان انقلاب اسلامی قرار گرفت.


بیش از دو هزار نفر دانشجوی پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی ایلام تحصیل می‌کنند

کریم همتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام گفت: اگر به قبل از انقلاب برگردیم در تمام شبکه‌های بهداشت و درمان استان ایلام از پزشک عمومی تا متخصص، حضور پزشکان خارجی از کشور‌های اطراف سهم چشمگیری داشت.

وی تاکید کرد: اما در شرایط کنونی و با توجه به سازوکار‌های مسئولان انقلابی، توجه به علم و دانش در کشور افزایش پیدا کرده و همین امر باعث شده در استانی که تا قبل از انقلاب پزشکانش غیر بومی بودند امروز به لطف نظام مقدس جمهوری اسلامی به رتبه بالای از هیئت علمی دست پیدا کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام افزود: در حال حاضر در دانشگاه علوم پزشکی استان بیش از ۱۶۵ عضو هیئت علمی وجود دارد که وظیفه آنان آموزش دانش پزشکی و فعالیت‌های پژوهشی و درمانی است.

وی به سطح بالای دانش پزشکی در مراکز آموزشی استان اشاره کرد و گفت: بیش از دو هزار و ۵۰۰ نفر دانشجوی پزشکی در ۹ رشته تخصصی مشغول به تحصیل هستند.

اما در این میان توجه به مناطق محروم و روستا‌ها نیز از دیگر اقداماتی بود که بواسطه پیروزی انقلاب اسلامی به این قشر دلسوز و زحمتکش ارائه شد.


ارائه خدمات بهداشتی درمانی به روستا‌های استان ایلام

راضی ناصری فر معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ،از ارائه طرح ده گردشی به روستاییان استان ایلام خبر داد و گفت: این طرح از جمله خدماتی مهمی است که به واسطه حمایت‌های نظام جمهوری اسلامی به مناطق محروم ارائه می‌شود.

وی افزود: این طرح در راستای طرح ارائه خدمات بهداشتی به مناطق روستایی با جمعیت خانوار پایین که امکان ایجاد مرکز جامع سلامت وجود ندارد و بیمار زمین گیر در آن مناطق وجود دارد عملیاتی شده است.

ناصری فر الکترونیکی شدن پرونده‌ها و ثبت اطلاعات پزشکی روستاییان را از دیگر اقدامات و برنامه‌های مرکز بهداشت دانست و تاکید کرد: بیمارانی که در طرح مراکز جامع خدمات سلامت روستایی مورد معاینه قرار گیرند اطلاعات درمانی آنها در سامانه سیب ثبت خواهد شد.

اما این پایان کار نیست و دانشگاه علوم پزشکی استان کماکان در حال توجه به نقاط مختلف و شهرستان‌های استان ایلام است.


اختصاص ۹۰۰ میلیارد ریال در جهت ساخت مراکز درمانی در مناطق مختلف استان ایلام

کریم همتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام در ادامه گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ، اعلام کرد: در حال حاضر بیش از ۹۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای ساخت ۹۱ مرکز درمانی جدید در سطح استان در نظر گرفته شده است.

وی افزود: در ادامه طرح خدمات بهداشتی و درمانی در سال جاری بیش از ۱۵ دستگاه آمبولانس به بدنه دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام اضافه شده است که برای خرید این تعداد آمبولانس بیش از ۱۲۷ میلیارد ریال اعتبار جذب شده است.

یکی دیگر از برنامه‌های دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام در کنار خدمت به مردم ولایتمدار استان، توجه به ظرفیت‌های مرز بین المللی مهران و ارائه خدمت در قالب طرح گردشگری سلامت است، آن هم در استانی که در سال‌های نه چندان مردمش برای درمان با مشکل مواجه بودند.
گردشگری سلامت یکی از استعداد‌های دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام با اشاره به سطح بالای علم پزشکی در کشور و استان ایلام تاکید کرد: درحال حاضر، ایران در عرصه پزشکی علاوه بر جایگاه مناسب جهانی بسیاری از نیاز‌های پزشکی کشور‌های همسایه را نیز رفع می‌کند، این در صورتی که در دوران قبل از انقلاب برای درمان بسیاری از بیماری‌ها برخی از بیماران مجبور می‌شدند برای مداوا به خارج از کشور بروند.

همتی افزود: گردشگری امروزه یکی از صنایع پردرآمد در جهان است و به اشکال مختلف وجود دارد یکی از انواع آن گردشگری سلامت است.

همتی ادامه داد: استان ایلام بواسطه همجواری و مرز بین المللی مهران و داشتن پزشکان مجرب یکی از استعدادهای گردشگری سلامت است که مورد توجه مردم کشور عراق قرار گرفته و در سال‌های اخیر توانسته درآمد زیادی از این مسیر کسب نماید.

وی بازار گرمی دلالان لب مرز و رقبای خارجی را چالش گردشگری سلامت دانست و افزود: وجود پزشکان مجرب در حوزه‌های مختلف باعث شده که مردم کشور عراق همواره به پزشکان ایرانی اعتماد نمایند و ایران را مقصد خود قرار دهند.

مقایسه سطحی از وضعیت سلامت کشور بویژه در مناطق محرومی همچون ایلام طی ۴۰ سال قبل با شرایط کنونی مهر تائیدی بر توسعه بخش های مختلف حوزه سلامت، ارتقا بهداشت عمومی، رفاه اجتماعی و البته افزایش طول عمر و امید به زندگی بوده است.

باید توجه کرد از مهم‌ترین پارامتر‌های مؤثر در عملکرد نیروی انسانی نقش بهداشت و سلامت فردی و شاخص‌های مربوط به آن در ارتقای سطح اقتصادی یک کشور است که در سال‌های اخیر با توسعه و تجهیز مراکز بهداشتی و درمانی افزایش سطح شاخص‌های سلامت در استان ایلام به این مهم به خوبی توجه شده است.

گزارش از مسعود همتی

انتهای پیام/ه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.