واکسیناسیون بیش از ۳۵۵ هزار رأس دام در نهبندان

رئیس شبکه دامپزشکی نهبندان از واکسیناسیون بیش از ۳۵۵ هزار رأس دام در این شهرستان خبر داد.

راه انجام رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان نهبندان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ،گفت:طی ۹ ماهه امسال ۳۵۵ هزار و ۳۵ نوبت رأس دام سبک و سنگین در شهرستان نهبندان علیه بیماری‌های مختلف واکسینه شدند.

وی افزود: یکی از اهداف دامپزشکی برنامه‌ریزی دقیق و صحیح در خصوص ایمن‌سازی دام‌ها در برابر بیماری‌هایی واگیر دامی نظیر تب برفکی، آبله، طاعون نشخوارکنندگان کوچک و مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، چون بروسلوز (تب مالت) و هاری است.

راه انجام با بیان اینکه بیماری آبله گوسفند و بز از بیماری‌های با واگیری بالا محسوب می‌شود که می‌تواند خسارات اقتصادی سنگین از جمله کاهش تولید شیر، آسیب به کیفیت پوست، سقط جنین و کاهش وزن را ایجاد کند، گفت: طی ۹ ماهه امسال تعداد ۱۸۷ هزار و ۳۹۳ رأس گوسفند و بز علیه بیماری آبله واکسینه شدند.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان نهبندان همچنین از واکسینه شدن ۵۳ هزار و ۹۴ رأس دام سبک و سنگین علیه بیماری بروسلوز در این شهرستان خبر داد.

وی با بیان اینکه بیماری تب برفکی می‌تواند خسارت‌های اقتصادی قابل توجهی از قبیل: کاهش شیر، کاهش تولید فرآورده‌های گوشتی، کاهش باروری و بروز تلفات در دام‌های جوان را به دامدار تحمیل کند، افزود: شبکه دامپزشکی این شهرستان با برنامه ریزی منسجم تعداد ۳۵ هزار و ۶۵۸ رأس دام سبک و سنگین را طی نه ماهه امسال در ۹۷ واحد دامی شهرستان علیه بیماری تب برفکی مایه کوبی کرده است و واکسیناسیون دا‌م‌ها علیه این بیماری تا پایان امسال ادامه دارد.

راه انجام اظهار کرد: از ابتدای سال جاری ۵۰ هزار و ۷۹ رأس گوسفند و بز در ۱۱۵ واحد دامی این شهرستان علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک واکسینه شده اند.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان نهبندان گفت:شروع ناگهانی تب، ریزش ترشحات از چشم و بینی، زخم دهانی، افسردگی، سرفه، التهاب روده‌ها و اسهال بدبو از مهمترین علائم این بیماری است که در صورت بروز بیماری در یک گله یا در یک منطقه با تلفات بالا در دام‌های جوان همراه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مهم‌ترین راهکار در کنترل و پیشگیری از بیماری آنتروتوکسمی رعایت اصول مدیریت در تغییرات جیره غذایی، ممانعت از پرخوری دام‌ها و واکسیناسیون اقدامی تکمیلی برای پیشگیری از وقوع بیماری آنتروتوکسمی است، افزود: طی ۹ ماهه امسال ۲۸ هزار و ۲۷۵ رأس دام در این شهرستان توسط بخش خصوصی و با نظارت این شبکه واکسینه شده‌اند.

راه انجام با بیان قلاده گذاری و واکسیناسیون ۵۳۶ قلاده سگ صاحبدار و گله علیه بیماری هاری در شهرستان اظهار کرد: شهروندان در صورت هرگونه گاز گرفتگی و ایجاد خراش بدن توسط حیوانات مشکوک به هاری محل جراحت را با آب و صابون به مدت ۱۵ دقیقه شستشو داده، سریعا به مراکز درمانی مراجعه کرده و برای اقدامات بعدی مراتب را به شبکه دامپزشکی شهرستان اطلاع دهند.

انتهای پیام/غ

بیش از ۳۵۵ هزار رأس دام در نهبندان واکسینه شدند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.