برگزاری پنجاه و یکمین سالگرد درگذشت جهان پهلوان تختی در شهرری + فیلم

پنجاه و یکمین سالگرد درگذشت جهان پهلوان غلامرضا تختی در ابن بابویه شهرری برگزار شد.

برگزاری پنجاه و یکمین سالگرد درگذشت جهان پهلوان تختی در شهرری + فیلمبه گزارش گروه فیلم و صوت باشگاه خبرنگاران جوان، پنجاه و یکمین سالگرد درگذشت جهان پهلوان غلامرضا تختی با حضور رئیس ملی کمیته المپیک، شماری از مسئولان و اهالی جامعه ورزش و دوستداران وی در ابن بابویه شهرری برگزار شد.

در مراسم بزرگداشت جهان پهلوان تختی، علاقه‌مندان به منش پهلوانی آن مرحوم همچون سال‌های پیش بر سر آرامگاهش در ابن بابویه شهرری گردآمدند و با قرائت فاتحه و اهدای شاخه‌های گل، یاد و خاطر این پهلوان نامی ایران زمین را گرامی داشتند.

غلامرضا تختی مشهور به جهان پهلوان تختی قهرمان و پهلوان اسطوره‌ای ایران در ۵ شهریور ۱۳۰۹ در تهران به دنیا آمد و پس از گذراندن دوره نوجوانی و ورود به کشتی قهرمانی در المپیک ۱۹۵۶ ملبورن به همراه امام علی حبیبی نخستین مدال‌های طلای تاریخ ورزش ایران در بازی‌های المپیک را کسب کردند.

او با یک مدال طلا و دو مدال نقره، المپیک، دو طلا و دو نقره، قهرمانی جهان و یک طلای بازی‌های آسیایی در فهرست برترین‌های قرن فیلا در جایگاه سیزدهم قرار دارد.

غلامرضا تختی همچنین سه بار قهرمان کشتی پهلوانی و پهلوان اول ایران شد.

مرحوم تختی در مسابقات جهانی و المپیک هلسینکی فنلاند، جشنواره جهانی ورشو لهستان، بازی‌های المپیک ملبورن استرالیا، مسابقات جهانی صوفیه بلغارستان، بازی‌های آسیایی توکیو ژاپن، مسابقات جهانی تهران – ایران، بازی‌های المپیک رم ایتالیا و مسابقه‌های جهانی یوکوهاما ژاپن با کسب مدال‌های طلا و نقره برای کشور ایران نام آوری کرد.

تختی که در اوج محبوبیت در میان مردم قرار داشت در ۱۷ دی ۱۳۴۶ در اتاقی در هتل آتلانتیک تهران به طرز مشکوکی درگذشت و ابهام در مورد علت واقعی مرگ وی پس از ۵۱ سال هنوز پابرجاست.


بیشتر بخوانید: فیلم زیر خاکی از مسابقه فینال جهان پهلوان تختی در المپیک ملبورن 


انتهای پیام/
 

سالروز درگذشت جهان پهلوان تختی + فیلم

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار