حضور سگ‌های ولگرد در سطح شهرها آسایش مردم را به خطر می‌اندازند

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان گفت: حضور سگ‌ها در سطح شهرها آسایش مردم را به خطر می‌اندازند و حتی در سطح جاده‌ها حضور این حیوانات باعث تصادفاتی می‌شود.

حضور سگ‌های ولگرد در سطح شهرها آسایش مردم را به خطر می‌اندازندبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان؛ حسین رشیدی  مدیرکل دامپزشکی استان کرمان  در نشست خبری با محوریت مخاطرات سگ‌های ولگرد گفت: افرادی با هدف کمک به حیوانات اقداماتی انجام می‌دهند اما باید این اقدامات با سایر دستگاه‌ها هماهنگ باشد تا مخاطرات بهداشتی را به حداقل رسانده ضمن آنکه بایستی در این اقدامات سلامت انسان‌ها و حیوانات مدنظر باشد.

وی به تعریف از سگ‌های ولگرد پرداخت و عنوان کرد: سگ‌های ولگرد، سگ‌هایی هستند که تحت مراقبت شخص مشخصی نباشند و آزادانه در خیابان‌ها پرسه می‌زنند.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان ظرفیت زیستگاه‌های را محدود دانست و بیان کرد: حیوانات به آب، غذا و پناهگاه نیاز دارند لذا سریزی جمعیت آن‌ها می تواند مخاطراتی برای انسان ها داشته باشد، اما متاسفانه جمعیت سگ‌های ولگردی در شهر کرمان از حد معمول بیشتر شده و شاهد حضور آنها در خیابان‌ها و معابر هستیم که ممکن سلامت افراد را به خطر بیندازند.

وی از انتقال بیماری‌های مختلفی از این طریق سگ‌های ولگرد به انسان ها سخن به میان آورد و عنوان کرد: همه سگ‌های ولگرد واکسیناسیون نمی‌شوند و ترشحات بزاق، ادرار و خون آنها می تواند شامل؛ ویروس‌ها، انگل‌ها و میکروب‌ها باشد که باعث بیماری انسان‌ها خواهد شد.

رشیدی، وحشت مردم را از دیگر پیامدهای حضور حیوانات در سطح شهرها برشمرد و مطرح کرد: حضور سگ‌ها در سطح شهرها آسایش مردم را به خطر می‌اندازند و حتی در سطح جاده‌ها حضور این حیوانات باعث تصادفاتی می‌شوند بنابراین عوارض ناشی از این حیوانات برای مردم در ابعاد مختلف زیاد هستند.

وی مهمترین بیماری‌های ویروسی که از طریق سگ‌های ولگرد منتقل می‌شود را بیماری هاری اعلام کرد و افزود: سگ‌های ولگرد ممکن است که به بیماری هاری دچار باشند و گزارشاتی از این بیماری در افراد در سطح استان گزارش شده است که باید به موقع واکسیناسیون شوند و این هزینه واکسیناسیون بسیار زیاد بوده و اگر فرد گاز گرفته شده به موقع به مراکز بهداشتی مراجعه نکند این بیماری منجر به مرگ وی خواهد شد.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان با بیان این مطلب که یک جفت سگ نر و ماده طی پنج سال به 70 هزار قلاده خواهد رسید، اظهار کرد: پنج هزار گزش سگ در سال گذشته در سطح استان گزارش شده است که بایستی پنج نوبت واکسناسیون شوند قابل توجه است که هر دوز واکسن هاری 70 دلار و هزینه آن پنج نوبت واکسن 350 دلار هزینه در برخواهد داشت، لذا سگ‌های ولگرد مشکلات اقتصادی و اجتماعی در جامعه دارند.

وی یکی از مخاطرات سگ‌های ولگرد را بیماری‌های انگلی که از طریق این حیوانات به انسان منتقل می‌شوند، نام برد و تصریح کرد: لاروها مهاجر یک گروه از انگل‌ها که توسط سگ‌های ولگرد به بدن انسان منتقل می‌شود به‌طورمثال؛ لارو اسکاریس سگ می‌تواند وارد بدن انسان شود که بیماری‌های متعددی در انسان ایجاد کند که یکی از آنها کوری افراد خواهد بود، همچنین کیست‌های که عمدتا در کبد و ریه ایجاد می‌شود.

رشیدی افزود: آمار کیست لاکتیو قابل توجه است و متاسفانه با جمعیت سگ‌های ولگرد رابطه مستقیم دارد و جراحی‌های که برای خارج کردن این کیست‌ها از بدن انسان صورت می‌گیرد بسیار خطرناک است، همچنین کیست سونوروز وارد مغز نیز می‌شود.

وی عنوان کرد: انگل‌های خارجی مثل کک، کنه، شپش، جرب نیز از طریق سگ‌های ولگرد ایجاد می‌شوند قابل ذکر است که کک سگ می‌تواند کرم نواری را وارد بدن انسان کند. همچنین پشه‌ها بیماری بین سگ و انسان را مبادله می‌کنند.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان با بیان این مطلب که انگل‌های متعددی از طریق سگ‌های ولگرد به انسان‌ها صدمه بزنند، اظهار کرد: آلودگی سگ‌ها به میکروب تب مالت وجود دارد، بنابراین بیماری تب مالت می‌تواند از طریق سگ‌های آلوده منتشر شود، گفتنی است که در آزمایشاتی که از برخی از سگ‌های ولگرد گرفته شده به بیماری تب مالت آلوده بودند.

وی با بیان این مطلب که سگ‌های ولگرد باعث ایجاد عفونت‌های گوارشی می‌شوند، اظهار کرد: در مجموع مشکلاتی که از طریق سگ‌های ولگرد باعث به خطر انداختن سلامت افراد می‌شود، بسیار گسترده‌اند.

رشیدی از وجود 17 هزار قلاده سگ ولگرد در شهرستان کرمان خبر داد و عنوان کرد: کسی به دنبال سگ کشی نیست اما باید با مدیریت این جمعیت را کنترل کرد، هرچند که زنجیره حیات هستند اما از هجوم آنها به سطح شهرها با راهکارهای مناسب و علمی کنترل جلوگیری شود.

وی از آمادگی دامپزشکی استان برای کنترل و مدیریت جمعیت سگ‌های ولگرد خبر داد و بیان کرد: شهرداری کرمان در کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد تاکنون موفق نبوده است.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان کنترل این جمعیت را نیازمند روش‌های علمی و عزم جدی دانست و ادامه داد: پناهگاهی که برای سگ‌های ولگرد در کرمان در نظر گرفته مناسب نیست.

انتهای پیام/س

 

وجود 17 هزار قلاده سگ ولگرد در شهرستان کرمان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار