چگونه سیلندر ماشین خود را شماره گذاری کنیم؟

برای شماره گذاری و تعویض سیلندر خودرو مراحل مختلفی همچون اخذ مجوز پلیس راهور، درخواست از نمایندگی ها شرکت های خودرو سازی، تائید پلیس راهور و … وجود دارد.

چگونه سیلندر ماشین خود را شماره گذاری کنیم؟به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، کد VIN، رشته‌ای ۱۷ حرفی از اعداد و حروف است که بیشتر افراد اصلاً از وجود آن خبر ندارند. VIN به معنی شماره شناسایی خودرو است و همان‌طور که از نامش پیدا است، از مهم‌ترین اطلاعات یک خودرو محسوب می‌شود.

Vehicle Identification Number به‌ اختصار: VIN یک کد ۱۷ رقمی منحصر بفرد است که شامل اعداد از ۱ تا ۹ و حروف الفبای انگلیسی به جز حروف O. و Q. که برای جلوگیری از تشابه حذف شده‌اند. این کد که توسط سازمان بین‌المللی استانداردسازی تعریف می‌شود، جهت شناسایی موتور وسایل نقلیه سبک و سنگین، موتورسیکلت‌ها و موتور‌های گازی، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حداقل اهمیت این کد زمانی آشکار می‌شود که خودرو برای اعمال تغییراتی از سوی سازنده به کارخانه فراخوانی شده یا حتی دزدیده می‌شود.

کد VIN همانند اثر انگشت خودروی شما است. بهترین راه شناسایی یک خودرو از طریق بررسی VIN آن است. چرا که این کد در هیچ دو خودرویی یکسان نیست.

کاراکتر ۱ از سمت چپ مربوط به نام کشور سازنده و کاراکتر‌های ۲ و ۳ مربوط به نام کارخانه سازنده خودرو است. کاراکتر‌های ۴ تا ۸ گویای مشخصاتی، چون مدل خودرو، وزن، قدرت پیشرانه، تعداد سیلندر‌ها و… است.

توسط کاراکتر ۹ می‌توان کل شماره شناسایی خودرو را کنترل نمود. کاراکتر ۱۰ مربوط به سالی است که خودرو در آن تولید شده‌است؛ مثلاً عدد ۸ نشانگر تولید خودرو در سال ۲۰۰۸ است. این کاراکتر بعد از سال ۲۰۱۰ به صورت حروف بیان شده‌است. بدین صورت که سال ۲۰۱۰ با حرف A. و سال ۲۰۱۱ با حرف B. و… نمایش داده می‌شود.

کاراکتر ۱۱ نشانگر کد کارخانه‌ای است که خودرو در آن تولید شده‌ است. کاراکتر ۱۲ تا ۱۷ نیز شماره سریال خودرو است که چهار حرف آخر آن، در تمام خودرو‌ها باید به صورت عدد بیان شود.

برای برخی این سوال مطرح می‌شود که چگونه سیلندر ماشین خود را شماره گذاری کنیم؟؛ برای پاسخ به این سوال با چندین نمایندگی رسمی و مجاز ایران خودرو تماس گرفتیم و به عنوان نمونه قیمت یک سیلندر ماشین پژوه ۴۰۵ را جویا شدیم.

قیمت‌های مختلفی از یک میلیون تا یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان اعلام کردند.

درخواست برای مجوز

سرهنگ رضا رضایی  اظهار کرد: افرادی که می‌خواهند اقدام برای تعویض سیلندر خودرو کنند، قبل از هر گونه اقدامی باید به همراه مدارک هویتی مالک و خودرو به پلیس راهور مراجعه کنند.

رئیس پلیس راهور استان اصفهان گفت: مأمور کارشناس برای بازدید و بررسی ادعای سوختگی، فرسودگی و نشتی سیلندر به خودرو مراجعه می‌کند و در صورت تائید، پلیس اجازه تعویض موتور را می‌دهد.

وی افزود: فرد می‌تواند از یک موتور استوک و یا از نمایندگی شرکت‌های خودرو سازی یک سیلندر جدید تهیه و پس از نصب سیلندر باید بار دیگر به پلیس راهور مراجعه کند.

سرهنگ رضایی بیان کرد: بعد از تائید اصالت خودرو کار‌های اداری برای ذکر تعویض در سند خورد باید انجام شود.

وی با بیان اینکه سیلندر‌هایی که از شرکت‌های خودرو سازی تهیه می‌شود شماره موتور هک شده است، تصریح کرد: اگر برای تهیه سیلندر غیر از شرکت‌های خودرو سازی که خودشان شماره سیلندر را هک می‌کنند، سیلندر دیگر تهیه شد برای هک شماره بر روی آن باید اقدام شود.

رئیس پلیس راهور استان اصفهان تاکید کرد: اگر این مراحل طی نشود و فرد بدون مجوز موتور ماشین را تعویض کند، ضمن جریمه شدن به یک چهارم تا یک هشتم قیمت قطعه، به پلیس آگاهی معرفی می‌شود.

وی در پایان گفت: زمانی کمتر از یک ساعت برای اخذ مجوز نیاز است.

اقدامات پس از مجوز

حشمت‌الله علی پور هم در این رابطه  با بیان اینکه سیلندر سه سالی است که بازار آزاد ندارد، اظهار کرد: سیلندر و اتاق خودرو توسط شرکت‌های خودروسازی شماره گذاری و برای فر خریدار ارسال می‌شود.

عضو اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی اصفهان گفت: فرد متقاضی پس از اخذ مجوز از پلیس راهور باید به نمایندگی‌های شرکت‌های خودروسازی مراجعه کند و درخواست سیلندر خودرو موردنظر خود را بدهد.

وی افزود: بازه زمانی متفاوتی از یک هفته تا یک ماه پس از ثبت درخواست برای ارائه سیلندر وجود دارد.

علی پور با بیان اینکه بازار آزاد در سال‌های گذشته بود که به دلایل مختلف این بازار آزاد کنار گذاشته شد، تصریح کرد: اکنون قیمت یک عدد سیلندر خودرو پژوه ۴۰۵، حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است.

بررسی‌های ما نشان می‌دهد برای برخی از خودرو‌ها که یا خارجی بوده و یا خط تولید آن‌ها متوقف شده است، باید به سراغ بلوک سیلندر‌های استوک یا دست دوم رفت و یا قطعه را از یکی از واردکنندگان تهیه کرد.

این کار به معنای آن است که شما برای گذراندن مراحل قانونی نیاز به هک شماره موتور بر روی سیلندر پیدا می‌کنید. این هک در برخی از مراکز استان انجام می‌شود که شهرک آزمایش اصفهان میزبان استان‌های مرکزی کشور در این زمینه است.

برخی برای هک موتور خودرو را باز کرده و خودرو را با چرثقیل به مراکز هک می‌برند؛ اما در سال‌های گذشته با حضور مکانین متخصص در این مراکز دیگر نیازی به این کار نیست و شما پس از گذراندن مراحل اداری و مراجعه به این مراکز در کم‌تر از نصف روز صاحب موتوری با هک جدید خواهید شد.

منبع: صاحب نیوز

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
یحیی زلقی
۱۴:۵۷ ۱۲ مهر ۱۴۰۲
سلام موتورماشین من ترک خوردهوموتورروشن نمیشود وهنوز تعویض پلاک نکردم آیا می‌شود سیلندر موتورراتعویض کنم وبعدبرای تعویض پلاک برم
Iran (Islamic Republic of)
یحیی زلقی
۱۴:۵۷ ۱۲ مهر ۱۴۰۲
سلام موتورماشین من ترک خوردهوموتورروشن نمیشود وهنوز تعویض پلاک نکردم آیا می‌شود سیلندر موتورراتعویض کنم وبعدبرای تعویض پلاک برم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۸ ۰۶ تير ۱۴۰۱
سلام سیلندر ماشین با مجوز کارشناس انجام دادم سال ۹۷ می خوام ثبتش کنم الان میگن تاریخ گذشته باید کجا مراجعه کنم
Iran (Islamic Republic of)
اصغرشیرازی
۰۸:۲۶ ۰۳ فروردين ۱۴۰۱
سلام من دوماه است ماشین پژو ۴۰۵ خریدم سندش به نام خودم کردم الآن اب وروغن قاطی کرده موتور ماشین باز کردم دیدم سلند ماشین راجوش کردن من میتوانم شکایت کنم وبایدبرم کجا شکایت کنم، ممنون میشم راهنمایی کنید
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۳:۲۹ ۱۳ فروردين ۱۴۰۱
برو دفتر خدمات قضایی ولی فایده نداره قبلش باید نگا میکردی
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۱:۱۵ ۱۰ اسفند ۱۴۰۰
سلام موتور ماشین دستکوبه تعویض پلاک نشد راهش چیه کسی به تازگی رفته ببینم باید چیکار کرد شکایتم بکنم طول میکشه تا ماشین پس بدم ۸ تومنم خرج کردم بدون فاکتور که اگه پول بده همون میده ضرر میکنم گرفتارم کرد لعنتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۲ ۲۳ دی ۱۴۰۰
سلام من پژوپارسالیکس گرفتم وحالاموتورش دست کوب درآمده چون سه ساله گرفتم وتعویض پلاک نکردم صاحب قبلی میگه من هیچی قبول نمیکنم چکاربایدبکنم تاآگاهی تاییدنمایند
Iran (Islamic Republic of)
سلام
۲۲:۱۶ ۱۶ آبان ۱۴۰۰
سلام ساکن خودری مدل پاین خریداری کردم که بلوک تعویض شده ولی به علت نبودشماره گذاری درشهرماچندباری به استان رشت بایدمراجعه کنم فرم بازدیدراازکجابایدتهیه کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۷ ۰۴ شهريور ۱۴۰۰
سلام من سیلندر ماشین تعویض کردم از طریق نمایندگی حالا نوبت تعویض پلاک اینترنتی پر شده مهلت دو ماه داره تمام میشه،آیا زمان دو ماه تمدید میشه؟
Iran (Islamic Republic of)
احمد بابائی بندارتی
۱۱:۱۱ ۲۰ تير ۱۴۰۰
سلام سیلندرطبق قانون ونامه نگاری راهورانجامدادم نوبت اینترنتی برای تعویض ارکان چطوربایدبگیرم ؟نمیتونم چون سایت فقط تعویض پلاک بازمیکنه
لطفا راهنمائی کنید
Iran (Islamic Republic of)
Hojjat
۱۰:۳۷ ۱۳ خرداد ۱۴۰۰
با سلام و خسته نباشید . بنده ماشین پژو ۴۰۵ دارم که در سال ۹۷ بهمن ماه سیلندرم ترک برداشته بود مجبور به تعویض بلوک سیلندر شدم و به یدک فروشی رفتم و ایشون مدارک و سیلندر رو از بنده گرفته و با طی مراحل قانونی سیلندر شماره گذاری شده تحویل بنده داد و به من گفت تنها کاری که میکنی اینه که بعد از نصب سیلندر میبری شهرک آزامیش تبریز تا اون رو تایید کنند و یه کارت جدید بدن من هم چون نزدیک عید بود نتونسم برم و گفت که همه چیز قانونی هست و فقط جلوی فروش خودرو بسته هست تا زمانی که تایید کنی حالا هم سه سال هست تایید فاکتور رو گم کردم حالا چیکار باید بکنم. ممنون میشم راهنمایی بکنید
Iran (Islamic Republic of)
پوریا
۲۳:۳۱ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
سلام وقتتون بخیر
بولیک سیلندر راعوض کردم بامجوز اما فاکتور خرید گم کردم لطف میکنید راهنمایم کنید بهم بگیر چیکار باید بکنم که ادامه کار راهنمایو انجام بدم؟ممنونم
Iran (Islamic Republic of)
س
۲۰:۰۸ ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
سلام خسته نباشید
بلوک سیلندر را عوض کردم با مجوز اما فاکتور خرید کارخانه را ندارم چکار باید بکنم ؟ ؟ ؟
ممنون میشم پاسخ بدید
Iran (Islamic Republic of)
صابر سیف پناه ی
۲۱:۲۹ ۰۹ دی ۱۳۹۹
سلام سال 94 از گمرگ سیلندر گرفتم بافاکتور روسمند انداختم دیگه نبردم تعویض پلاک ثبت کنم الان این شماره موتور روموتور پارس زدن اگاهی گیرداده تعویض کن بلوک سیلندر هک شماره کجا میزنن ممنون میشم جوابم بدی ن
France
ناشناس
۲۰:۱۰ ۰۸ آبان ۱۳۹۹
سلام ،من یه سلیندر کامیون وایت ۸سیلندر ۳سال پیس از یه مرکز اسقاط خریدم .ولی برگه خرید از فروشنده نگرفتم . الان برای شماره جدید آیا به مشکلی برمیخورم که برگه خرید ندارم
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۱۳:۴۵ ۱۵ مهر ۱۳۹۹
سلام دوستان لطفا راهنمایی کنید سیلندر ماشینم شمارش دستکوب هست گفتن باید بری اصفهان اونجا برات ب صورت مکانیزه بکوبن ، کل موتور باید اوراق بشه یا موتور رو کامل از رو ماشین در میارن میشه راهنمایی کنید خیلی گیرم ممنون .
Iran (Islamic Republic of)
علی تیمورپور
۰۶:۱۷ ۱۴ مهر ۱۳۹۹
پلاک سیلندر در تعمیرگاه دراسیدشویی گمشده چه باید کرد
Iran (Islamic Republic of)
صادق
۱۱:۵۱ ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
سلام بنده۲۰۶ تیپ ۶ دارم. مراحل راهنمایی رانندگی رو گذروندم نامه دادن رفتم باسه کوبیدن شماره مکانیزه موتور میگن باید موتور باز بشه شما توی شهرهای خودتون جایی رو سراغ ندارین بدون بازکردن موتور بتونن شماره رو بکوبن
Netherlands
ناشناس
۱۵:۲۹ ۰۱ شهريور ۱۳۹۹
برو خودت سیلندر عوض کن ،اگر یه روزی خواستی تعویض پلاک انجام بدی ،میفرسنت آگاهی ،جریمت میکنند و راهنمایی جریمه میکنند .کارت جدید فاقد شماره برات صادر میکنند .
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۶:۴۴ ۱۷ خرداد ۱۳۹۹
من ی ماشین ۲۰۶ تیپ دو دارم رفتم نمایندگی واس تعویض سیلندر الان نزدیک به چهار ماه شده ماشینم داخل نمایندگی خابیده و تموم کارای اداری واس تعویض سیلندر هم انجام دادم بعد چهار ماه کلی مارو اذیت کردن اخرشم میکن سیلندر ۲۰۶ داخل شرکت نداریم اخه ی ماشبن ایرانی مگه میشه بلوک سیلندر نداشته باشن این چه جور خدماتی هست که پس از فروش میدن فقط بلدن جیب آدمو بزنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۷ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام موتور ماشین گم شد میخواهم یه موتور استوک بخرم باید چیکار کنم
Iran (Islamic Republic of)
سالار
۱۵:۱۰ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
سیلندرماشینم رو عوض کردن ولی این سیلندری که گذاشتن شمارشو سنگ گرفتن درعوضش نامه هم دادن ایا اون کاری که کردن خلافه قانونه
Iran (Islamic Republic of)
مالک
۲۳:۱۴ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
بلوک سیلندر نیسان وانت می خوام نماییدگی هم نداره چکارکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ابراهیم میرزایی
۱۰:۵۲ ۰۶ بهمن ۱۳۹۸
سلام . الان سلیندر قیمت چنده وچطور شماره گذاری کنم
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۱۵:۳۴ ۰۳ دی ۱۳۹۸
سبلند.پرایدنوخریدمشماره.ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۱ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
سلام من یک پرو ۴۰۵خریدم موتور تعویض شده صاحب ماشین هم جواب نمیده باید چکار کنم
Iran (Islamic Republic of)
نوید
۱۷:۰۱ ۰۸ آبان ۱۳۹۸
سلام ما یه پژو405 داریم سال 91 از یه استوک فروش معتبر یه سیلندر گرفتیم برگه گمرگ و معرفی نامه به تعویض پلاک میثم داد به ما ولی نرفتم تاییدش کنم الان برم برای تایید سیلندر باید چقدر جریمه بدم مدل ماشین 84 هستش
Iran (Islamic Republic of)
احمد خاوری
۰۱:۲۳ ۱۸ خرداد ۱۳۹۸
سلام من ی ماشین زانتیا خریدم سیلندرش دستکوب بوده رفتم تعویض پلاک نامه بهم دادن واسه اینکه برم آگاهی شهپور مراحلش چیه چندروز طول میکشه؟
آخرین اخبار