افزایش ۱.۵ درصدی بهای نفت/ طلا گران شد

احتمال کاهش تنش‌های تجاری میان آمریکا و چین باعث افزایش بهای طلای سیاه شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، به دنبال احتمال موفقیت آمیز بودن روند مذاکرات میان پکن و واشنگتن که می‌تواند منجر به کاهش تنش‌های تجاری میان آمریکا و چین شود، بهای طلای سیاه امروز (دوشنبه) با بیش از ۱.۵ درصد افزایش همراه بود. کاهش ذخایر نفت خام کشور‌های عضو و غیرعضو اوپک هم بر افزایش بهای طلای سیاه اثرگذار بوده است.

بر این اساس، بهای نفت خام برنت (شاخص بین المللی) با ۹۸ سنت افزایش (معادل ۱.۷ درصد) به ۵۸ دلار و ۴ سنت در هر بشکه رسید. بهای نفت وست تگزاس اینترمیدیت (نفت شاخص آمریکا) با ۸۹ سنت افزایش (معادل ۱.۹ درصد)، ۴۸ دلار و ۸۵ سنت در هر بشکه معامله شد.

افزایش انتظارات از اینکه مذاکرات رو در رو میان نمایندگان آمریکا و چین --که قرار است از امروز (دوشنبه) در پکن آغاز شود -- بتواند باعث کاهش تنش‌های تجاری میان دو کشور شود، بر تقویت بهای نفت اثرگذار بوده است. از اوایل سال ۲۰۱۸ میلادی تنش‌های تجاری میان این دو قدرت اقتصادی جهان تشدید شده است و دو کشور بار‌ها تعرفه‌های وارداتی علیه کالا‌های کشور مقابل اعمال کرده اند.

شرکت بانکداری آمریکایی «گلدمن ساکس» امروز در یادداشتی اعلام کرد که پیش بینی خود درباره میانگین بهای نفت در سال ۲۰۱۹ را از ۷۰ دلار به ۶۲.۵۰ دلار در هر بشکه کاهش می‌دهد. بانک فرانسوی «سوسیته ژنرال» هم پیش بینی خود درباره میانگین بهای نفت خام برنت و نفت وست تگزاس اینترمیدیت در سال ۲۰۱۹ میلادی را ۹ دلار کاهش داد و آن‌ها را به ترتیب ۶۴ دلار و ۵۷ دلار در هر بشکه اعلام کرد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که روند کاهش ذخایر نفت خام بوسیله کشور‌های عضو و غیرعضو اوپک شامل روسیه که از اواخر سال گذشته میلادی آغاز شده هم بر تقویت بهای نفت اثرگذار بوده است. سطح ذخایر نفت خام اوپک در ماه دسامبر سال گذشته میلادی روزانه با ۴۶۰ هزار بشکه کاهش همراه بود و به ۳۲.۶۸ میلیون بشکه در روز رسید.

به دنبال کاهش ارزش دلار آمریکا، بهای طلا هم امروز (دوشنبه) با افزایش همراه بود. بهای هر اونس طلا با ۰.۴ درصد افزایش به ۱۲۹۰.۴۲ دلار رسید. ارزش دلار آمریکا در مقابل سبد دیگر ارز‌های جهانی با ۰.۲ درصد کاهش همراه بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار