افزایش قیمت نفت/ طلا اندکی ارزان شد

به دنبال آغاز مذاکرات تجاری آمریکا و چین، بهای جهانی نفت و فلزات گرانبها در معاملات روز سه‌شنبه با تغییراتی همراه بود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز،  بهای جهانی نفت در معاملات روز سه‌شنبه با تاثیر از آغاز مذاکرات تجاری آمریکا و چین و همچنین کاهش عرضه نفت اوپک در بازارهای جهانی با روند افزایشی همراه بود.

بر این اساس، هر بشکه نفت برنت در معاملات روز سه شنبه با 44 سنت معادل 0.8 درصد افزایش، 57 دلار و 77 سنت داد و ستد شد. همچنین هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمیدیت با 33 سنت معادل 0.7 درصد افزایش، 48 دلار و 85 سنت معامله شد.

روز گذشته نخستین دور گفتگو‌های تجاری چین و آمریکا بعد از اعلام آتش‌بس موقت ۹۰ روزه در نشست سران دو کشور در آرژانتین، در پکن آغاز شد. «ویلبر راس» وزیر بازرگانی آمریکا روز گذشته نسبت به دستیابی پکن و واشنگتن به یک توافق و پایان دادن به اختلافات تجاری بین دو قدرت برتر اقتصادی جهان ابراز امیدواری کرد.

در همین حال، بازار سهام آسیا به تاثیر از کاهش نگرانی ها در خصوص کمرنگ شدن اختلافات تجاری واشنگتن و پکن با رشد همراه بود.

علی‌رغم خوش‌بینی در خصوص مذاکرات پکن و واشنگتن، برخی تحلیلگران همچنان هشدار داده‌اند که رابطه بین دو قدرت متزلزل است و  احتمال تشدید تنش ها وجود دارد.

از سوی دیگر، سازمان کشورهای صادرکننده نفت [اوپک] با همکاری متحدان خود از جمله روسیه، از اواخر سال گذشته میلادی (2018) بر کاهش عرضه نفت تمرکز داشته‌اند. به گفته کارشناسان حوزه انرژی قیمت نفت خام به تاثیر از کاهش تولید اوپک و ثبات بازارهای سهام رو به افزایش است.

با وجود کاهش تولید نفت اوپک، حفاری و تولید نفت شیل آمریکا به بالاترین سطح خود رسیده است به گونه‌ای که تولید نفت خام آمریکا در روزهای پایانی سال  گذشته  میلادی (2018) به میزان 2 میلیون بشکه در روز افزایش یافت و به 11.7 میلیون بشکه در روز رسید. انتظار می رود، تولید نفت شیل آمریکا در سال جاری میلادی نیز به روند رو به رشد خود ادامه دهد.

بهای جهانی طلا نیز در پی اتخاذ برخی سیاست های بانک مرکزی آمریکا و همچنین آغاز مذاکرات تجاری پکن و واشنگتن تا حدودی کاهش یافت. هر اونس طلای اسپات با 0.42 درصد کاهش 1284 دلار و 50 سنت داد و ستد شد.  بهای سایر فلزات گرانبها همچون نقره و پلاتین نیز با روند نزولی همراه بود.

انتهای پیام/

برچسب ها: قیمت نفت ، چین ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار