بازار مسکن در کرمانشاه خاک می‌خورد /دخالت بنگاه‌داران در تعیین قیمت

سایه رکود بر معاملات بازار مسکن شهر کرمانشاه همچنان سنگینی می‌کند و در این بین اندک معاملاتی هم که صورت می‌گیرد با دلالی بنگاه‌داران است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، یکی از بازار‌هایی که اوایل سال همسو با التهابات بازار ارز با افزایش شدید قیمت‌ها و کاهش اقبال عمومی روبرو شد بازار مسکن است که بعدا حتی کاهش نرخ ارز هم نتوانست این موج قیمت‌ها را بشکند و این موضوع تداوم رکود در این بازار را به همراه داشته است.

اواخر شهریورماه بود که بعد از اُفت تب و تاب رهن و اجاره برخلاف پیش‌بینی‌های کارشناسان برای رونق بازار مسکن برای نیمه دوم سال این بازار شاهد تجربه دوباره رکود بود و سایه سنگین آن بر بازار مسکن کاملا محسوس است؛ اندک معاملات این بازار هم این موضوع را تایید می‌کند.

معاملاتی که برای گرم کردن بازار بنابر ادعای برخی از مشاوران املاک از سوی خود بنگاه‌داران صورت می‌گیرد و به نوعی این واحد‌های به اصطلاح جوش دهنده معاملات و تسهیلگر خودشان وارد عرصه دلالی شده‌اند!

برای پایش بازار مسکن کلانشهر کرمانشاه به تهیه یک گزارش میدانی از وضعیت خرید و فروش و رهن و اجاره مسکن در قسمت‌های مختلف شهر اقدام کردیم و پای صحبت تعدادی از مشاوران املاک و مشتریان نشستیم.

مشاوران املاک: ۴ ماه است معامله‌ای نداشته‌ایم!

برخی از مشاوران املاک اذعان داشتند که بیش از سه تا چهار ماه است که هیچ معامله‌ای نداشته‌اند و بازار در رکود کامل است.

آن‌ها علت این رکود حاکم بر بازار مسکن را نبود وجود نقدینگی و همچنین ترس از دست دادن سرمایه با سرمایه‌گذاری روی ملک و املاک عنوان می‌کردند و عدم ثبات اقتصادی و تمایل اغلب مردم به سمت سرمایه‌گذاری در بازار‌های موازی همچون بورس را از دیگر دلایل رکود بازار مسکن دانستند.

برخی از این مشاوران املاک مدعی بودند که معدود معاملاتی هم که در بازار مسکن کرمانشاه می‌شود را خود بنگاه‌داران انجام می‌دهند که در کار ساخت و ساز هم هستند!

وضعیت قیمت‌های مسکن در کلانشهر کرمانشاه

فروش واحد‌های آپارتمانی در منطقه ۲۲ بهمن متری ۴ تا ۸ میلیون، ویلایی ۹ میلیون تومان، اجاره ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون تومان رهن کامل یا ۱۰۰ تا ۱۱۰ میلیون تومان پیش و ۱.۲ میلیون تومان اجاره‌بهای ماهانه است که البته در این منطقه بر اساس نوع ساخت، ویو و امکانات معاملات صورت می‌گیرد و طی بازدید از ۶ بنگاه معاملات ملکی در منطقه ۲۲ بهمن تمامی آنان به صورت میانگین حدود ۳ ماه است که هیچ گونه معامله و قراردادی نداشته‌اند و بازار خرید و فروش کاملا راکد شده است؛ همچنین در این منطقه بین ۷۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش قیمت رخ داده است.

در منطقه کسری و فردوسی هم فروش متری ۳ تا ۵.۵ میلیون تومان، ویلایی متری ۸ میلیون تومان، رهن کامل بین ۶۰ تا ۸۰ میلیون تومان، رهن و اجاره ۵۰ میلیون تومان پیش و ماهی ۴۰۰ اجاره‌بها یا ۴۰ میلیون تومان پیش با ماهی ۸۰۰ هزار تومان اجاره‌بها است که قیمت‌ها ۵۰ تا ۶۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

در الهیه هم با افزایش ۷۰ درصدی فروش متری ۳.۵ تا ۵ میلیون تومان، رهن کامل هم ۴۰ تا ۷۰ میلیون تومان، رهن و اجاره با ۳۰ میلیون تومان پیش و ماهی ۵۰۰ هزار تومان اجاره‌بها است؛ در شریعتی هم قیمت فروش ۲.۵ تا ۳.۵ میلیون تومان است که نسبت به سال گذشته ۶۰ درصد افزایش داشته و رهن کامل بین ۴۰ تا ۳۰ میلیون یا ۴۰ میلیون پیش و ماهی ۳۰۰ اجاره‌بها است.

در محله رشیدی واحد‌ها اغلب ویلایی و اکثرا یا مالک یا اجاره با ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان پیش و ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان اجاره بوده و ۴۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش قیمت نشان می‌دهد.

پردیس و صدرا هم با افزایش ۵۰ درصدی روبرو بوده‌اند و فروش متری ۳ تا ۴ میلیون تومان، رهن کامل بین ۳۰ تا ۴۰ میلیون و یا با اجاره ۳۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان است؛ در فرهنگیان فاز یک هم قیمت فروش ۳.۵ تا ۴.۵ میلیون تومان بوده، رهن کامل ۲۰ تا ۷۰ میلیون تومان و یا ماهانه بین ۳۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان اجاره است و نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد افزایش یافته است.

گلایه مردم از دخالت بنگاه‌داران در تعیین قیمت

اما شهروندان هم دل خوشی از بازار مسکن و بنگاه‌داران املاک نداشتند؛ یکی از شهروندان می‌گفت که چند وقت دنبال یک آپارتمان ۶۰ متری است، اما با این وضعیت قیمت‌ها حتی نتوانسته برای رهن و اجاره واحدی پیدا کند.

یکی دیگر از شهروندان از بنگاه‌گردی خسته شده بود و به این وضعیت انتقاد کرد که قیمت‌ها هیچ مبنای کارشناسی ندارد و واحد‌های مشابه در یک مجتمع آپارتمانی با آپشن‌های کاملا یکسان متری حدود یک میلیون تومان تفاوت دارد که این موضوع نشان می‌دهد هیچ نظارتی بر این بازار نیست.

این شهروند از دخالت مشاوران املاک در قیمت‌گذاری هم انتقاداتی داشت و مثال می‌زد که در حضور خودش مشتری آمده و پیشنهاد متری سه میلیون تومان برای خانه‌اش به بنگاه‌دار داده است که با درخواست وی به متری ۴ میلیون تومان قیمت‌گذاری کرده است!

منبع:مهر

انتهای پیام/ی

برچسب ها: مسکن ، تسهیلات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار