نماینده مجلس افغانستان در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

لزوم توجه به چشم انداز آتی تحولات در روند مذاکره با طالبان

نماینده مجلس افغانستان گفت: در روند مذاکره با طالبان باید براساس چشم انداز آتی تحولات افغانستان گام برداشت.

//به گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت‌وگو با طالبان و علنی شدن مذاکرات سیاسی ایران با این گروه، واکنش‌های متعددی را به دنبال داشت، به طوری که برخی از این اتفاق به عنوان بمب خبری یاد کردند. بسیاری از کارشناسان در تحلیل خود  از این رویداد مهم، مذاکره ایران با طالبان را در راستای امنیت و منافع ملی تهران دانستند، در عین حال دولت افغانستان برای حفظ تمامیت و یکپارچگی خود لازم است واقعیتی به نام طالبان را در فضای سیاسی ابن کشور بپذیرد.اما در مقابل بودند کسانی که مذاکره با طالبان را چندان مثبت ارزیابی نکردند و مدعی شدند هر گونه مذاکره با طالبان به معنای مشروعیت بخشی رسمی به این گروه است.


البته به نظر می‌رسد طیف فکری مذکور نسبت به این موضوع ناآگاه هستند، زیرا آمریکا بدون اطلاع دولت مرکزی افغانستان پای میز مذاکره با طالبان نشسته است و در عین حال از درگیری بین داعش و طالبان استقبال می‌کند که این امر هشداری مهم در جهت تعمیق هرچه بیشتر بحران در افغانستان و نا امنی در مرز‌های مشترک این کشور با همسایگان می‌شود. این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران با اطلاع دولت مرکزی و برای حفظ امنیت مرزی و ملی مذاکرات سیاسی خود را با طالبان آغاز کرده است؛ با توجه به این مسئله و وجود دیدگاه‌های متعدد در خصوص این موضوع، گفت‌وگویی را عبد الحفیظ منصور نماینده مردم کابل در مجلس افغانستان و عضو سابق مجاهدین داشته ایم که در ادامه می‌خوانید.

عبد الحفیظ منصور نماینده مردم کابل در مجلس افغانستان در گفت وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به مذاکرات ایران با طالبان و اهمیت این رایزنی ها  بر تسریع روند صلح افغانستان و جلوگیری از نفوذ داعش در این کشور، اظهار کرد: ایران همواره به عنوان کشوری صلح طلب و ضد تروریسم در منطقه شناخته می‌شود و شعار مبارزه با گروه‌های افراطی را در دستور کار خود قرار داده است، اما من فکر می‌کنم در برهه کنونی طالبان از این موضوع بهره برداری سیاسی می‌کند.

نماینده مردم کابل گفت: باید تمام جوانب را سنجید تا مذاکره ایران با طالبان با هدف استقرار صلح در افغانستان، به سمت آشتی صلح و جنگ سوق پیدا نکند.

وی ادامه داد: لازم است به این نکته توجه کنیم که مذاکرات اخیر با طالبان که از سوی کشور‌های مختلف انجام شده است به نوعی بر واقعیت این گروه صحه گذاشته است و این موضوع نشان می‌دهد به غیر از پاکستان که از گذشته این گروه را به رسمیت شناخته مذاکرات علنی اخیر از مذاکره مستقیم با این گروه را قبح زدایی کرد.

منصور افزود: مذاکره ایران با طالبان ابهاماتی را به همراه داشته‌است چنانچه به نظر می‌رسد ایران به این نتیجه رسیده که طالبان در حال تغییر تفکراتش است و تصمیم دارد سلاح خود را زمین بگذارد. نباید مذاکره ایران با طالبان نا خواسته در مسیر کمک به این گروه تندرو پیش برود.

عضو سابق مجاهدین افغانستان در پاسخ به سوالی در مورد مذاکرات مخفیانه آمریکا با طالبان و اینکه گفته می شود این رایزنی ها بدون اطلاع دولت مرکزی کابل بوده است، گفت: نباید این انتظار را داشت به دلیل اینکه ما در افغانستان هستیم همیشه از تمام رفتار‌های دولت کابل حمایت می‌کنیم، ما معتقد هستیم دولت ما در برخی موارد اشتباهاتی را داشته و سیاست‌های غلط دولت افغانستان باعث بقای طالبان شده است. تصمیم‌گیری نامطلوب دولت در قبال گرو‌هایی نظیر طالبان آسیب‌هایی دوطرفه را در پی دارد و من مذاکرات طالبان با آمریکا را بدون تردید نفی می‌کنم.

منصور با اشاره به الگوی موفق آستانه در حل بحران‌های منطقه‌ای، بیان کرد: بعید می‌دانم پیامد مثبت نشست آستانه در مورد روند صلح افغانستان قابل تبیین باشد، زیرا این گروه‌های طالبان هستند که بیشترین سود را نصیب خود می‌کنند و از انزوا خارج می‌شوند، همچنین در سطح منطقه اعتبار کسب و هم‌ردیف با دولت‌های مستقل شنونده پیدا می‌کنند.

وی خاطر نشان کرد: باید در روند مذاکره با طالبان چشم انداز آتی تحولات را مد نظر داشت تا شاهد طالبانی غیر قابل کنترل در منطقه نباشیم.

عبد الحفیظ منصور در واکنش به امکان حضور و گسترش داعش در افغانستان در صورت عدم پذیرش واقعیتی به نام طالبان در فضای سیاسی این کشور، اظهار کرد:معادله سازی بین کنترل طالبان و نفوذ داعش در افغانستان یک گمانه زنی رسانه‌ای است، زیرا به نظر من تفاوت چندانی بین داعش و طالبان وجود ندارد، چرا که هر دو گروه‌ با جان انسان‌ها درگیر هستند و عملیات انتحاری انجام می‌دهند.

وی با اشاره به طیف‌های مختلف طالبان و گونه‌های متعدد و مختلف این گروه، تصریح کرد: این تقسیم‌بندی رسانه‌ها ست که نام یک گروه را طالبان می‌گذارد، نام گروه دیگر را داعش و القاعده از نظر من هیچ کدام از آنها فرقی با یکدیگر ندارند و در نتیجه  تفاوتی بین طیف‌های مختلف طالبان نمی‌بینم و همگی گروههای تروریستی و ضد بشریت هستند.

نماینده مردم کابل با بیان اینکه پذیرش واقعیت طالبان در انتخابات آتی افغانستان بی تاثیر نیست، تاکید کرد: باید به میزان اثر گذاری حضور طالبان در انتخابات تمرکز کرد، زیرا هر بار که انتخاباتی در افغانستان برگزار می‌شود این گروه سکوت و انزوا را در پیش می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد:برخلاف ادعا‌های مطرح شده از سوی برخی کارشناسان و رسانه همواره میزان مشارکت در انتخابات در مناطق تحت سیطره طالبان چشم گیر بوده است.

منصور در پایان با بیان اینکه طالبان بیشتر در جنوب و جنوب غرب افغانستان حضور دارد، گفت:در پارلمان کسی را به نام نماینده طالب نداریم، اما فضای مجلس افغانستان به قدری آزاد است که برخی نماینده‌ها از موضع طالبان صحبت و حمایت می‌کنند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار