محمودی در طرح سوال خود از وزیر فرهنگ:

۵۰ درصد از موقوفات کشور سند ندارند/ هزینه درآمد‌های سازمان اوقاف باید شفاف شود

نماینده مردم شهر رضا گفت: حدود ۵۰ درصد موقوفات کشور فاقد سند هستند که این امر به معنای عدم شفافیت در سازمان اوقاف است.

50 درصد از وقفیات کشور سند ندارد/هزینه درآمدهای سازمان اوقاف باید شفاف شودبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سمیه محمودی نماینده مردم شهررضا در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه ۱۸ دی ماه) در طرح سوال خود از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره عدم شفافیت سازمان اوقاف و امور خیریه، اظهار کرد: دلایل عدم شفافیت درآمد و هزینه کرد موقوفات و عدم وجود فهرست دقیق از منابع این مجموعه، باید توسط وزیر توضیح داده شود. با توجه به اطلاعات و محدودیت در رسیدگی به اطلاعات برای نهاد‌های نظارتی در ۱۰ سال گذشته، آماری به طور حدودی ترسیم شده که بر مبنای آن ۸۰ درصد موقوفات شامل اماکن تجاری، مسکونی و کشاورزی هستند که عمدتاً درآمد خود را از راه اجاره، فروش و سرمایه گذاری به دست می‌آورند.

وی افزود: حدود ۱۷۰ هزار قرارداد موقوفه در سراسر کشور وجود دارد که برای ۵۰ درصد آن سند صادر نشده است، بنابراین شفافیت در درآمد موقوفات وجود ندارد. ۵۲ درصد از امام‌زاده‌های کشور فاقد درآمد هستند و برای بهسازی آن‌ها نیازمند ۷ هزار میلیارد تومان بودجه هستیم و این کار بیانگر کوتاهی در سازمان اوقاف است.

محمودی تصریح کرد: آقای صالحی! دلایل عدم مشارکت نخبگان محلی در امور وقف را بیان کنید، چراکه توسعه موقوفات بدون استفاده از این فرصت‌ها شدنی نیست.

نماینده مردم شهررضا ادامه داد: از شما انتظار داریم که از ظرفیت حوزه‌های علمی کشور استفاده کنیم، همچنین سازمان اوقاف باید با ارائه گزارش‌های شفاف در زمینه ارائه واقفات به شفاف‌سازی بپردازد.

ادامه محمودی تصریح کرد: امیدوارم رسانه‌ها توجه ویژه‌ای در جهت ترویج فرهنگ وقف داشته باشند، همچنین با توجه به توزیع نابرابر ثروت امیدواریم که سازمان اوقاف برای وقف‌های دسته جمعی اقدامات بیشتری کند؛ لازم است تا سازمان اوقاف ارتباط بیشتری با مراکز علمی داشته و حضور پررنگ تری در بخش صنعت و فناوری ایفا کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار