ظریف در کنفرانس بین‌المللی دیالوگ رایسینا در دهلی‌نو:

ایران دست دوستی خود را به سوی همسایگان دراز می‌کند

وزیر امور خارجه گفت: امروز به جای سلطه مردان قوی، نیازمند منطقه‌ای قوی هستیم.

ایران مجدد دست دوستی را به سوی همسایگان دراز می‌کندبه گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان با حضور در کنفرانس بین‌المللی «دیالوگ رایسینا» در دهلی‌نو، پایتخت هند به ایراد سخنرانی پرداخت.

ظریف در سخنرانی خود گفت: من فکر می‌کنم که گفت‌وگو و نظم مجدد جهانی مباحث مهمی هستند. گفت‌وگوی واقعی نیازمند برابری و احترام متقابل است. سیاستمداران برای چندین قرن و حتی هزاره، بازی را بازی حاصل جمع صفر تعریف کردند. در این نوع نگاه، تنوع سیاسی، جغرافیایی، تمدنی و همه سطوح پیشرفت اقتصادی به عنوان تهدید تلقی می‌شوند و در قبال سیاست حذف در پیش می‌گیرند.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه گفت: ما امروز به جای سلطه مردان قوی، نیازمند منطقه‌ای قوی هستیم. از دیدگاه ما منطقه‌ای قوی شامل مؤلفه‌های زیر است: ۱- ثبات سیاسی و سرزمینی بومی، ۲- اتکا به مردم به عنوان منبع مشروعیت، امنیت و کامیابی، ۳-هماهنگی هویت‌های ملی و شهروندی منطقه‌ای، ۴- مشارکت همه کشور‌های مرتبط منطقه‌ای در تضمین صلح در منطقه از طریق سازمان‌های منطقه‌ای یا ترتیبات مقتضی، ۵- اطمینان، تجارت و تعامل بیشتر میان کشور‌های منطقه به جای قدرت‌های خارجی، ۶- روابط اقتصادی و تعاملات مردم‌محور که روی آوردن به جنگ را هزینه‌بر و غیرقابل دفاع کند، ۷- فرهنگ منطقه‌ای که امنیت ملی را منطبق بر امنیت منطقه‌ای کند، ۸- محیط منطقه‌ای پایدار.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین بیان کرد: با هند اشتراکات زیادی در شکل‌دهی چنین همسایگی، در جنوب، مرکز و غرب آسیا داریم. همچنین ما برای حرکت در این مسیر، مجددا دست‌دوستی، خود را به همسایگان‌مان در منطقه خلیج‌فارس دراز می‌کنیم. گفت‌وگوی واقعی نیازمند جایگاه برابر و احترام متقابل و همچنین شناسایی منابع متنوع دانش و حکمت است.

ظریف در پاسخ به سوالی درباره خبر خروج نظامیان آمریکایی از سوریه گفت: آن‌ها برای هیچ کسی هیچ امنیتی را تامین نکردند. ما معتقدیم که آنها هر چه زودتر سوریه را ترک کنند، برای مردم سوریه بهتر خواهد بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار