خالق سرستون تخت جمشید درگذشت

حسن حاجی نوری پیشکسوت عرصه مجسمه سازی و خالق سرستون تخت جمشید در سن ۹۲ سالگی در تهران دارفانی را وداع گفت.

به گزارش حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، حسن حاجی نوری خالق مجسمه سرستون تخت جمشید در شهر بوئنوس آیرس آرژانتین و بسیاری از مجسمه‌های شهری دیگر روز گذشته مورخ ۲۰ دی ماه، در سن ۹۲ سالگی بر اثر کهولت سن در تهران درگذشت.
 
گفتنی است؛ پیکر این هنرمند فقید روز یکشنبه ساعت ۱۰ صبح از مقابل خانه هنرمندان تهران به سمت بهشت زهرا (س) تشییع می‌شود.

پیام تسلیت معاون هنری برای درگذشت حسن حاجی نوری 

سید مجتبی حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این پیام نوشته است: "حاجی نوری با توجه و نگاه به تاریخ و گذشته ایران، بر اساس آثار تاریخی و باستانی آثار ارزشمندی اجرا کرده است و آثاری نیز از بزرگان ادب و فرهنگ و مجسمه‌هایی با دغدغه اجتماعی و مردمی از این هنرمند به یادگار مانده است.

حسینی در ادامه این پیام نوشت: حاجی نوری با علاقه و فارغ از هیاهو سال‌ها در عرصه مجسمه سازی تلاش کرد. درگذشت این هنرمند گرانقدر را تسلیت می‌گویم، یاد و نامش گرامی و روحش شاد."

این هنرمند پیشکسوت متولد ۱۳۰۵ در جواهر دشت است و اولین آموزه‌های هنری‌اش را نزد استاد رحیم زاده ارژنگ یاد گرفت و درسال ۱۳۲۳ کارگاه کارگاه شخصی‌اش را دایر کرد و بعد‌ها به عنوان مدرس نقاشی و مجسمه سازی در اداره کل هنر‌های زیبا مشغول به خدمت شد.

او در سال ۱۳۳۶ با ساخت ماکت مجسمه اردشیر بابکان، مقام اول مسابقه پیکره سازی را گرفت و ماکت‌هایی از آثار باستانی ایران به سفارش موزه‌ی ایران باستان ساخت.

حاجی نوری در سال ۱۳۶۸ نشان درجه یک هنری خود را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار