گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به مناسبت روز پرستار؛

از گره کور کمبود پرستار و مشکلات مالی تا وعده هایی که مسئولان به پرستاران دادند

امروز به نام روز پرستار در تقویم ثبت شده است و این روز بهانه‌ای است تا کمی به مشکلات این جامعه خدوم بپردازیم.

به گزارش خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، امروز  در تقویم ملی ایران، سالروز میلاد با سعادت حضرت زینب (س)  به نام روز پرستار  نامگذاری شده است، روز مهربانانی که با گذشت و ایثار تسکین بخش دردهای بیماران هستند، روز ایثارگرانی سپیدپوش که حتی زمانی که اعضای خانواده در کنار بیمار نیستند چون مادری مهربان آرامش بخش و یاری دهنده بر بالین بیماران حضور دارند و واژه ایثار را مشق می‌کنند.

وقتی حرف از پرستاری و پرستاری زده می‌شود کمتر کسی است که در لحظه اول سختی‌های این حرفه مقدس به ذهنش خطور نکرد، سختی‌هایی که شاید فقط کسانی که از نزدیک با این قشرمهربان و زحمتکش در ارتباط هستند از آن باخبر باشند.

جامعه همیشه در صف مقدم ارائه کنندگان خدمات بهداشتی درمانی به بیماران و مراجعه کنندگان در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی حاضر هستند اما متأسفانه مورد برخی بی مهری‌ها و کم لطفی‌ها قرار گرفته‌اند  و از تبعیض‌ها با دیگر گروه‌های جامعه پزشکی گلایه دارند.

از گره کور کمبود پرستار و مشکلات مالی تا وعده های که مسئولان به پرستاران دادند

کمبود پرستار در کشور یکی از معضلاتی که است که بارها مسئولان بهداشت و درمان از ان سخن گفته اند، این کمبودها نه تنها حوزه سلامت و بیماران بلکه پرستاران را نیز با چالش‎‌های بسیاری مواجه کرده است، چرا که به دلیل کمبود نیروها  پرستاران مجبور به گذران شیفت و اضافه کاری اجباری هستند و همین مسئله موجب فشار بالای کار  سختی بیشتر برای این گروه زحمت کش می‌شود.

از دیگر موضوعاتی که در حوزه پرستاری چند سالی است روی میز و کاغذ مانده، بحث تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری است، ۱۲ سال پیش این قانون در مجلس به تصویب رسید اما تاکنون خبری از اجرای این قانون نیست.

خبرنگار حوزه بهداشت و درمان باشگاه  خبرنگاران جوان به مناسب روز پرستار به سراغ ۲ پرستار با سابقه رفته تا پای درد و دل انها بنشیند و در روز پرستار صدای این قشر زحمتکش را به گوش مسئولان برساند.

از گره کور کمبود پرستار و مشکلات مالی تا وعده های که مسئولان به پرستاران دادند

در بیمارستان‌ها پزشک سالاری است

یک پرستار با سابقه بیمارستان شریعتی در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: یکی از اصلی‌ترین مشکلات پرستاری این است که پزشکان در رأس همه امور ما قرار دارند و متأسفانه ما اختیاری از خود نداریم و در انجام هر کاری باید از پزشک مربوطه اجازه بگیریم.

وی ادامه داد: متأسفانه در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تبعیض، بی عدالتی و پزشک سالاری حاکم است و پارکینگ و اتاق‌های استراحت در اختیار پزشکان است.

وی ادامه داد: متأسفانه در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی حتی دانشجویان پزشکی ارجحیت نسبت به پرستاران با سابقه دارند و دانشجویان می‌تواند از همه امکانات رفاهی مراکز درمانی استفاده کنند، ولی من پرستارم با سابقه اجازه استفاده از این امکانات را ندارم.

از گره کور کمبود پرستار و مشکلات مالی تا وعده های که مسئولان به پرستاران دادند

این پرستار با سابقه در خصوص مدت زمان طولانی شیفت کاری‌ پرستاران گفت: شیفت کاری پرستاران متفاوت است و برخی همکاران مجبورند تا ۱۸ ساعت کار کنند هر چند که این مدت زمان  کار کردن غیر قانونی است.

وی گفت: ما به سازمان‌های مختلف مکاتباتی انجام داده‌ایم، ولی کسی حرف ما پرستاران را گوش نمی‌دهد به طوری که حتی موقع استراحت در شیفت کاری باید از مرخصی‌های سالیانه خود استفاده کنیم.

برخی پرستاران تا ۱۸ ساعت کار می‌کنند

یک پرستار با ۲۴ سال سابقه کار در بیمارستان میلاد در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،اظهار کرد: تبعیض در بیمارستان‌ها ما را وادار به گوشه‌نشینی کرده است، متأسفانه در بیمارستان‌ها برای پرستاران عزت و احترامی قائل نیستند و هیچ امکاناتی در اختیار ما نیست.

این پرستار با سابقه بیمارستان میلاد افزود: وقتی که در یک محیط کاری تبعیض و بی عدالتی وجود داشته باشد کیفیت کار کاهش پیدا می‌کند در محیط بیمارستانی باید خدمات بهداشتی و درمانی تیمی انجام ارائه شود اما به دلیل تبعیض‌ها، اتحاد بین کادر درمانی کمرنگ شده است.

وی گفت: متأسفانه پرستاران با مشکلات معیشتی روبرو هستند به همین دلیل برخی از آن‌ها مجبور هستند پس از پایان شیفتشان در یک مرکز درمانی دیگر مجدداً مشغول به کار شوند.

از گره کور کمبود پرستار و مشکلات مالی تا وعده های که مسئولان به پرستاران دادند

به  ۱۵۰ هزار نیروی پرستار در کشور  نیاز داریم

اصغر دالوندی رئیس سازمان نظام پرستاری در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: دالوندی تأکید کرد: قانون بهره‌وری، سختی شغل، بازنشستگی پیش از موعد، اضافه کاری اجباری و عدم اجرای تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری از جمله مشکلات امروزه پرستاران در کشور محسوب می‌شود.

وی افزود: به دلیل زنانه بودن شغل پرستاری همواره یک دهم از آن‌ها به خاطر مسائل زایمان در مرخصی به سر می‌برند و امروزه تعداد پرستاران از نظر شاخص تخت از هشت  ۱.۸ و از نظر جمعیت به ازای هر هزار نفر تنها ۳ پرستار در کشور فعالیت می‌کند.

دالوندی با بیان اینکه امروزه کشور نیازمند ۱۵۰ هزار نیروی پرستار است، افزود: در نظام مدیریتی نیروی انسانی ما باید علاوه‌ بر جلب و جذب پرستار به کار حفظ، نگهداری همچنین ارتقای نیروی انسانی آن بپردازیم، زیرا وقتی نیرویی را جذب می‌کنیم باید توان حفظ آن نیرو را داشته باشیم.

از گره کور کمبود پرستار و مشکلات مالی تا وعده های که مسئولان به پرستاران دادند

کمبود پرستار  یکی از مهم‌ترین مشکلات جامعه پرستاری در ایران

حضرتی معاون پرستاری وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص رفع مشکلات جامعه پرستاری  گفت: امروزه در حال رایزنی با سازمان های  ذیربط در جهت رفع مشکلات پرستاران هستیم تا فشار کاری از روی دوش آن‌ها برداشته شود.

وی ادامه داد: کمبود نیروی پرستاری در کشور یکی از مهم‌ترین مشکلات پرستاری در ایران است که اینگونه موارد را در مجلس مطرح و قول‌های مساعدی در جهت جذب نیروی پرستار به ما داده‌اند.

قول مساعد جذب ۱۸ هزار پرستار در ۲ سال آینده

 سعید نمکی سرپرست وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،  از جذب پرستاران خبر داد و گفت: مقرر شده است تا ۱۸ هزار پرستار در سال‌های ۹۸ و ۹۹ برای تعداد تخت‌هایی که وزارت بهداشت آن‌ها را آماده کرده است و قابلیت بهره برداری دارند استخدام کنیم.

نمکی اضافه کرد: طی برگزاری جلساتی با مسئول امور پرستاری وزارت بهداشت به این نتیجه دست پیدا کرده‌ایم تا برای پرستاران در نظام خدمت جایگاهی را تعریف کنیم تا از این ظرفیت و پتانسیل بالای آن‌ها به اندازه کافی استفاده شود.

تحمل مشکلات کشور یا خدمت به مردم اجنبی مسئله این است / پرستاران دچار مشکلات روحی و تنگناهای مالی در داخل کشور و اظهار خوشحالی و خوشبختی در کشورهای اروپایی و حاشیه خلیج فارس هستند

حل مشکل اضافه کاری اجباری و بازنشستگی با جذب پرستاران جدید

معاون پرستاری وزارت بهداشت با بیان اینکه اگر ما بتوانیم یک بودجه پایداری را برای جذب پرستار در نظر بگیریم یکی از بزرگترین مشکلات ما برطرف می‌شود، اضافه کرد: جذب نیروی پرستار، مشکل اضافه‌کاری اجباری و کمبود نیرو‌ها را برطرف می‌کند و بسیاری از مشکلات پرستاران نیز رفع می‌شود.

وی افزود: با جذب پرستار، بازنشستگی زودتر از موعد که حق آن‌ها بوده مرتفع می‌شود که من امیدوارم این مسئله هرچه سریعتر انجام شود.

حضرتی ادامه داد: برخی از دانشگاه‌ها معوقاتشان  با تأخیر ۵ یا ۶ ماهه است، ولی برخی از دانشگاه‌ها با تأخیر ۱۴ ماهه جهت پرداخت مطالبات پرستاران مواجه هستند.

از گره کور کمبود پرستار و مشکلات مالی تا وعده های که مسئولان به پرستاران دادند

پرستارانی که در صف انتظار طرح پرستاری سماق می‌مکنند

دالوندی با اشاره به مشکل طرح پرستاران گفت: یکی از مهم‌ترین مشکلات پرستاری این است که برخی از پرستاران منتظر طرح هستند و تعداد دیگری از پرستاران به دلیل نداشتن انگیزه کافی این حرفه را رها کرده و خانه‌نشین شده‌اند.

وی افزود: بر اساس مصوبه پرستاران پس از تحصیل رایگان دو سال به  کشور خدمت کنند که متأسفانه بسیاری از پرستاران در حدود ۶ ماه یا بیشتر در نوبت گذراندن طرح معطل مانده‌اند و همین مسئله مانع از فعالیت آن‌ها در جامعه و حوزه سلامت می‌شود.

رئیس سازمان نظام پرستاری گفت: من به وزیر بهداشت نامه‌ای در خصوص معطلی پرستاران طرحی نوشته‌ام و نتیجه این شد که به هر دانشگاه برای جذب پرستار در حوزه طرح ۴ ماه مهلت داده شود و در صورت پیدا نشدن محلی برای گذراندن طرح، به پرستار اجازه داده بدهند تا در بخش خصوصی و یا هوم‌کر مشغول به فعالیت شود تا جامعه از این نیروهای زحمت‌کش و کاردان بهره‌مند شود.

از گره کور کمبود پرستار و مشکلات مالی تا وعده های که مسئولان به پرستاران دادند

فعالیت پرستارنماها باید متوقف شود

رئیس سازمان نظام پرستاری با اشاره به اینکه ما باید پرستاران را تحت پوشش بیمه‌ای قرار دهیم تا آن‌ها از لاک بیمارستان بیرون بیایند، گفت: در همه جای دنیا پرستاران تنها در بیمارستان مشغول به فعالیت نبودند بلکه در جامعه و در منازل تحت طرح‌هایی مانند هوم‌کر مشغول به ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به بیماران هستند و ما نیز باید مانند دنیا عمل کنیم تا اقبال مردم نسبت به پرستاران افزایش پیدا کند.

وی اظهار کرد: صلاحیت پرستاری یکی از مشکلات اساسی امروز جامعه است، زیرا عده‌ای پرستارنما در جامعه فعالیت می‌کنند در حالی که فقط این افراد  توانایی تزریق آمپول را دارند و این افراد تحت عنوان مراقبت در بیمارستان یا منزل مشغول به کار پرستاری هستند.

دالوندی اضافه کرد: اگر بیماری در اثر تزریق آمپول دچار تشنج شود، این پرستار نماها نمی‌توانند تشنج بیمار را کنترل کنند و به همین دلیل من نامه‌ای به وزارت ارشاد نوشتم تا کسی تحت عنوان پرستار حق فعالیت نداشته باشد.

از گره کور کمبود پرستار و مشکلات مالی تا وعده های که مسئولان به پرستاران دادند

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۹ ۲۲ دی ۱۳۹۷
برای رفع این مشکل بایدبرستاران زیادی در دو سال اینده جذب شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۹ ۲۲ دی ۱۳۹۷
برای رفع این مشکل بایدبرستاران زیادی ازطریق کنکور در دو سال اینده جذب شوند به همین سادگی...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۱ ۲۲ دی ۱۳۹۷
یه فکری به حال معلم ها هم بکنید...
Canada
ناشناس
۰۸:۳۴ ۲۲ دی ۱۳۹۷
نصف حقوقشان هم برایشان زیاد است. بد اخلاق، کار نابلد هستن . فقط به دنبال وقت گذرانی می باشند.
Iran (Islamic Republic of)
ali
۰۹:۱۷ ۲۲ دی ۱۳۹۷
اولش منم فکر میکردم چرا اینقدر بداخلاقند اما بعدها فهمیدم حق دارن بخدا
البته نامردیه به همشون برچسب بداخلاق زد
محیط کاری،ارباب رجوع ها و شیفت های وحشتناک کاری باعث فرسودگی شغلی شان شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۲ ۲۲ دی ۱۳۹۷
اگه تو هم بودی که روز تعطیل و صبح و عصر و شب هم نداشتی باز هم از این حرفا میزدی...تازه یازده ماه هم باشه که اضافه کاری نگرفته باشی....روز پرستار مبارک
آخرین اخبار