وزیر آموزش و پرورش مطرح کرد؛

لزوم افزایش انطباق برنامه‌های درسی/ باید موازی کاری در آموزش و پرورش قیچی شود

بطحایی گفت: با توجه به تحولات سریع در دنیا به نظر می‌رسد باید میزان انطباق برنامه درسی بیشتر شود.

باید میزان انطباق برنامه درسی بیشتر شود/ موازی کاری در آموزش و پرورش باید قیچی شودبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در مراسم تکریم و معارفه رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اظهار کرد: اگر مهم‌ترین و تنها ماموریت آموزش و پرورش را فراهم کردن امکانات و شرایط برای یادگیری دانش آموزان تلقی کنیم، کارشناسان و مدیران سازمان پژوهش معماران این یادگیری هستید.
 
وی ادامه داد: معمارانی که فرایند یادگیری، حجم و چگالی محتوا و روش آن را مشخص می‌کنند؛ اینکه بچه‌ها چه مفاهیمی را در دوران مدرسه بیاموزند و به چه میزان و چگونه به این موارد بپردازند، سه رکن اصلی در معماری است.
 
وزیر آموزش و پرورش گفت: سوال اینجاست مطالبی که آیا امروز بچه‌ها می‌آموزند نباید دستخوش تغییراتی شود و روش‌های یادگیری در مدرسه باید همین روش فعلی باشد؟
 
بطحایی با اشاره به گفتگویی با تورانی درباره کتاب‌های درسی بیان کرد: آقای تورانی گفتند که به محتوای کتاب‌ها توجه می‌شود و این سوال که آیا واقعا بچه‌ها باید دترمینان و حد و مشتق را در دوران مدرسه با این حجم بخوانند، قبول است و ما باید پاسخ دهیم، اما همان چیزی که در برنامه درسی طراحی می‌شود آیا در حوزه اجرا همان طور اجرا خواهد شد.

آیا نیاز امروز فرزندان ما همان نیاز ۲۰ سال پیش است؟

وی ادامه داد: عرض من نفی نگاه تیزبین بینانه جناب تورانی نیست، قصد من این است که امروز نیاز فرزندان ما، آیا همان نیاز ۲۰ سال پیش است، بخش عمده سبد دانش آموزان از محتوایی پرشده است که باید تغییر کند.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: دانش آموزان امروزی به نیاز‌هایی جدیدتر در زندگی فردی و اجتماعی خود نیاز دارند و از این منظر جلسه مفصلی را به عنوان یک همکار که از دهه ۶۰ وارد این مجموعه شدم، دنبال می‌کنیم که آیا روش‌های تدریس در فیزیک، ریاضی و ادبیات نباید تغییر کند تا انطباق بیشتری با نیاز‌های امروزی داشته باشد.

باید انطباق برنامه‌های درسی افزایش یابد

بطحایی بیان کرد: با توجه به تحولات سریع در دنیا به نظر می‌رسد باید میزان انطباق برنامه درسی بیشتر شود، فرایند برنامه درسی ما کند است و بچه‌ها مطالبی را می‌آموزند که در بیرون مدرسه کمتر به آن نیاز دارند و بخشی از آموزه‌های مدرسه باید جای خود را به مهارتی دهد که در زندگی اجتماعی و خانوادگی نیاز دارند.

وی با اشاره به علل ورود دوره پیش دانشگاهی در نظام آموزشی، طی سال‌های قبل گفت: بچه‌ها باید مفاهیمی می‌آموختند که در دانشگاه نیازی به این دوره‌ها نباشد و حتی این بحث مطرح بود که واحد‌های درسی کارشناسی کاهش یابد، این کار در دوره پیش دانشگاهی انجام شد، اما در دانشگاه علی رغم زحمات آموزش و پرورش هیچ اتفاقی نیفتاد و اثری در نظام آموزشی کشور پیش نیامد.

تکمیل کتاب‌های درسی پایه دوازدهم

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تکمیل کتاب‌های درسی پایه دوازدهم تاکید کرد: کاری ارزشمند در سازمان پژوهش انجام شد، اما باید بازنگری جدی در آن شود.

بطحایی به اجرای برنامه ویژه مدرسه نیز اشاره و اظهار کرد: این برنامه گام بسیار مهم برای انطباق برنامه درسی با نیاز‌های دانش آموزان است و باید بیش از گذشته از این اقدامات انجام دهیم.

وی به تغییر و تحولات و اصلاحات ساختاری در وزارت خانه اشاره کرد و گفت: این تغییر و تحولات ابتدا در حوزه ستادی است و بعد از آن به ادارات کل هم می‌رسد؛ در این اصلاح ساختار باید تلاش کنیم تمام فعالیت‌های موازی در وزارتخانه کاهش یابد و مخاطب اصلی حرف بنده معاونت‌های آموزشی است، در این معاونت‌ها کار‌های موازی داریم که هم تضاد‌های سازمانی را افزایش می‌دهد و هم اینکه انرژی اضافی صرف می‌شود و این تعارض‌های سازمانی باعث استهلاک سیستم می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: فعالیت‌های موازی قیچی شود و تمرکز اصلی معاونت‌های آموزشی بر کیفیت کار‌ها باشد.

وی از زحمات حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان هم تجلیل کرد و گفت: ۱۱سال پیش از همین تریبون در مراسم تکریم آقای محمدیان صحبت کردم و امیدوارم در این گذر سریع زمان و وقتی خواستم از این سمت خداحافظی کنم روزی باشد که وقتی پشت سرم را نگاه می‌کنم بتوانم بگویم به اندازه وسع خودم گره‌ها و موانع تعلیم و تربیت را هموار کردم.

بطحایی از زحمات توراه تجلیل کرد و گفت: امیدوارم شتاب بیشتری در راستای تحول بنیادین قدم برداریم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار