طمع قاچاقچیان نفس ارسباران را گرفت/ قانون مرهم زخم‌های درختان شد

انتشار فیلمی در فضای مجازی موسوم به قطع درختان منطقه ارسباران حساسیت دوستداران طبیعت را برانگیخت و در محافل عمومی موجب اظهارنظرهای مختلفی شد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، همه چیز با انتشار چند تصویر در فضای مجازی آغاز شد این عکس‌ها تصاویری از بریده شدن جنگل‌های ارسباران و حمل آن‌ها با کامیون‌ها بود که به شمال کشور منتقل می‌شدند.

خیلی زود این تصاویر در میان کاربران فضای مجازی استان دست به دست و به دغدغه و مبحث روز استان تبدیل شد به گونه‌ای کار حتی به خطبه‌های نمازجمعه تبریز رسید.

ضرورت صیانت از جنگل‌های ارسباران

 جنگل‌های ارسباران و منطقه قره‌داغ قلب تپنده آذربایجان است

نماینده، ولی فقیه در آذربایجان شرقی در خطبه‌های نماز جمعه گفت: متاسفانه در چند هفته اخیر شاهد گزارشاتی از قلع و قمع درختان در جنگل‌های ارسباران و قره‌داغ هستیم که مسئولان در این رابطه روشنگری کنند.

امام جمعه تبریز با اشاره به پیگیری‌های خود از مدیریت منابع طبیعی، محیط زیست استان گفت: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان درباره این موضوع گفته بود که درختان قطع نمی‌شود و  درختان از باغات شخصی قطع شده و ربطی به جنگل‌های ارسباران ندارد، ولی عکس‌های منتشر شده این ادعا را تکذیب می‌کند و برخی مدعی هستند که این درختان قطع شده به شمال کشور برای فروش به قاچاقچیان منتقل می‌شود.

خطیب نماز جمعه تبریز با تاکید بر اینکه جنگل‌های ارسباران و منطقه قره‌داغ قلب تپنده آذربایجان است گفت:  همه مسئولان موظف به حفظ و حراست این منابع خدادادی هستند و قطع درختان جنگل‌های ارسباران نیازمند واکاوی و روشنگری در افکار عمومی است که صداوسیمای مرکز استان و استانداری آذربایجان شرقی باید وارد عمل شود.

حجت الاسلام  آل هاشم خواستار ترتیب گفتگو با مسئولان منابع طبیعی، محیط زیست و جهاد کشاورزی استان از سوی صداوسیمای مرکز استان و تشکیل کمیته ویژه‌ای در استانداری برای بررسی و گزارش نتیجه آن به مردم را در رابطه با قطع درختان جنگل‌های ارسباران شده بود.

گفتگویی که بلافاصله در دستور کار برنامه‌های شبکه استانی سهند قرار گرفت و با دعوت از مسئولان ذی‌ربط در این زمینه اطلاع رسانی صورت گرفت.

ضرورت صیانت از جنگل‌های ارسباران

محمد رنگساز خبرنگار اعزامی شبکه سهند به جنگل‌های ارسباران نیز در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، گفت: وقتی به منطقه رسیدیم با پرس و جو از مردم سراغ درختان قطع شده را داشتیم، ولی نشانی از قطع انبوه درختان در این جنگل‌ها مشاهده نکردیم.

وی افزود: در بررسی بیشتر این موضوع به این نتیجه رسیدیم که درختان قطع شده مربوط به باغ‌های شخصی هستند که صاحبان باغات در قبال اخذ مبلغی از افرادی که از شمال کشور آمده اند حاضر به قطع درختان خود شده اند.

رنگساز گفت: علت هجوم افرادی که از شمال آمده اند اعلام تنفس برای درختان شمال بوده است که این افراد به دلیل این محدودیت اقدام به آمدن به سراغ جنگل‌های ارسباران و در نتیجه باغات شخصی افراد و دادن پول مناسب به این قضیه اقدام کرده اند.

وی گفت: در گفتگو با یکی از اهالی که درختان باغات خود را در اختیار افرادی که از شمال کشور آمده بودند به این نتیجه رسیدم که پول داده شده به این فرد چند برابر قیمت برداشت گردو در دو سه سال است و این فرد بومی منطقه به دلیل نیاز اقدام به فروش درختان خود کرده است.

ضرورت صیانت از جنگل‌های ارسباران

ضرورت محیط زیست و حفاظت از جنگل‌های ارسباران 

پورمحمدی، استاندار آذربایجان شرقی  در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، با ابراز قدردانی از حساسیت مردم نسبت به اهمیت محیط زیست و حفاظت از جنگل‌های ارسباران به‌عنوان بزرگترین مزیت طبیعی و گردشگری استان، گفت: تاکنون گزارشی مبنی بر قطع غیرقانونی درختان در این منطقه دریافت نشده است، با این حال مدیریت اجرایی استان و دستگاه قضایی به شدت با هرگونه تخلف احتمالی در این خصوص برخورد خواهد کرد.

وی با اشاره به گزارش مدیرکل منابع طبیعی استان درخصوص قطع درختان و حمل محموله‌های چوب از منطقه ارسباران، گفت: در هفته‌های اخیر به دلیل افزایش چشمگیر قیمت چوب و ممنوعیت قطع درختان در شمال کشور، برخی از افراد نسبت به قطع درختان غیرمثمر در اراضی شخصی خود اقدام کرده‌اند که این موضوع نیز منحصر به استان آذربایجان شرقی و منطقه ارسباران نیست.

وی افزود: بخشی از درختانی که در هفته‌های اخیر در منطقه ارسباران قطع شده‌اند مربوط به اراضی واقع در مخزن سد خداآفرین هستند که شرکت آب منطقه‌ای استان به دلیل اینکه این اراضی بعد از آبگیری سد به زیر آب خواهند رفت مجوز قطع این درختان را صادر کرده است.

پورمحمدی افزود: هیچ دستگاهی حق صدور مجوز برای قطع درختان جنگلی را ندارد و در استان ما نیز چنین مجوزی تاکنون صادر نشده و اجازه هیچ تعرضی به محدوده جنگل‌های ارسباران داده نخواهد شد.

استاندار آذربایجان شرقی گفت: دستگاه‌های مسئول در حال تدوین آئین‌نامه‌ای برای مشخص کردن چارچوب بهره‌برداری از چوب درختان در زمین‌های شخصی و اراضی غیرجنگلی هستند و به مردم اطمینان می‌دهیم که نظارت کافی بر محدوده جنگلی در منطقه ارسباران صورت می‌گیرد.

ضرورت صیانت از جنگل‌های ارسباران

تشکیل کمیته نظارت بر نحوه صدور مجوز بر قطع و حمل اشجار در شهرستان اهر

محمودی فرماندار اهر در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، از تشکیل کمیته نظارت بر نحوه صدور مجوز بر قطع و حمل اشجار در شهرستان اهر خبر داد.

زاهد محمودی گفت: با وجود اینکه تنها قسمتی محدودی از جنگل‌های ارسباران که بالغ بر ۳۰۰۰ هکتار می‌باشد در این شهرستان واقع شده، اما خوشبختانه با نظارت‌ها و محدودیت‌های انجام شده هیچ گونه مورد تخلفی در خصوص قطع درختان جنگلی در این شهرستان وجود ندارد، اما به جهت حساسیت موضوع مدیریت شهرستان با همکاری و همراهی دستگاه‌های مختلف تلاش داریم با نظارت مستمر از هرگونه سوء استفاده و تخلفی در این خصوص جلوگیری کنیم.

ضرورت صیانت از جنگل‌های ارسباران

فائق فرمانده یگان حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی نیز در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، از تشدید برخورد با تخلفات احتمالی در زمینه قطع درختان در ارسباران خبر داد.

وی با بیان اینکه با تشدید نظارت و افزایش گشت‌های کنترلی در مناطق حفاظت شده ارسباران با قطع درختان به شدت برخورد می‌شود گفت: با حکم مقام قضایی استان، هر گونه قطع و حمل درختان در استان ممنوع و مشمول پیگرد قضایی شده است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی ادامه داد: به کلیه صنوف چوب و فروشندگان الوار تذکرات لازم داده شده است که از خرید و فروش هر گونه چوب درختان غیر مجاز به خصوص درختان جنگلی به طور جدی خودداری کنند، در غیر این صورت با متخلفان برخورد قضایی صورت خواهد گرفت.

وی تاکید کرد: بر اساس ابلاغ صورت گرفته تا اطلاع ثانوی هر گونه قطع، خرید و فروش و حمل درختان بریده شده ممنوع بوده و پلیس راه استان موظف به برخورد با متخلفان و توقیف محموله‌های غیر مجاز است.

ضرورت صیانت از جنگل‌های ارسباران

سرهنگ حسن زاده فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی به خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، گفت: گشت‌های مشترک یگان‌های حفاظت منابع طبیعی و حفاظت محیط زیست استان در مناطق مختلف ارسباران راه اندازی شده است و این روند با جدیت ادامه خواهد داشت.

سرهنگ محمدرضا حسن زاده تاکید کرد: هر گونه بارگیری و حمل چوب و الوار بدون اخذ مجوز از اداره کل منابع طبیعی آذربایجان شرقی غیر قانونی است و موجب برخورد قضایی خواهد بود.

وی افزود: صنوف و فروشندگان الوار در استان باید برای اخذ مجوز و پروانه فعالیت طی ماه جاری از منابع طبیعی استان اقدام کنند، در غیر این صورت از ادامه فعالیت آن‌ها جلوگیری خواهد شد.

ضرورت صیانت از جنگل‌های ارسباران

نامدار مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی هم به خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،گفت: ضابطه‌مند کردن قطع درختان باغی در ارسباران ضروری است و ممنوعیت قطع درختان باغی در محدوده جنگل‌های ارسباران باید جدی گرفته شود.

داور نامدار پس از بازدید دو روزه از منطقه ارسباران و کارگاه‌های چوب بری و همچنین محل دپوی چوب‌های قطع شده از درختان باغی افزود: قطع درختان و چوب آلات باغی که متعلق به اشخاص و کشاورزان است تا صدور دستورالعمل مدون از سوی جهاد کشاورزی استان باید ممنوع شود.

وی با تاکید بر همکاری باغداران در محدوده جنگل‌های ارسباران در خصوص ممنوعیت قطع درختان باغی گفت: از آنجایی که محل قطع درختان باغی همجوار با محدوده جنگل‌های ارسباران است، شائبه قطع درختان جنگلی را پیش آورده است.

وی افزود: دستور لازم مراجع قضایی برای مراجعه به محل‌های خرید و فروش اخذ شده و پیگیر صدور مصوبه‌ای برای ادامه ممنوعیت قطع درختان باغی هستیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی از اهالی و ساکنین شهرستان‌های واقع در محدوده جنگل‌های ارسباران خواست در صورت مشاهده هر گونه قطع و حمل درختان جنگلی را در طول شبانه روز به ادارات منابع طبیعی اطلاع دهند تا ماموران یگان حفاظت با جدیت تمام با عاملین قطع درختان باغی و جنگلی برخورد قاطع داشته باشند.

ضرورت صیانت از جنگل‌های ارسباران

تشکیل کمیته استانی برای بررسی علت قطع درختان جنگل‌های ارسباران

راستگو سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، از تشکیل کمیته استانی برای بررسی علت قطع درختان جنگل‌های ارسباران خبر داد.

علیار راستگو افزود: اینکه اکنون مسئله قطع درختان جنگل‌های ارسباران در فضای مجازی و حقیقی به مطالبه عمومی مردم تبدیل شده، قابل ستایش است و بیانگر آگاهی جامعه از اهمیت سرمایه طبیعی کشور است.

 

انتهای پیام/ش

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار