رئیس دانشگاه علم و صنعت در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

خرید تجهیزات پژوهشی مشمول ارز دولتی نشد/ بودجه پژوهشی باید ۲.۵ برابر افزایش یابد

ذاکری گفت: ارز دولتی برای خرید تجهیزات مورد نیاز فعالیت‌های پژوهشی تخصیص نیافت و باید آن را با نرخ آزاد خریداری کرد.

تعلق نگرفتن ارز ۴ هزار و دویست تومانی به خرید تجهیزات مورد نیاز فعالیت‌های پژوهشی/ بودجه پژوهشی باید ۲.۵ برابر افزایش یابدجبارعلی ذاکری رئیس دانشگاه علم و صنعت در گفت وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره رشد بودجه دانشگاه‌ها در لایحه بودجه ۹۸ اظهار کرد: رشد بودجه دانشگاه‌ها  در لایحه بودجه  ۹۸ در حدود ۱۱ تا ۱۲ درصد است؛ بودجه‌های هزینه‌ای دانشگاه ۱۴.۶۶ درصد و بودجه اختصاصی ۱۳ درصد رشد داشته  و بودجه‌های پژوهشی تغییر قابل توجه‌ای نداشته است.

وی افزود: به دلیل اینکه بخش قابل توجهی از بودجه هزینه‌ای را دستمزد پرسنل به خود اختصاص می‌دهد، لذا امسال و سال آینده دانشگاه‌ها با مشکل اعتباری روبه رو خواهند شد و امیدواریم مجلس شورای اسلامی و نمایندگان مجلس تغییراتی را در بودجه بدهند و شاهد واقعی‌تر شدن بودجه دانشگاه‌ها باشیم؛ در این راستا جلسه و نشستی بین واحد‌های دانشگاه‌های سطح یک کشور و معاون اول رئیس جمهور برگزار شد.

ذاکری گفت: برای مدیریت کشور در سال آینده با توجه به مشکلاتی که ناشی از تحریم‌ها است نیاز به نگاه به درون داریم و شاید این فرصتی باشد تا بر خلاف اتفاقی که در بودجه افتاده است، با افزایش اعتبارات دانشگاه بتوان از این ظرفیت استفاده کرد.

نیاز کشور به دانشگاه بیش از گذشته است

رئیس دانشگاه علم و صنعت بیان کرد: نگاه به درون، درون زایی و اقتصاد مقاومتی شعار‌هایی هستند که در سال‌های گذشته داده شده و برای عملی کردن این شعار‌ها در شرایط خاص کشور، فقط و فقط با نگاه به داخل و استفاده از توانمندی دانشگاه‌ها برای رفع مشکلات جاری و صنعتی کشور می‌توانیم موفق باشیم؛ زیرا در شرایط فعلی نیاز کشور به دانشگاه‌ها بیشتر از گذشته است.

وی اظهار کرد: علی رغم مکاتباتی که انجام شده تجهیزاتی که خرید آن‌ها برای فعالیت‌های پژوهشی ضرورت دارد، مشمول ارز ۴۲۰۰ تومانی نشده است و دانشگاه‌ها برای خرید تجهیزات باید آن را با نرخ آزاد خریداری کنند که این باعث افزایش هزینه‌ها در حوزه پژوهش می‌شود و امیدواریم با همتی که سازمان مدیریت و سازمان برنامه و بودجه می‌توانند داشته باشند، نقش مثبتی را ایفا و این خلا را پر کنند.

مشکلات دانشگاه در تامین تجهیزات و مواد اولیه آزمایشگاهی 

ذاکری افزود: در حال حاضر این نگرانی وجود دارد که نه تنها در سال آینده نتوانیم روند صعودی و رو به جلویی را در حوزه پژوهش دانشگاه داشته باشیم، بلکه ممکن است با مشکلات عدیده‌ای روبه رو شویم که مانع از به روزرسانی تجهیزات می‌شود؛ در برخی از آزمایشگاه‌ها حتی با مشکلات تامین تجهیزات و مواد اولیه روبه رو شدیم، چون هزینه‌ها به شدت بالا رفته است.

رئیس دانشگاه علم و صنعت گفت: برای حل این مشکلات یا باید ارز ۴۲۰۰ تومانی به خرید تجهیزات مورد نیاز پژوهش اختصاص داده شود یا بودجه پژوهشی تا حدود ۲.۵ برابر افزایش پیدا کند؛ البته حتی اگر ۲.۵ برابر افزایش یابد معادل سال ۹۶ و ۹۷ خواهد شد.

وی بیان کرد: متاسفانه با این شرایط حوزه پژوهش آسیب جدی خواهد دید و امیدواریم شاهد کمک مجلس شورای اسلامی و سازمان برنامه و بودجه به دانشگاه‌ها باشیم تا این مشکل را به طور جدی حل کنیم.

ذاکری اظهار کرد: شرایط کنونی فرصتی است که از توان و پتانسیل دانشگاه‌ها استفاده شود و این امر در قالب توجه به دانشگاه‌ها و تعیین و پیش بینی بودجه کافی برای دانشگاه‌ها است؛ اگر این اتفاق بیفتد دانشگاه‌ها در سال ۹۸ در سطح سال‌های ۹۶ و ۹۷ در حوزه پژوهش فعالیت می‌کنند؛ در غیر این صورت مشکلات دیگری روی می‌دهد و رکود پژوهشی در دانشگاه‌ها شکل می‌گیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.